ویژه برنامه مشترک کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان  استان یزد و استان خراسان شمالی

ویژه برنامه ای با هدف پاسداشت روز ملی ادبیات کودک و نوجوان و مقام استاد نیک اندیش مهدی آذریزدی با مشارکت کانون استان های خراسان شمالی و یزد برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان یزد، ویژه برنامه ای با هدف پاسداشت روز ملی ادبیات کودک  و نوجوان و مقام استاد نیک اندیش مهدی آذریزدی با مشارکت کانون استان های خراسان شمالی و یزد برگزار شد. این برنامه صبح  روزپنجشنبه  ۱۷ تیر ماه ۱۴٠٠ از ساعت ۱٠/۳٠تا ۱۲ در فضای اسکای روم برگزار گردید.

مدیرکل آفرینش های ادبی و هنری کانون: هدف استاد آذر یزدی آشنایی نسل امروز با گنجینه ادبیات کهن فارسی بود.

هدف استاد آذر یزدی آشنایی نسل امروز با گنجینه ادبیات کهن فارسی بود. انسیه موسویان مدیرکل آفرینش های ادبی و هنری کانون در پیام صوتی خود به حاضران در این نشست روز ملی ادبیات  کودک ونوجوان را تبریک گفت و ادامه داد: این روز در تقویم رسمی کشور مصادف با  سالروز درگذشت نویسنده نام آشنای کودک و نوجوان استاد مهدی آذر یزدی است. نویسنده ای که در کمال تنگدستی تمام عمرش را صرف خلق آثاری برای کودک و نوجوان این مرز و بوم کرد وهدفش آشنایی نسل امروز با گنجینه ادبیات کهن فارسی بود.

انسیه موسویان مدیرکل آفرینش های ادبی و هنری کانون در پیام صوتی خود به حاضران در این نشست روز ملی ادبیات  کودک ونوجوان را تبریک گفت و ادامه داد: این روز در تقویم رسمی کشور مصادف با  سالروز درگذشت نویسنده نام آشنای کودک و نوجوان استاد مهدی آذر یزدی است. نویسنده ای که در کمال تنگدستی تمام عمرش را صرف خلق آثاری برای کودک و نوجوان این مرز و بوم کرد وهدفش آشنایی نسل امروز با گنجینه ادبیات کهن فارسی بود.

در این نشست استاد حسین معلم  پژوهشگر و نویسنده یزدی نیز حضور داشت. وی تاکنون بیش از ده کتاب به چاپ رسانده و نزدیک به ۲٠ اثر در دست چاپ دارد ازجمله این آثار مجموعه ۱٠ جلدی دایره المعارف طنز می باشد. او از معلمین نمونه کشور و داور و مدرّس کلاس‌های داستان نویسی در سازمان آموزش و پرورش، کانون پرورش فکری کودکان، نوجوانان و حوزه هنری است ودر این مراسم از ضرورت و کارکرد طنز در ادبیات کودک و نوجوان سخن گفت:استاد حسین معلم در ویژه برنامه روز ملی ادبیات کودک اشاره کرد. طنز آموزش را تسهیل می کند، تعمیق می بخشد و پایدار می کند. طنز آموزش را تسهیل می کند، تعمیق می بخشد و پایدار می کند.

خبرررررصبح.jpg

در این گردهمایی مجازی استاد حسین معلم در خصوص کارکرد طنز در ادبیات کودک و نوجوان به تعاریف مختلف طنز اشاره کرده و تصریح نمود: طنز را به صورت مختصر می توان با جمله "جدی ترین مطلبی که به شوخی بیان می شود" تعریف کرد.

وی ادامه داد: طنز باید سه ویژگی مشخص داشته باشد. خنده بر لب بیاورد، اندیشه در ذهن ایجاد کند و درد در دل بنشاند.

استاد معلم وجه اشتراک طنز، هزل و هجو را خنداندن عنوان کرد و در خصوص تفاوت این سه عنصر خنده افزود: هزل یک بار مصرف است و می توان آن را به عنوان کبریت بی خطر دانست که امروز در شبکه های اجتماعی به وفور با آن روبرو هستیم. اما هجو برخلاف طنز که آموزش و تعلیم و تربیت در خود نهفته دارد، بدآموزی، زشت گویی و ناسزاگویی است.

نویسنده کتاب حکایت نامه ضمن معرفی نویسندگان و کتب آن ها از گذشته تا کنون که نمونه های فاخر طنز را در خود دارند و برای کودکان و نوجوانان نیز مناسب هستند، اشاره کرد و از کتاب های امثال حکم علامه دهخدا، کشکول شیخ بهایی، لطایف الطوایف فخرالدین علی صفی، مثنوی معنوی مولوی، جامع التمثیل محمد حبله رودی و... چند نمونه دیگربیان کرد.

این نویسنده یزدی تبار به مربیان حاضر در این نشست مجازی توصیه کرد تا آموزش هایی که به کودکان و نوجوان می دهند را با چاشنی طنز همراه کنند تا مفهوم آن آسان شود.

استاد معلم با انجام یک فعالیت کارگاهی بر موضوع خوب شنیدن و خوب نگاه کردن تاکید و تصریح کرد: ما به عنوان معلم و مربی باید به مخاطبان یاد بدهیم تا خوب گوش بدهند و از آن ها بخواهیم که خوب نگاه کنند.

در بخشی از این ویژه برنامه استاد نوشین شعبانی، مدرس دانشگاه و نویسنده بیش از ده کتاب و رمان برای کودک و نوجوان از استان خراسان شمالی، ضمن تبریک روز ملی ادبیات کودک و نوجوان، بخش هایی از کتاب خود با عنوان شبح ترسو و کارآگاه بادی را خواند.

در این ویژه برنامه، فیلمی کوتاه از  لحظاتی با آذر به کارگردانی روح الله زارع کارشناس هنری کانون استان یزد، کلیپ اثر موسیقایی یکی بود یکی نبود ، اجرای عروسک آتابک و کلیپ لایوهای تخصصی شاعران کودک و نوجوان استان خراسان شمالی پخش شد.

گفتنی است این برنامه با اجرای مهدی آرایی کارشناس فرهنگی استان یزد برگزار  شد و اعضا  ومربیان ساعاتی را به یاد استاد مهدی آذر یزدی پدر ادبیات کودک ونوجوان در کنار هم گذراندند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =