مالکیت معنوی و حقوق ثبت طرح‌‎های اسباب‌بازی تشریح شد

استاد راهنمای چهارمین رویداد ملی ایده‌آزاد اسباب‌بازی، آگاهی کامل از انواع ثبت، موارد تحت حمایت و حقوق مالکیت فکری برای طراحان و ایده‌پردازان اسباب‌بازی را ضروری دانست.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، عماد ارغند در کارگاه تخصصی که با حضور ایده‌پردازان منتخب مرحله اول برگزار شد، درباره مالکیت معنوی و حقوق ثبت طرح‌‎های اسباب‌بازی سخن گفت. 
او در این کارگاه تخصصی گفت: هر اثری که حاصل ابتکارات و تفکر انسانی باشد، به نوعی مالکیت فکری به حساب می‌آید. در واقع اموالِ فکری، از جمله اموال منقول و متضمن خلاقیت (ابتکار) و تخیل هستند و معمولاً به‌عنوان «آفریده‌های فکری» شناخته می‌شوند. حق نشر (کپی رایت)، علائم تجاری، اسرار تجاری و حق اختراعات از گونه‌های دیگر مالکیت فکری هستند. 
در ادامه این جلسه «ارغند» مفاهیم پایه مالکیت معنوی همچون حق اختراع، علائم تجاری و طرح‌های صنعتی را برای حاضران در کارگاه تشریح کرد.
وی همچنین در این کارگاه، سایت مرکز مالکیت معنوی که تمام فرایندهای ثبت علامت، ثبت اختراع و ثبت طرح صنعتی را انجام می‌دهد، را معرفی کرد و افزود: شرکت‌های بسیاری هستند که با دریافت هزینه‌های زیاد کارهای ثبتی طراحان یا تولید کنندگان را انجام می‌دهند اما خوب است بدانید که برای انجام هیچ‌یک از این کارها نیاز به مراجعه به شرکت‌های خصوصی نیست. هر فرد می‌تواند شخصاً فرایندهای ثبت را پیگیری و انجام دهد.
استاد راهنمای چهارمین رویداد ملی ایده‌آزاد در این نشست گفت: متولی اصلی ثبت طرح‌های بازی و اسباب‌بازی بنا بر اساس‌نامه تدوین شده در اردیبهشت سال ۱۳۷۶، «شورای نظارت بر اسباب‌بازی» است که از سوی شورای فرهنگ عمومی و با کارشناسی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، و با نظارت و تایید شورای عالی انقلاب فرهنگی در حال فعالیت است.
ارغند افزود: از فعالیت‌های مهم و با ارزش شورای نظارت بر اسباب‌بازی صادر کردن هولوگرام برای تولیدات سرگرمی مورد تأیید این شورا است. این هولوگرام‌ها به تولیدکننده کمک می‌کند تا تعداد محصول‌های عرضه شده در بازار را پایش و بررسی کند. همچنین این هولوگرام به‌عنوان شناسنامه و نشان تأیید این شورا بر محصول عرضه شده در بازار نیز هست و اعتماد والدین و مصرف کننده را جلب می‌کند.
در ادامه این نشست «ارغند» ویژگی‌های تأیید یک طرح و ثبت آن در شورای نظارت بر اسباب‌بازی را برشمرد: عدم مشابهت با طرح‌های داخلی و خارجی و یا نمونه‌برداری از آن‌ها مگر این‌که ۳۰ درصد تغییر نسبت به نمونه اصلی ایجاد شده باشد. عدم مغایرت و تضاد با اصول آموزشی، تربیتی، فرهنگی و اخلاقی و نیز ارزش‌های دینی و ملیِ استفاده از اسامی، حروف، اصطلاحات و نشانگان فارسی رعایت استانداردهای بین‌المللی در طراحی اسباب‌بازی و سرگرمی است که از سوی کمیسیون ثبت طرح و صدور مجوز این شورا مورد بررسی قرار می‌گیرد و در این کمیسیون افراد باتجربه و کاردان نمونه‌ها را ارزیابی می‌کنند.
او درباره طرح‌هایی که نمی‌توانند در شورا مجوز ثبت بگیرند، ویژگی‌های طرح‌های غیرقابل ثبت را نیز بیان کرد: طرح‌هایی که جدید است و طراح نتواند مستنداتی برای اصالت طرح ارائه کند. طرح‌هایی که از مصادیق اسباب‌بازی‌های ممنوعه به شمار بیایند. طرح‌هایی که فاقد اصول و استانداردهای فنی باشد. طرح‌هایی که با محتوا و اسامی غیرفارسی ارایه یا نشانگان غیرمتعارف غیرفارسی در آن‌ها استفاده شده است و طرح‌های اقتباسی که شامل مصادیق ۳۰ درصد تغییر نباشند. 
این کارگاه با هدف آگاه‌سازی ایده‌پردازان و ارتقای دانش آن‌ها از حقوق مالکیت فکری در صنعت اسباب‌بازی روز پنج‌شنبه ۳ تیر ۱۴۰۰ به‌صورت مجازی و با همکاری اداره‌کل انفورماتیک و اداره‌کل سرگرمی‌های سازنده و بازی‌های رایانه‌ای کانون و دبیرخانه رویداد ملی ایده آزاداسباب‌بازی با حضور بیش از ۸۰ ایده‌پرداز برگزار شد.
علی شیرکرمی مسئول امور اجرایی دبیرخانه رویداد ملی ایده‌آزاد اسباب‌بازی در پایان این نشست اعلام کرد با پایان یافتن کارگاه‌های آموزشی این رویداد، ایده‌پردازان منتخب در مرحله اول تا روز ۱۹ تیر فرصت دارند تا با توجه به مباحث آموزشی ارائه شده در کارگاه‌ها، ایده‌های خود را تکمیل و در سایت رویداد ملی ایده‌آزاد به نشانی ideaazad.ir بارگذاری کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =