کد خبر: 306116
تاریخ انتشار: ۱۶ تیر ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۸
ویترین سینمای کودک خالی است

شناخت ابعاد اجتماعی و روان‌شناختی کودکان و نوجوانان و شناخت قصه و لزوم توجه به قصه‌پردازی از جمله موضوع‌هایی است که فرهاد حسن‌زاده، در بررسی آثار پنجمین مسابقه‌ی فیلم‌نامه و نمایش‌نامه‌ی کانون پرورش فکری بر آن تاکید داشت.

به گزارش اداره‌کل روابط‌ عمومی ‌و امور بین‌الملل کانون، فرهاد حسن‌زاده عضو هیات انتخاب پنجمین مسابقه‌ی فیلم‌نامه و نمایش‌نامه‌ی کودک و نوجوان با تاکید بر جای خالی درک و فهم دنیای کودکی و نوجوانی در ادبیات و سینما گفت: ویترین سینمای کودک خالی است، درحالی‌که این ویترین باید مملو از محصولات تماشایی باشد و محدودیتی برای تولید نباشد تا هرکس با هر سطح و سلیقه‌ای بتواند انتخاب کند. به نظرم همان‌قدر که به فیلم‌های معناگرا و عمیق احتیاج داریم به فیلم‌های سرگرم‌کننده هم احتیاج است. مهم این است که مخاطب امروز بتواند تصویر خودش را توی این فیلم‌ها ببیند و احساس کند که به دغدغه‌ها و نیازهای او توجه شده است.
به گفته‌ی حسن‌زاده، با بررسی آثار موجود و آثاررسیده به این مسابقه تاکید بر دو نکته ضروری است: نخست شناخت دنیای کودک و نوجوان با تمام ابعاد اجتماعی و روان‌شناختی آن‌ها. چراکه بسیاری از آثار به بهانه‌ی کودک و درباره‌ی کودک است، نه برای این گروه سنی. دومین مساله، شناخت قصه و لزوم توجه به قصه‌پردازی به عنوان پایه و اساس فیلم‌نامه است. این مشکل همیشگی سینمای ما بوده که قصه‌ها سست و گاه بدون منطق داستانی و یا حتی شخصیت‌پردازی بوده‌اند.
این‌ نویسنده و روزنامه‌نگار که بررسی بخش فیلم‌نامه‌ی آثار بلند و کوتاه سینمایی را برعهده داشته، برگزاری این دست مسابقه‌ها را ضروری خواند و گفت: من با دیدن حجم بسیار زیاد طرح‌های رسیده به این مسابقه حیرت کردم. تصور نمی‌کردم این قدر سینمای کودک مشتاق و فیلم‌نامه‌نویس داشته باشد. جای امیدواری است که این صنعت دارد نفس می‌کشد. در مجموع فکر می‌کنم برگزاری جشنواره، پاسخ دادن به همین امیدواری‌ها و کلیدی است برای انتخاب مسیر هنرمندان ناشناخته‌ای که نیاز به تجربه و اعتماد به نفس دارند. همان‌طور که بسیاری از افراد موفق ایران و جهان نقطه شروع‌شان شرکت در جشنواره‌ها بوده، این جشنواره هم مطمئنا یک فرصت بود برای کسانی که شور و عشق داشتند و دنبال مسیر درست می‌گشتند.
حسن‌زاده با این‌حال، تاکید کرد که مفاهیم مطرح‌شده در این آثار باید مورد بررسی قرار بگیرد: با انجام کاری پژوهشی بر روی آثار رسیده می‌توان به نتایج کارشناسانه رسید و وضعیت موجود و نیازها را تحلیل کرد.
گفتنی است هیأت انتخاب این مسابقه، ۴۰۲ عنوان فیلم‌نامه‌ی بلند سینمایی و ۲۸۷ فیلم کوتاهِ پنجمین مسابقه‌ی فیلم‌نامه و نمایش‌نامه‌ی کودک و نوجوان را بررسی و ارزیابی کرده‌اند. فرهاد حسن‌زاده‌ نویسنده‌ی کتاب‌های کودک و نوجوان، علی خودسیانی‌ نویسنده، کارگردان و تهیه‌کننده، بیژن میرباقری کارگردان و نویسنده، رقیه توکلی گردفرامرزی‌ نویسنده و کارگردان و فرزاد اژدری‌ نویسنده و کارگردان، هیأت انتخاب این بخش از این رویداد هنری بوده‌اند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =