ضعف طراحی بازی‌های رومیزی در توجه به جزییات است

طراح و تولیدکننده بازی‌های رومیزی، داشتن آگاهی کامل نسبت به جزییات یک محصول و پیدا کردن نقاط ضعف آن را برای تولید بازی رومیزی ضروری دانست.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، استاد راهنمای بخش طراحی و تولید بازی‌های رومیزی چهارمین رویداد ملی ایده‌آزاد اسباب‌بازی کانون در نشستی مجازی با حضور طراحان و ایده‌پردازان با بیان این مطلب افزود: انجام هر کاری به‌طور قطع با ریسک و چالش‌های بسیاری همراه است. اگر افراد مدام از اتفاق‌های پیش رو بترسند و نتوانند به موقع تصمیم بگیرند در هیچ کاری به نتیجه نخواهند رسید.
علی متین‌نژاد در ادامه خاطرنشان کرد: در شروع این کار و در تجربه اول فکر نکنید که اگر هزینه زیادی صرف تولید کنید حتما نتیجه بهتری خواهید گرفت. در تجربه اول تولید را با مبالغ کم شروع کنید زیرا هدف کسب تجربه و آشنا شدن با فرایند تولید است.
این طراح و تولیدکننده بازی‌های رومیزی که از سال 1396 وارد عرصه تولید سرگرمی شده است، در ادامه این نشست گفت: زمان زیادی برای تولید محصول اولم صرف شد. ما در تولید اولین محصول خود به دنبال بازی بودیم که علاوه بر جذابیت، ساده نیز باشد و در کافه بازی‌ها و مراکز مختلف نیز وجود نداشته باشد.
متین‌نژاد در ادامه افزود: ما نمی‌خواستیم صرفا یک بازی در بازار ایران تولید کنیم به همین دلیل برخی از سازوکارهای بازی که مشکل داشت را اصلاح کردیم تا روند بازی راحت‌تر شود. تولید اولین محصول ما حدود شش ماه زمان برد.
این کارشناس ارشد هوش مصنوعی در ادامه درباره کیفیت چاپ بازی‌ها گفت: خیلی مهم است که طراحان از تصاویر با کیفیت به جای تصاویر اسکن شده استفاده کنند. حتما پیش از چاپ، نمونه‌های مختلفی از کاغذهای مختلف را چاپ کنند تا کیفیت‌های متفاوت را ببینند. همچنین در طراحی دیجیتالی کارت‌ها نیز حتما دقت داشته باشند که صفحه نمایشی که با آن کار می‌کنند رنگ‌ها با کیفیتی متناسب با چاپ نمایش داده شود.
در بخش دیگری از این نشست، متین‌نژاد به این نکته اشاره کرد که کار تولید سرگرمی را به تنهایی انجام ندهید و حتما گروهی و با مشورت افراد اهل فن کارها را جلو ببرید. فرایند تولید می‌تواند زمان‌بر و خسته‌کننده باشد و انجام تمامی کارها از سوی یک فرد غیرممکن است. به همین دلیل حتما چند نفر بخش‌های مختلف تولید را پیگیری کنند. اما نکته‌ای که در اینجا بسیار اهمیت پیدا می‌کند، اعتماد است. افراد در یک گروه طراحی باید به یکدیگر و همچنین مسئولیت‌پذیری اعضای گروه اعتماد کنند تا کارها به بهترین نحو جلو برود.
راهنمای رویداد ملی ایده آزاد اسباب‌بازی به این نکته نیز اشاره کرد که برای پی بردن به میزان موفقیت طرح در بازار می‌توان از فرصت شرکت در نمایشگاه‌ها استفاده کرد و تعداد محدودی از طرح را مثلا 200 نسخه از آن را ابتدا تولید کرد و در نمایشگاه‌ها، بازخورد و نظر مخاطبان درباره آن محصول را گرفت. همچنین می‌توان نمونه‌های تولید شده را با پخش کننده‌های سرگرمی نیز در میان گذاشت و پیش از تولید اصلی برای آن سرمایه‌گذار پیدا کرد.
او همچنین در پاسخ به این سوال «آیا بازی‌های انتزاعی موفق‌تر هستند یا غیرانتزاعی» گفت: بازی‌های غیرانتزاعی همیشه برای مخاطب جذاب‌تر هستند، زیرا اغلب دارای داستان و روایتی جذاب هستند و تنوع خوبی نیز دارند. اما بازی‌های انتزاعی فکری‌تر هستند و اغلب بازی‌های دو نفره یا با تعداد بازیکن کم هستند. در کشور ما نیز همانند بازار جهانی بازی‌های رومیزی، بازی‌های غیرانتزاعی محبوبیت بیشتری دارند.
در پایان این نشست که در بستر اسکای‌روم برگزار شد، متین‌نژاد به ایده‌پردازان گفت: همیشه بازار و دنیای بازی‌ها را بررسی و تحلیل کنید. شما پیش‌گو نیستید اما سعی کنید مسیر حرکت بازار در آینده و سلیقه مخاطب را حدس بزنید.
وی همچنین مطالعه کتاب «تست مامان» را به ایده‌پردازان توصیه کرد. این کتاب به این مسئله اشاره دارد که افراد نزدیک به شما همیشه از فعالیت‌های شما تعریف می‌کنند و اشکالات طرح شما را نمی‌گویند، این کتاب به ایده‌پردازان کمک می‌کند تا بازخوردهای صحیح و کاربردی از طرح های خود بگیرند.
این نشست روز چهارشنبه 2 تیر ۱۴۰۰ به همت اداره‌کل سرگرمی‌های سازنده و بازی‌های رایانه‌ای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و دبیرخانه چهارمین رویداد ملی ایده‌آزاد اسباب‌بازی برگزار شد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =