به ایمنی مواد در ساخت اسباب‌بازی توجه کنیم

استاد راهنمای چهارمین رویداد ملی ایده‌آزاد اسباب‌بازی ضمن برشمردن نکاتی درباره‌ی ایمنی و بهداشت در این صنعت، تاکید کرد که طراحان و تولیدکنندگان اسباب‌بازی اگر به خواص بهداشتی مواد خام ساخت این اقلام توجه نکنند، نتجیه‌ی کارشان ممکن است آسیب‌زا باشد.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری، نصیر نوبختی کارشناس ساخت و تولید در نشستی مجازی که با حضور طراحان و ایده‌پردازان چهارمین رویداد ملی ایده‌آزاد اسباب‌بازی برگزار شد، درباره‌ی ایمنی مواد و ساخت در اسباب‌بازی کودکان گفت: پوست دست کودکان زیر سه سال بسیار حساس است، در نتیجه کوچک‌ترین تیزی یا زبری به پوست آن‌ها آسیب می‌زند. 
به گفته‌ی این کارشناس، معمولا پلاستیک‌های مورد استفاده در صنعت اسباب‌بازی مانند «ای. بی. اس» و «پ پ» بهداشتی هستند. از ویژگی‌های این پلاستیک‌ها که در تولید ظروف بهداشتی نیز از آن‌ها استفاده می‌شود، این است که در دمای معمول دچار تغییرات شیمیایی و یا تغییر فرم نمی‌شوند و خطرناک نیستند.
این مهندس مکانیک در ادامه گفت: بخش زیادی از اسباب‌بازی‌ها از جنس پلاستیک ساخته می‌شوند زیرا نسبت به چوب یا فلز بسیار ‌مقرون ‌به‌صرفه‌تر و دارای تنوع و ویژگی‌های متفاوتی هستند. هر نوع پلاستیک ویژگی منحصر به فرد خود را دارد و طراحان باید از این ویژگی‌ها آگاه بوده و با توجه به آن طراحی قطعات را انجام دهند. به‌عنوان مثال؛ پلاستیک «ای. بی. اس» سطح براق و استحکام مکانیکی بالایی دارد و قیمت آن نیز بالا است. در مقابل پلاستیک «پ پ» براق نیست اما قیمت مناسب‌تری دارد.
براساس توضیحات نوبختی، پلاستیک‌ها به دو دسته کلی، صنعتی و غیرصنعتی تقسیم می‌شوند: پلاستیک‌های صنعتی دارای خواص شیمیایی ویژه‌ای هستند و معمولا از آن‌ها در ساخت قطعات در هواپیما استفاده می‌شود اما این گروه از پلاستیک‌ها قیمت بسیار بالایی نیز دارند. دسته دوم پلاستیک‌های غیرصنعتی مانند پلی‌اتیلن و پروپیلن است که قیمت مناسب و کاربردهای متنوعی دارند که در صنعت اسباب‌بازی از این گروه پلاستیک‌ها استفاده می‌شود.
این فعال صنعت اسباب‌بازی معتقد است طراحی یک محصول، کاری انفرادی نیست و با اتکا به دانش و تجربیات یک فرد به نتیجه نمی‌رسد: ساخت و تولید اسباب‌بازی، کاری تخصصی است و صنعت‌گران حوزه‌های دیگر نمی‌توانند قطعات اسباب‌بازی تولید کنند.
وی با ذکر مثال‌هایی، گفت: یک طراح صنعتی ممکن است طرحی زیبا خلق کند اما وقتی طرح را برای قالب‌ساز ارایه می‌دهد، متوجه می‌شود که ساخت آن بسیار دشوار و یا پرهزینه خواهد بود. باید توجه داشت که قیمت تمام شده یک قطعه در مرحله طراحی آن مشخص نمی‌شود.
در بخش دیگری از این نشست که برای شرکت‌کنندگان چهارمین رویداد ملی ایده‌آزاد اسباب‌بازی برگزار شد، نوبختی خطاب به افرادی که به تازگی قرار است وارد چرخه‌ی تولید در این صنعت نوپا شوند، گفت: بسیار مهم است که تولیدکنندگان و برندهای تازه‌کار، هزینه‌های ساخت قالب و شمارگان تولید را ابتدا کارشناسی و در نظر بگیرند. بیشتر این برندها به علت شمارگان پایین تولید و کنترل هزینه‌های اولیه، قطعات را در تعداد کمتری تولید می‌کنند. با این کار ممکن است در هزینه‌های اولیه تولید صرفه‌جویی شود، اما قیمت نهایی محصول بسیار بالا می‌رود، در نتیجه اسباب‌بازی تولیدشده با مشکل فروش روبه‌رو می‌شود. 
به گفته‌ی این کارشناس حوزه‌ی اسباب‌بازی، شرکت‌هایی در دنیا وجود دارند که تنها قطعات بازی مثل تاس و مهره تولید می‌کنند و به دیگر شرکت‌های بازی‌ساز خدمات می‌دهند. وی، این مدل کاری را یک استراتژی بسیار مناسب برای شرکت‌های تازه‌کار دانست و گفت که مناسب است که برندهای تازه‌کار، از قطعات آماده استفاده و هزینه‌ی ساخت قالب را از فهرست هزینه‌های خود حذف کنند.
وی در بخش پایانی این نشست که به پرسخ‌وپاسخ ایده‌پردازان اختصاص داشت، درباره‌ی روند و مراحل طراحی قالب توضیحاتی را ارائه کرد.
او همچنین در پاسخ به سوالی با محور تقدم یافتن سرمایه‌گذار بر مرحله‌ی ساخت قالب گفت: بهترین کار این است که پیش از گفت‌وگو با سرمایه‌گذار هزینه‌های قالب را برآورد کنید تا سرمایه مورد نیاز مشخص شود. بهترین کار نیز این است که کل طرح و ویژگی‌های آن در قالب یک پروپوزال جامع و شفاف به سرمایه‌گذار ارائه شود.

هدف کانون، ارتقای سطح طراحی اسباب‌بازی
در ششمین کارگاه تخصصی که روز دوشنبه 31 خرداد ۱۴۰۰ به همت اداره‌کل سرگرمی‌های سازنده و بازی‌های رایانه‌ای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و دبیرخانه‌ی رویداد ملی ایده‌آزاد برگزار شد، مدیرکل سرگرمی‌های سازنده و بازی‌های رایانه‌ای کانون پرورش فکری نیز در سخنانی گفت: با توجه به بررسی‌های کارشناسی، یکی از مهم‌ترین بخش‌های تولید در اسباب‌بازی ایرانی توجه به طراحی است و ما در کشورمان باید روی این موضوع متمرکز و تلاش کنیم. 
وی تصریح کرد که بر همین اساس، یکی از اهداف برگزاری این رویداد از سوی کانون در سطح ملی کشف و شناسایی استعدادهای جوان و خلاق در حوزه‌ی طراحی اسباب‌بازی ایرانی است.
محسن حموله با اشاره به فعالیت‌های این سازمان، گفت: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با برگزاری این رویداد توانسته بانک اطلاعات خوبی از علاقه‌مندان به طراحی اسباب‌بازی ایرانی جمع‌آوری کند؛ همچنین بیش از 100 نمونه ماکت اسباب‌بازی هم در قالب کتابچه‌های معرفی برای سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان اسباب‌بازی آماده شده است تا در صورت اعلام همکاری نسبت به تولید مشترک یا مستقل انجام پذیرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =