تصاویر، روند و ساختار اسباب‌بازی‌ها را تعیین می‌کنند

بازی‌هایی وجود دارد که کاملا وابسته به تصاویرند و در واقع این تصاویر هستند که روند و ساختار بازی را تعیین می‌کنند.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، استاد راهنمای بخش تصویرگری چهارمین رویداد ملی ایده‌آزاد اسباب‌بازی در نشستی مجازی که با حضور طراحان و ایده‌پردازان برگزار شد، گفت: در طراحی بعضی از بازی‌ها، تصویرگری از همان ابتدا و هم‌زمان با دیگر بخش‌های طراحی پیش می‌رود.
محمد نورالدینی در ادامه خاطرنشان کرد: معمولا فرایند تصویرسازی در مراحل پایانی طراحی یک بازی آغاز می‌شود، زیرا نیاز است تا روند، داستان و سازوکارهای بازی مشخص شده باشد تا تصویرگر با توجه به آن دست به طراحی بزند. اما در مواردی، بازی‌هایی هست که وابسته به تصاویر است.
این طراح و تصویرگر بازی‌های رومیزی که بیش از 10 سال است در زمینه تصویرگری فعالیت می‌کند، در ادامه این نشست گفت: هر پروژه تصویرگری با توجه به حجم کار مدت زمان متفاوتی را برای اتمام پروژه نیاز دارد. البته حساسیت‌های سفارش دهنده و اصلاح‌های چندباره طرح‌ها نیز مدت زمان انجام پروژه را بیشتر می‌کند.
او همچنین گفت: معمولا در پروژه‌هایی که هم نیاز به طراحی کارت، صفحه بازی و تصویر جعبه بازی هست؛ اهمیت تصویر جعبه بازی بسیار بیش‌تر است، زیرا باید جذابیت و نکات تجاری محصول در طرح روی جعبه بازی دیده شود و مخاطب را به خود جلب کند. همچنین تصویرگر باید با این یک تصویر، شمایی از داستان بازی و حس و حال آن را نیز به مخاطب معرفی کند.
این کارشناس نقاشی در ادامه درباره نحوه همکاری و کار با یک تصویرگر گفت: یکی از چالش‌های بزرگ با سفارش دهنده یک پروژه این است که آن‌ها به‌دنبال بهترین طرح و بهترین تصویر هستند در حالی که چنین چیزی وجود ندارد. گذاشتن وقت بیش از حد در تصویرگری یک پروژه بازی ممکن است در دراز مدت به کل محصول ضربه بزند. مثلاً دیرتر عرضه کردن محصول در بازار، بازگشت مالی آن را نیز به تأخیر می‌اندازد.
در بخش دیگری از این نشست، نورالدینی به این نکته اشاره کرد که مهم‌ترین عامل در موفقیت یک پروژه تصویرگری اعتماد بین طرفین است. همچنین سفارش دهنده باید به تخصص تصویرگر اعتماد کند و با دخالت در فرایند کار و دستکاری در جزییات، پروژه را دچار مشکل نکند. اطلاعاتی که در اختیار تصویرگر قرار می‌گیرد نیز بسیار مهم است و به تصویرگر کمک می‌کند تا تصاویر را در راستای بازی و تم آن تصویرگری کند.
وی در ادامه افزود: تصویرگر و طراح گرفیک نیز باید با هم، همکاری و تعامل داشته باشند زیرا گرافیک بخشی از ارائه تصویری بازی خواهد بود. نکته دیگری که باید به آن توجه داشت رنگ‌های تصویر است که حتما قبل از نهایی شدن تصاویر باید با چاپ بر کاغذهای مختلف، رنگ‌های واقعی چک شود.
نورالدینی در پاسخ به سوال «چه نرم‌افزاری برای شروع یادگیری طراحی و تصویرگری مناسب است؟» گفت: هیچ نرم‌افزاری برای یادگیری و شروع تصویرگری توصیه نمی‌شود. برای تصویرگری ابتدا باید مدت زمان زیادی را صرف طراحی دستی کنید. سال‌ها تمرین و پشتکار لازم است تا یک فرد تصویرگر شود. تمامی نرم‌افزارها صرفا ابزاری در دست طراح و تصویرگر هستند و مهارت دست او است که تعیین کننده نتیجه کار خواهد بود.
در بخشی دیگر از این نشست که در بستر مجازی اسکای روم برگزار شد، نورالدینی تصویرگر سرگرمی «سفالگر» محصول مشترک کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و نشر هوپا، از تجربه خود در این پروژه گفت: پروژه سفالگر بسیار پرجزئیات و متفاوت با پروژه‌های قبلی من بود. همچنین بزرگترین چالش در تصویرگری این پروژه طراحی صفحه بازی متناسب با سازوکارها و روند بازی بود. طراحی جلد این سرگرمی نیز از موارد چالش برانگیز بود که چندین ماه وقت صرف آن شد. سرگرمی «سفالگر» در ششمین جشنواره ملی اسباب‌بازی در بخش بهترین تصویرگری نیز حائز رتبه شد.
در پایان این نشست نورالدینی به ایده‌پردازان گفت: در همکاری با یک تصویرگر مهم‌ترین عامل این است که بدانید که چه می‌خواهید. زیرا تصویرگر با توجه به ذهنیت خود و اطلاعاتی که دارد کار را شروع می‌کند. اگر سفارش دهنده نداند و اطلاعات لازم را در اختیار تصویرگر قرار ندهد، پروژه هیچگاه به پایان نخواهد رسید و هر دو طرف نیز ناراضی خواهند بود.
یادآوری می‌شود نورالدینی فعالیت جدی در زمینه تصویرگری را از دوران دانشجویی و کار در زمینه پویانمایی‌های دو بعدی شروع کرد و چند سال اول فعالیت‌های حرفه‌ای خود را به تجربه تکنیک‌ها و زمینه‌های مختلف در تصویرگری پرداخت و در حال حاضر تصویرگری دو بعدی و مفهومی را انجام می‌دهد.
این نشست روز سه‌شنبه 8 تیر ۱۴۰۰ به همت اداره‌کل فناوری اطلاعات، اداره کل سرگرمی‌های سازنده و بازی‌های رایانه‌ای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و دبیرخانه چهارمین رویداد ملی ایده‌آزاد اسباب‌بازی برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =