داستان ادبی فهم عمیق و گسترده‌ای به خواننده می دهد

نویسنده حوزه‌ی کودک و نوجوان در نشست مجازی با اعضای انجمن‌های ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان آذربایجان‌غربی که به مناسبت روز ادبیات کودک و نوجوان برگزار شد به تشریح انواع داستان و چالش‌های پیش روی نویسندگی پرداخت.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان آذربایجان‌غربی، طاهره ایبد در این نشست که به همت مرکز شماره ۲ کانون مهاباد برگزار شد، با بیان این‌که داستان‌ها یا تجاری هستند یا ادبی گفت: در داستان‌های تجاری یا عامه‌پسند نویسندگان با پیدا کردن اشتیاق و نیاز خواننده شروع به نوشتن می کنند و معمولا هم داستان‌های عاشقانه هستند و این نوع داستان‌ها از آنجائی‌که لایه‌ی زیرین و لایه‌ی پنهان و عمیق ندارند ادبیات نیستند، اما داستان ادبی فهم عمیق و گسترده‌ای به خواننده می دهد.

وی با اشاره به چالش‌های پیش روی نویسندگی افزود: در مورد ترس و نگرانی از خوانده نشدن اثر به نظرم تمام نویسندگان این ترس را داشته‌اند و اگر کسی نداشته باشد امری غیر طبیعی است و این نگرانی باعث کشیده شدن نویسنده به سمت مطالعه‌ی بیشتر می شود تا مخاطب خودش را بهتر بشناسد و با او ارتباط برقرار کند و به نیازهای او پاسخ دهد در این میان هرچه سن و اطلاعات نویسنده پائین‌تر باشد میزان ترس و نگرانی او بیشتر است.

  ایبد در تبیین ابعاد شخصیتی "لیانا" و "ادریس" در رمان «پریانه‌های لیاسند ماریس» گفت: طبیعی است که کشش‌هایی بین دو جنس مخالف وجود داشته باشد اما ادبیات باید طوری باشد که بتوان برداشت‌های مختلفی از آن کرد؛ فقط نکته‌ی مهم این است که اثر ادبی باید بتواند خواننده را پرسشگر و منتقد به بار بیاورد.

نویسنده‌ی کتاب «سه مسافر عجیب» تصریح کرد: داستان نباید چیزی را که نویسنده می خواهد منتقل کند و از خواننده بخواهد که همان را بپذیرد، در نویسندگی هر چه سن مخاطب کمتر باشد کار نویسنده سخت‌تر می شود و دلیل آن این است که دایره‌ی لغات مخاطب کم سن و سال نسبت به نوجوان و بزرگسال محدودتر است.

وی با اشاره به این‌که تخیل داستان حساب شده است و هر خیال پردازی تخیل نیست خاطرنشان کرد: ما در تمام مراحل زندگی به تخیل نیاز داریم چون تخیل به یافتن راه حل کمک می کند حتی در داستان‌های رئال و واقعی هم تخیل تا حدی دخیل است اما جنس تخیل در آن فرق دارد؛ اگر داستان فانتزی باشد و یک اشکال منطقی داشته باشد بلافاصله مخاطب خردسال آن را پس می‌زند.

این نویسنده‌ی حوزه‌ی کودک و نوجوان ادامه داد: طنز دو بخش دارد یکی لایه‌ی رویی طنز است که خنده بر لب مخاطب می نشاند و لایه‌ی زیرین طنز به تفکر و تأمل واداشتن مخاطب است مانند کتاب «خانواده‌ی آقای چرخشی» که هر دو لایه در آن وجود دارد.

از آثار طاهره ایبد می توان به «از غریبه‌ها می‌ترسم»، «به هوای گل سرخ»، «نی‌نی خرسه»، «عجیب و عجیب‌های ته دریا» و «غول کمپوتی» اشاره کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =