ادبیات کودک، امیدآفرین و تاثیرگذار در توسعه‌ی اجتماعی

هم‌زمان با روز ملی ادبیات کودک و نوجوان، مدیرعامل کانون با صدور پیامی به مراسم گرامی‌داشت یاد مهدی آذریزدی در یزد، بر نقش امیدآفرین و تاثیرگذار ادبیات و کتاب کودکان در توسعه‌ی اجتماعی کشور تاکید کرد.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری، در ویژه‌برنامه‌ای که از سوی کانون استان یزد زادگاه مهدی آذریزدی و هم‌زمان با روز ملی ادبیات کودک و نوجوان عصر پنج‌شنبه 17تیر ١۴٠٠ برگزار شد، مهدی علی‌اکبرزاده با صدور پیامی که به شکل آنلاین قرائت شد، ادبیات را مانند منشوری چندوجهی دانست که تعاریف زیادی برای آن ارائه شده است اما هر کدام از آن‌ها به یک یا چند وجه این منشور نگریسته‌اند؛ وجه مشترک بسیاری از این تعریف‌ها آن است که ادبیات را به مثابه بستری منحصربه‌فرد برای عرضه‌ی فرهنگ، اندیشه و آرمان‌های یک جامعه برشمرده‌اند. 
او در این پیام تاکید کرد: ادبیات از طریق برقراری ارتباط با افراد، هم بر جامعه تاثیر می‌گذارد و هم از آن تاثیر می‌پذیرد و همین ویژگی نقش و کارکرد مهم ادبیات را در اجتماع و زندگی می‌نمایاند. در این میان، ادبیات کودک نقشی به مراتب حیاتی‌تر و تاثیرگذارتر دارد. چراکه کودکان به عنوان بخش قابل توجهی از سرمایه‌ی بالقوه‌ی انسانی، جامعه را به حرکت در مسیر توسعه، امیدوار نگه می‌دارند. 


براساس نوشته‌ی مهدی علی‌اکبرزاده، «از این رو، ادبیات کودک در کنار کارکرد سرگرمی می‌تواند در نهادینه‌کردن بینشی صحیح و عمیق نسبت به ارزش‌های انسانی و اجتماعی در کودکان نقشی برجسته ایفا کند. به‌ویژه در دنیای امروز که مقوله‌ی لذت خواندن به عنوان یکی از شاخص‌های سلامت و رفاه کودکان مورد توجه و بررسی قرار می‌گیرد.»
در ادامه‌ی این پیام درباره‌ی نقش آشتی‌جویانه‌ی ادبیات کودک آمده است: از این دیدگاه، ادبیات کودک با ساختن جهانی شگفت و سرشار از تخیل، عاطفه، اندیشه و کشف، موقعیتی فراهم‌ می‌سازد تا کودکان با تجربه‌ی لذتِ خواندن، نگاهی مهربانانه و سرشار از آشتی به جهان داشته باشند. 
مدیرعامل کانون در این پیام که در مراسم روز ملی ادبیات کودک و نوجوان در استان یزد قرائت شد، همچنین افزود: ادبیات کودک با آفرینش چنین تصویر امیدآفرینی مخاطبانش را به دوستی با طبیعت و انسان و جامعه دعوت می‌کند و با گسترش تخیل کودکان، آن‌ها را به تلاش برای ساختن جهانی آرام‌تر، زیباتر و دوست‌داشتنی‌تر تشویق می‌کند. بنابراین ادبیات کودک با فراهم‌آوردن زمینه‌ای مناسب برای رشد روان‌شناختی و جامعه‌شناختی کودک، او را در آینده‌ای نه‌چندان دور به عنوان سرمایه انسانی فعال و تاثیرگذار در توسعه اجتماعی به جامعه پیوند می‌دهد.
وی در پایان، هجدهم تیر را که به نام روز ملی ادبیات کودک نام‌گذاری شده، گرامی داشته و با یادی از مهدی آذریزدی، تصریح کرده است که نام و یاد بزرگ این نویسنده‌ی فقید، تا همیشه شناسنامه‌ی ادبیات کودک ایران خواهد بود.

یادکرد رهبر انقلاب از کتاب‌های مهدی آذریزدی
این مراسم که به‌طور زنده از رسانه‌ها و شبکه‌های مختلف اجتماعی نیز پخش می‌شد، با قرائت قرآن و ترجمه آن به شکل قصه‌گویی از سوی یکی از کودکان عضو کانون پرورش فکری یزد آغاز و در ادامه، بعداز پخش سرود رسمی کشور، فیلم سخنان رهبر انقلاب، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای پخش شد. در فیلمی که از سخنان ایشان پخش شد، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با ذکر خاطره‌ای، ضمن اشاره به روزهای اول انتشار کتاب‌هایی چون "قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب" و خلا موجود در زمینه‌ی کتاب‌های کودکان در آن زمان، ماجرای آشنایی‌شان با آثار مهدی آذریزدی را تعریف و عنوان کردند که بعداز انتشار چندجلد از آثار او، این کتاب‌ها را برای فرزندان خویش و اطرافیان نیز خریداری کرده‌اند.
این برنامه که بر مزار مهدی آذریزدی اجرا شد، به دلیل شرایط کرونا، به‌صورت زنده از شبکه‌های مختلف مجازی مانند اینستاگرام کانون استان یزد پخش می‌شد.
در بخش دیگری از این مراسم، عالیه قوامی سرپرست کانون پرورش فکری استان یزد، با تبریک روز ملی ادبیات کودک و نوجوان، گفت: استاد مهدی آذریزدی عاشق بچه‌ها بود و همیشه می‌گفت که خدا را شاکرم که مرا عاشق پاک‌ترین مخلوقات خود قرار داد. خداوند بچه‌های کتاب‌خوان را بیشتر کند.
محمدعلی طالبی استاندار یزد نیز در این برنامه به‌صورت تصویری، بر گرامی‌داشت یاد آذریزدی و نقش او در ارتقای ادبیات کودکان ایران، تاکید کرد و گفت که او به حق پدر ادبیات کودکان کشور ماست.
طالبی با ذکر خاطره‌ای از اولین دیدارش با مهدی آذریزدی در زمان سفر مقام معظم رهبری به استان و دیدار نخبگان یزدی با ایشان، تعریف کرد: زمانی که رهبری در آن جلسه از حضور مهدی آذریزدی باخبر شدند، از ایشان به نیکی یاد کردند و خستگی تمام برنامه‌ریزی‌ها از تن ما به در شد.
در این برنامه که از محله‌ی خرمشاد شهر یزد، زادگاه و مزار مهدی آذریزدی پخش می‌شد، پیام مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز از سوی مجری برنامه قرائت شد.
در بخش دیگری از این مراسم که عصر پنج‌شنبه 17تیرماه نزدیک به یک ساعت اجرا و پخش شد، مهدی جاور مجری مراسم از همه همراهان و همکاران این مجموعه که در برپایی این برنامه‌ها نقش داشتند تقدیر و با ذکر جملاتی از آذریزدی، بر نقش این هنرمند فقید تصریح کرد.
در بخشی از این مراسم، ویدئویی از یک گروه موسیقی بر روی صحنه پخش شد که در آن، دانشجویان آمریکایی در کنار گروه موسیقی ایرانی، قصه‌ای را به یاد آذریزدی اجرا کردند. مجری مراسم درباره‌ی این ویدئو توضیح داد: چندسال قبل دانشجویان ادبیات فارسی دانشگاه تگزاس آمریکا به یزد آمدند و در این سفر، با نوشته‌های آذریزدی آشنا شدند. آن‌ها بعدها روی یکی از شعرهای محمدرضا آخوندی و آهنگی از مهدی آرایی با تنظیم احسان توکل، این کار موسیقایی را اجرا کردند.
مجری این مراسم در بخشی دیگر، مجموعه‌کتاب‌هایی چون "قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب" را معرفی کرده و درباره‌ی زندگی مهدی آذریزدی و ورود او به دنیای نویسندگی توضیحاتی داد. 
فیلمی از غلامرضا محمدی مشاور فرهنگی و ارتباطات استاندار یزد نیز در این مراسم پخش شد که وی در آن، از آذریزدی و دیدارشان خاطره‌ای نقل کرد و در ادامه، شعری نیز به یاد او خواند. شعری که این‌گونه آغاز می‌شد: بسته است با کتاب و قلم عهدی / عهدی که چنان سخت تماشایی است / معشوق جز کتاب نمی‌داند / عشقی چنین ...
محمدی در سخنانش، به بینش و فهم و شناخت تاریخی آذریزدی نسبت به ادبیات کهن و بازنویسی آن اشاره کرد و آذریزدی را رابط نسل جدید با ادبیات کهن دانست و گفت: همین شناخت بود که او را ماندگار کرد و نسل جوان را با ادبیات ما پیوند زد و خلاء تاریخی را پر کرد.
پخش فیلم قصه‌گویی ضُحا مختارپور، عضو کانون پرورش فکری و عضو انجمن قصه‌گویی سروش، براساس یکی از داستان‌های آذریزدی (قصه‌ی حضرت نوح) با لهجه‌ی یزدی، از دیگر بخش‌های این برنامه بود.
همچنین پخش فیلم کنسرت‌های موسیقی براساس آثار آذریزدی و حضور کودکان و نوجوانان همخوان، از بخش‌های بعدی این برنامه بود. در پایان نیز فیلمی از مرحوم مهدی آذریزدی در خانه‌اش پخش شد.
در برگزاری این مراسم، مجموعه‌ای از ارگان‌ها و نهادهای استان همچون شورای شهر و شهرداری، سازمان فرهنگی‌هنری شهرداری یزد، سازمان فضای سبز، استانداری در کنار همکاران و مدیران کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از چند استان هم‌چون خوزستان، کرمان، هرمزگان، همدان، مازندران و ... همراهی داشته‌اند. در همین حال، به گفته‌ی مجری مراسم مرکز فرهنگی‌هنری شماره‌ی دو کانون یزد که به سرای آذر شهرت دارد، در برپایی این برنامه نقش موثری داشت که مجری از مربیان و مسوولان این مرکز تشکر کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =