از قلم تا قلم، گرامی‌داشت کتاب و کودکی

هرچند که امسال روز ملی ادبیات کودک و نوجوان در ۱۸ تیر و سالروز درگذشت مهدی آذریزدی، آمیخته به وضعیت کرونایی بود، اما عشق و علاقه به کتاب‌های این نویسنده و دیگر اهالی قلم، اعضای کانون را بار دیگر میهمان کتاب و جشن کتاب کرد؛ هرچند که اغلب به‌شکل مجازی، اما شاید همین مجازی‌بودن باعث شد تعداد بیشتری از بچه‌ها بتوانند در برنامه‌های بیشتری، حتی بیرون از شهر و استان خود شرکت کنند. سرسبد این برنامه‌ها هم مراسم گرامی‌داشت یاد مهدی آذریزدی در یزد، زادگاه این نویسنده بود که به همت کانون استان یزد، با پیامی از مدیرعامل کانون، استاندار، و جمعی از مسوولان به شکل آنلاین بر سر مراز آذریزدی برگزار شد.

مراکز کانون در سراسر کشور به همین بهانه، و تعدادی از کتابخانه‌ها با تلفیق روز ملی قلم در ۱۴ تیر و روز ملی ادبیات کودک و نوجوان در ۱۷ همین ماه، برنامه‌های متنوعی از نشست نقد کتاب تا دیدار با نویسنده برپا کردند.
در ادامه‌ی این گزارش، نگاهی داریم به سرفصل مهم‌ترین برنامه‌های این مناسبت در هفته‌ای که گذشت.

طاهره ایبد میهمان کانون آذربایجان غربی
در این روز نویسنده حوزه‌ی کودک و نوجوان در نشست مجازی با اعضای انجمن‌های ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان آذربایجان ‌غربی، به تشریح انواع داستان و چالش‌های پیش روی نویسندگی پرداخت. طاهره ایبد در این نشست که به همت مرکز شماره‌ی ۲ کانون مهاباد برگزار شد، با بیان این‌که داستان‌ها یا تجاری هستند یا ادبی گفت: در داستان‌های تجاری یا عامه‌پسند نویسندگان با پیدا کردن اشتیاق و نیاز خواننده شروع به نوشتن می‌کنند و معمولا هم داستان‌های عاشقانه هستند و این نوع داستان‌ها از آن‌جایی‌که لایه‌ی زیرین و لایه‌ی پنهان و عمیق ندارند ادبیات نیستند، اما داستان ادبی فهم عمیق و گسترده‌ای به خواننده می‌دهد.
وی با اشاره به چالش‌های پیش روی نویسندگی افزود: در مورد ترس و نگرانی از خوانده نشدن اثر به نظرم تمام نویسندگان این ترس را داشته‌اند و اگر کسی نداشته باشد امری غیر طبیعی است و این نگرانی باعث کشیده شدن نویسنده به سمت مطالعه‌ی بیشتر می‌شود تا مخاطب، خودش را بهتر بشناسد و با او ارتباط برقرار کند و به نیازهای او پاسخ دهد در این میان هرچه سن و اطلاعات نویسنده پایین‌تر باشد میزان ترس و نگرانی او بیشتر است.
او در ادامه به انواع شخصیت‌پردازی و شیوه‌های داستان‌نویسی اشاره کرد و درباره‌ی هریک، نکاتی را برشمرد.

اعلام برنامه‌ها از سوی مدیرکل کانون اردبیل
مدیرکل کانون پرورش فکری استان اردبیل در برنامه‌ی زنده‌ی رادیویی «آی‌ایشیقیندا» که چهارشنبه‌شب از ساعت ۲۲ الی ۲۳ شانزدهم تیرماه از شبکه سبلان پخش شد، در خصوص گرامی‌داشت روز ملی ادبیات کودک و نوجوان به گفت‌وگو پرداخت.
زعفر احدزاده از برنامه‌های کانون استان در این خصوص خبر داد و گفت: فعالیت‌های کتاب‌محور مهم‌ترین رویکرد است و مناسبت‌هایی مانند روز قلم، روز جهانی کتاب کودک، هفته‌ی کتاب و کتاب‌خوانی، هفته‌ی ملی کودک و روز ملی ادبیات کودک و نوجوان هم دستاویز مهمی برای تأکید به این امر مهم است. به گفته‌ی احدزاده، در کلیه‌ی مراکز فرهنگی‌هنری کانون استان در هفته‌ی گذشته از روز قلم (۱۴ تیر) تا روز ملی ادبیات کودک و نوجوان، با تمرکز بر معرفی ظرفیت‌های ادبی و فعالیت‌های کتاب‌محور، برنامه‌های مختلفی در حال انجام است.
براساس این گزارش، هم‌زمان با روز قلم، با نوقلمان انجمن‌های شعر و داستان استان نشستی برگزار شده و از اعضای فعال این انجمن‌ها و مربیان آن‌ها تجلیل به عمل آمده است. همچنین برنامه‌ی رونمایی از آخرین کتاب تولیدی در حوزه‌ی کودک و نوجوان استان هم به بهانه‌ی همین روز و طی هفته‌ی آتی برگزار می‌شود.
برگزاری آیین اختتامیه‌ی مهرواره سراسری «یک وعده لبخند» به همین مناسبت از دیگر برنامه‌های کانون این استان اعلام شد.
در همین حال، اعضای برگزیده و نوقلم انجمن‌های شاعران و نویسندگان نوجوان کانون پرورش فکری استان اردبیل نیز در مراسم ویژه‌ای با اهدای لوح و هدیه مورد تقدیر قرار گرفتند.

میهمانی داستان‌ها در ایلام
به مناسبت گرامی‌داشت روز قلم ویژه‌برنامه‌ای مشترک از سوی کانون‌های استان ایلام و کردستان با مهمانی از استان قم برگزار شد.
در این روز اکرم الف‌خانی شاعر و نویسنده و کارشناس ادبی استان قم مهمان این انجمن بود و به نقد و بررسی آثار داستانی اعضای انجمن ‌داستان این دو استان پرداخت.
الف‌خانی پس از تبریک روز قلم به اعضا و ابراز خوشحالی از بودن در کنار اعضا به نقد آثار پرداخت و از قلم داستانی اعضا ابراز خوشحالی کرد و از آن‌ها خواست یک دست بودن زبان داستان را رعایت کنند. وی همچنین نکاتی را درباره‌ی جریان سیال ذهن در داستان بیان کرد و ویژگی‌های این‌گونه داستان را برای حاضران در این نشست مجازی برشمرد.

فعالیت‌های انجمن ادبی کانون در البرز
انجمن ادبی و مراکز کانون پرورش فکری استان البرز نیز روز ملی ادبیات کودک و نوجوان را با فعالیت‌های متنوع گرامی‌ داشتند.
مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان از روز ۱۵ تیر ویژه‌برنامه‌های خود با موضوع گرامی‌داشت روز ادبیات کودک و نوجوان را مانند دیگر فعالیت‌های اخیر در فضای مجازی اجرا کردند.
انجمن ادبی کانون نیز ویژه‌برنامه‌ی معرفی آثار اعضای انجمن و نویسندگان و شاعران مورد علاقه‌ی آنان را که از ۱۴ تیر و روز قلم شروع شده بود، تا ۱۸ تیر و روز ملی ادبیات کودک و نوجوان تمدید کرد و از اعضای انجمن خواسته شد تا آثار خود و یا آثار دیگر نویسندگان و شاعران را با ذکر منبع خوانده و به دیگر هم‌گروهی‌های خود معرفی کنند.
همچنین کتاب‌های مشهور ادبیات کودک و نوجوان و آثار آذریزدی نیز در قالب‌های مختلف در این ایام با اعضای گروه به اشتراک گذاشته شد.
در مرکز هشتگرد نیز گروه‌های سنی مختلف در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه ۱۵ و ۱۶ تیر با حضور در فعالیت‌ معرفی وقایع با روز ادبیات کودک و نوجوان و علت نام‌گذاری آن آشنا شدند و در دیگر برنامه‌های اجرایی مانند آشنایی با فن بازنویسی، معرفی شخصیت و آثار مهدی آذریزدی، قصه‌گویی براساس قصه‌ی «مرد و نامرد» از کتاب «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» و پخش پویانمایی معرفی آذر یزدی حضور یافتند.
اعضا و مربیان دیگر مراکز کانون استان نیز با تولید محتواهای مختلف مانند معرفی کتاب، شخصیت و وقایع و انتشار آن در فضاهای مجازی و صفحات رسمی کانون این روز را به مخاطبان معرفی کرده و گرامی ‌داشتند.
همچنین آیین گشایش باشگاه نویسندگان جوان البرز با عنوان «نهال» نیز با همکاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان البرز و از سوی دفتر آفرینش‌های ادبی حوزه‌ی هنری و محافل ادبی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و با حضور نویسندگان برگزیده‌ی نوجوان و جوان البرزی برگزار شد.
نرمین کریمی، کارشناس فرهنگی کانون البرز به همراه تعدادی از اعضای انجمن ادبی به عنوان نماینده‌ی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در این نشست حضور یافته بود.
به بهانه‌ی روز قلم نیز انجمن‌های شاعران و نویسندگان نوجوان کانون البرز، ویژه‌برنامه‌ی معرفی آثار اعضای انجمن را برگزار کردند.

عکس‌نوشت نویسندگان کودک و نوجوان در تهران
کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان تهران به مناسبت ۱۸ تیر و روز ملی ادبیات کودک و نوجوان پنج نفر از نویسندگان کودک و نوجوان را معرفی کرد. در این برنامه، زندگی‌نامه و آثار مطرح مهدی آذریزدی، افسانه شعبان‌نژاد، کلر ژوبرت، امیر حسین فردی و احمدرضا احمدی به صورت عکس‌نوشت تهیه و در فضای مجازی منتشر شد.
واحد آفرینش‌های ادبی کانون استان تهران همچنین ششمین نشست باشگاه نقد ادبی نوجوان را با عنوان نقد و بررسی کتاب «یک جعبه پیتزا برای ذوزنقة کباب‌شده» نوشته جمشید خانیان و با مشارکت منتقدان نوجوان، مربیان و کارشناسان ادبی برگزار کرده است.
این برنامه به شکل آنلاین و مجازی برگزار شده است.

پیک امید کانون خراسان جنوبی در روستاهای طبس
به همین مناسبت، پیک امید کانون خراسان جنوبی نیز به روستاهای جوخواه و جمز از توابع شهرستان طبس اعزام شد. پیک امید کانون با همکاری قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه استان به روستاهای جوخواه و جمز از توابع شهرستان طبس رفت.
مربیان کانون، با اجرای برنامه‌های متنوع از قبیل قصه‌گویی (قصه‌ی آدم کوچولوی گرسنه)، نمایش فیلم کشاورز و ربات، آموزش اوریگامی، نمایش عروسکی «گل اومد بهار اومد» و اجرای مسابقات شاد و میدانی و همچنین اهدای بسته‌های نوشت‌افزار ایرانی به ۶۰ نفر از کودکان و نوجوانان حاضر در این برنامه، روز خاطره‌انگیزی برای آنان رقم زدند.
معرفی روز ادبیات کودک و نوجوان و مهدی آذر یزدی، معرفی کتاب، تشویق به مطالعه‌ی کتاب و بیان ویژگی‌های کتاب مناسب برای کودکان و نوجوانان از دیگر فعالیت‌های اجرا شده در این ویژه‌برنامه بود.
در این برنامه سیده ملیحه قریشی‌زادگان مربی فرهنگی و نماینده انجمن قصه‌گویی استان، محمد صفاری مهربان مربی کتابخانه‌ی سیار روستایی طبس و احسان بلوری کارشناس فرهنگی مراکز سیار و پستی استان اعضای تشکیل دهنده‌ی کاروان پیک امید کانون بودند که با حضور رییس کارگروه تعلیم و تربیت قرارگاه پیشرفت و آبادنی سپاه استان، به مرحله‌ی اجرا درآمد.
در همین حال، هم‌زمان با روز ملی ادبیات کودک و نوجوان مدیرکل کانون استان خراسان جنوبی و کارشناسان و جمعی از اعضای منتخب کارگاه‌های ادبی کانون با حجت‌الاسلام عبادی نماینده‌ی ولی فقیه در استان و امام جمعه بیرجند دیدار کردند.
وی در این دیدار با تاکید بر این‌که پرورش فکر کودکان و نوجوانان مهم‌ترین مساله‌ی جامعه است که باید به شکل فراگیر محقق شود تا آینده‌ی جامعه‌ی بشری تضمین شود گفت: تا جایی که اطلاع دارم کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان به طور نسبی خوب کار می‌کند و با توجه به شرایط و امکانات موجود، کارشناسان و مربیان کانون انگیزه‌ی کافی برای کار در این‌باره را دارند و به آرمان‌های انقلاب و بُعد معنوی در برنامه‌های کانون توجه کافی می‌شود و متون منتشرشده توسط کانون ارزشمند است؛ اما باید بر کیفیت آن افزوده شود.
حجت‌الاسلام سید علیرضا عبادی با بیان این‌که گاهی یک جمله که مربی در کودک و نوجوان القا می‌کند باعث تحولی عظیم در او می‌شود و نه‌تنها سرنوشت خودش بلکه سرنوشت یک جامعه را تغییر می‌دهد افزود: در یک جامعه‌ی پویا می‌شود بهترین آزمون را روی اندیشه‌ی کودک و نوجوان این جامعه داشت.
وی ادامه داد: پدر و مادرها غالبا خود را مسئول برآوردن حوائج روزمره‌ی زندگی از جهت فیزیکی می‌دانند لذا توجه به بُعد انسانی و پرورش روحی یا وجود ندارد  یا در اولویت‌های بعدی است.
امام‌جمعه‌ی بیرجند، خطاب به مربیان کانون بیان کرد: یک فرصت فوق‌العاده به دست شما آمده، این فرصت را ارزان نفروشید و آن فرصت این است که چنین نیروهای آماده برای جذب دارید، آن‌چه که می‌توانید از حقایق، خیر و خوبی‌ها برای آن‌ها بگویید آن‌ها مطالب شما را ثبت و ضبط می‌کنند و این ثوابش برای شما است.
وی ادامه داد: درست است کاری که انجام می‌دهید وظیفه و شغل شما است اما به کار خود کیفیت دهید و بیش از شرایط عادی برای آن ارزش قائل شوید.
در این دیدار طاهره حمیدی مدیرکل کانون استان نیز طی سخنانی، با گرامی‌داشت یاد امام راحل(ره) و شهدای انقلاب اسلامی گفت: فضای مناسبی در مراکز فرهنگی‌هنری کانون برای پرورش نسل آینده پیشبینی شده است تا اعضای کانون ضمن آشنایی با شخصیت امام راحل رحمت‌الله و مقام معظم رهبری، منویات آن‌ها را چراغ راه خود قرار دهند تا از این طریق با کاشت بذر ایمان در وجود آن‌ها نسل خوبی برای آینده پرورش یابد.
جلسه مجازی انجمن ادبی شاعران نوجوان استان نیز در آستانه این روز ملی با حضور فاطمه ناظری، شاعر و کارشناس ادبی کانون استان کرمانشاه به صورت مجازی برگزار شد.
در این نشست علاوه بر سخنان طاهره حمیدی مدیرکل، آثار مهران طالبی، ریحانه طالبی، ریحانه خیاط و چند شعر سپید اثر یسنا محمدی از نوجوانان شاعر عضو انجمن راه‌زینه به اشتراک گذاشته شد که علاوه بر اعضای حاضر مورد نقد و بررسی فاطمه ناظری قرار گرفت.

منیره هاشمی در ویژه‌برنامه «همه‌ی بچه‌های خوب» خراسان رضوی

ویژه برنامه‌های بزرگداشت روز ملی ادبیات کودک و نوجوان در کانون خراسان‌رضوی همزمان با سالگرد درگذشت مهدی آذریزدی برگزار شد.

کانون استان خراسان‌رضوی با معرفی برگزیدگان مهرواره ادبی «کرونا را شوت کن» به استقبال این روز رفت.

برگزاری برنامه مجازی «همه بچه‌های خوب» با حضور منیره هاشمی نویسنده، شاعر و فعال ادبیات کودک برگزار ‌شد. گفت‌وگو درباره اهمیت ادبیات و نوشتن، اهدای هدیه به برگزیدگان مسابقات ادبی، نقد آثار اعضا از دیگر برنامه‌های این نشست بود.

این ویژه برنامه مجازی با حضور بیش از ۸۰ عضو کودک و نوجوان از سراسر استان و خوانش بیش از ۲۵ اثرادبی، همچنین تقدیر از برگزیدگان مسابقات ادبی، به پایان رسید.

اعضای بزرگسال انجمن شعر نوجوان مهتاب تربت حیدریه نیز در این مناسبت آخرین سروده‌های خود را به اشتراک گذاشتند و عاطفه رنگ‌آمیزطوسی شاعر و مهمان این انجمن درباره اشعار اعضا بحث و نقد خود را بیان کرد و در نقد شعر کودک یکی از اعضای نوجوان انجمن، درباره اهمیت این روز و شعر و ادبیات کودک و درباره اهمیت انسجام محتوا در شعر صحبت کرد.

انجمن شعر نوجوان آفتاب نیز با رویکرد گرامیداشت این روز، برگزار شد.

بر همین اساس همزمان با ایام بزرگداشت این روز ۱۰۰۰ جلد کتاب به کتابخانه مجتمع «شوق زندگی» مشهد که به کودکان آسیب دیده، کودکان کار و گروه‌های آسیب‌پذیر شهر اختصاص دارد، اهدا شد.

این ویژه برنامه در ادامه همکاری‌های پیک امید کانون استان و با ارائه فعالیت‌های فرهنگی، هنری و ادبی برای کودکان مراکز شبه‌خانواده همراه بود.

ابراهیم زره‌ساز مدیرکل کانون استان خراسان رضوی در دیدار با نیره عابدین‌زاده معاون دادستان و مدیرطرح ساماندهی کودکان کار و خیابان گفت: کانون پرورش فکری استان در کنار فعالیت ذاتی و وظیفه اصلی خود که ترویج فرهنگ کتابخوانی و ارائه فعالیت‌های فرهنگی، هنری و ادبی به کودکان و نوجوانان است همواره توجه ویژه‌ای به کودکان آسیب دیده و رفع آسیب‌های اجتماعی داشته است.

«پیک امید» کانون استان در روزهای دوشنبه با عنوان « دوشنبه‌های امید» به برگزاری فعالیت‌های فرهنگی، هنری و ادبی برای کودکان حاشیه شهر و همچنین کودکان مراکز شبه‌خانواده و بچه‌های ساماندهی شده در مجتمع «شوق زندگی» می‌پردازد.

ویژه‌برنامه‌ای در خراسان شمالی
دربرنامه‌ای ویژه که صبح پنج‌شنبه با مشارکت اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان‌های خراسان شمالی و یزد برگزار شد، انسیه موسویان مدیرکل آفرینش‌های ادبی‌هنری کانون و شاعر نوجوان، استاد معلم نویسنده‌ی کتاب «حکایت‌نامه» و نوشین شعبانی نویسنده‌ی کتاب «کارگاه پادی» حضور داشتند.
در این برنامه انسیه موسویان ضمن تبریک روز ادبیات کودک و نوجوان قطعاتی از اشعار نوجوان خود را قرائت کرد. استاد معلم نیز در این نشست با پرداختن به ویژگی‌های طنز و ضرورت استفاده از زبان طنز برای کودکان و نوجوانان، از مربیان خواست تا اعضا را با طنز و طنزنویسی آشنا کنند.
همچنین نوشین شعبانی بخش‌هایی از داستان‌های خود را که برای کودکان و نوجوانان نوشته بود، قرائت کرد و به خواندن بخش‌هایی از کتاب «شبح ترسو کارگاه پادی» پرداخت.
این برنامه با بخش‌های متنوعی مثل گفت‌وگو و شعرخوانی طنز آتابک، پخش کلیپ زندگی مهدی آذریزدی و... همراه بود.
کارکنان اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان شمالی نیز به مناسبت روز ادبیات کودک و نوجوان با نماینده‌ی ولی فقیه و امام‌جمعه‌ی بجنورد دیدار کردند.
 حجت‌الاسلام نوری نماینده‌ی ولی فقیه در استان و امام‌جمعه‌ی بجنورد ضمن تبریک روز ادبیات کودک و نوجوان به اهمیت کودکی و جایگاه آن در رشد توانمندی‌ها و ویژگی‌های شخصی افراد اشاره و از تلاش‌های کانون دراین زمینه قدردانی کرد.
فرهاد آقابیگی مدیرکل کانون رورش فکری کودکان و نوجوانان استان نیز با بیان فعالیت‌های گسترده‌ی کانون در حوزه‌ی کودک و نوجوان در هر سه بخش فرهنگی، هنری و ادبی به اهمیت این فعالیت‌ها در پرورش خلاقیت کودکان و نوجوانان اشاره و ضمن ابراز سپاس از ایجاد فرصت این دیدار، ابراز امیدواری کرد برکات معنوی این دیدار شامل حال کودکان و نوجوانان استان شود.

شهرام شفیعی و شهرام اقبال‌زاده میهمان خوزستانی‌ها
کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان نیز در این‌روزها نخستین همایش ادبی طنز «به وقت لبخند» را با حضور شهرام شفیعی، نویسنده، طنزپرداز، روزنامه‌نگار و مدرس ادبیات داستانی به‌ صورت مجازی برگزار کرده است.
برنامه‌ای ویژه‌ی کودکان و نوجوانان عضو مراکز کانون سراسر استان در رده‌های سنی نونگاه (بالای ۱۲ سال) و نوجوان (بالای ۱۵ سال).
شهرام اقبال‌زاده نویسنده و مترجم نیز در نشست مجازی فرهنگی و ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان با عنوان «از کودک افسانه تا کودک دیجیتال» که در اهواز برگزار شد در جمع کارشناسان مراکز کانون حضور یافت و سخن گفت.
وی با بیان این‌که به علت نبود برنامه، قائم به فرد هستیم، گفت: مدیران خوب فرهنگی و فرهنگ‌دوست باید برای مردم این استان و شهرشان تلاش کنند و در زمینه‌ی ادبیات کودک همه‌ی ما باید خدمتگزار بچه‌ها باشیم چون خیلی امکانات به بچه‌ها نداده‌ایم و من به سهم خودم احساس شرمندگی می‌کنم.
اقبال‌زاده درخصوص مفهوم کودکی و ادبیات کودک در ادامه سخنانی ایراد کرد.

«پاگرد قلم» در کانون زنجان
ویژه‌برنامه‌ی پاگرد قلم با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی به مناسبت بزرگ‌داشت روز قلم و در استقبال از روز ملی ادبیات کودک و نوجوان در حالی در کانون پرورش فکری استان زنجان برگزار شد که دکتر وحید رحمانی، شاعر و مدرس دانشگاه مهمان این نشست بودند.
در این نشست که با حضور جمعی از مربیان، اعضای انجمن شاعران نوجوان و اعضای قدیمی بخش مکاتبه‌ای برگزار شد، شاعران به قرائت آثار خود پرداختند. دکتر رحمانی نیز با تبریک روز قلم، با اشاره به اهمیت ادبیات در زندگی و زیست اجتماعی، به لزوم نوشتن و مطالعه در زندگی روزمره پرداخت.
فاطمه سلیمانی، کارشناس آفرینش‌های ادبی استان نیز سخنانی درباره‌ی این نشست‌ها گفت. شعرخوانی وحید رحمانی بخشی دیگر از کارگاه بود. همچنین شعرخوانی اعضای انجمن شاعران نوجوان، اعضای قدیمی بخش مکاتبه‌ای، مربیان و کارشناسان ادبی محور اصلی این نشست ادبی بود.

برنامه‌ای با همکاری نهاد کتابخانه‌های عمومی زاهدان
در همین روز مرکز فرهنگی‌هنری شماره چهار زاهدان و نهاد کتابخانه‌های عمومی این شهر با اجرای برنامه‌ای مشترک روز ملی ادبیات کودک و نوجوان را گرامی‌ داشتند.
در این ویژه‌برنامه‌ی مجازی که با حضور مربیان و اعضای مرکز شماره‌ی چهار و کارکنان و اعضای نهاد کتابخانه‌های عمومی شهر زاهدان برپا شد، مربیان و اعضای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان به منظور ارج نهادن به مهدی آذریزدی و تاثیر وی بر ادبیات کودک و نوجوان، برنامه را با معرفی این شخصیت محبوب آغاز کردند و در ادامه چند جلد کتاب به حاضران در نشست معرفی شد.
خوانش آثار اعضای مرکز شماره چهار و نهاد کتابخانه‌های عمومی بخش دیگری از این برنامه بود و سپس گوشه‌ای از هنر اعضای کانون شامل تصویرگری قصه و داستان، در فضای مجازی به نمایش گذاشته شد.

«آن خاطرات شیرین» در کانون پرورش فکری قم
اما براساس گزارش‌های رسیده از استان‌ها، اکرم الف‌خانی کارشناس ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قم از تدارک ویژه این کانون برای بزرگ‌داشت روز ادبیات کودک و نوجوان خبر داد و گفت: نخستین برنامه، برگزاری محفلی ادبی با عنوان «آن خاطرات شیرین» با حضور افشین اعلاء شاعر و نویسنده‌ی کودک و نوجوان و همچنین شعرخوانی اعضای انجمن ادبی «همین نزدیکی» کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بود که از صفحات کانون در فضای مجازی پخش شد. دومین برنامه، پاس‌داشت شاعران و نویسندگان کودک و نوجوان استان قم و معرفی این عزیزان در قالب انتشار پیام از سوی آنان در فضای مجازی و سایت‌های خبری بود.
کارشناس ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قم همچنین به اعمال تخفیف ویژه برای علاقه‌مندان به کارگاه‌های ادبی کانون به مناسبت این روز اشاره و خاطرنشان کرد: این تخفیف‌ها برای تمام گروه‌های سنی در کارگاه‌هایی همچون شعر و قصه‌گویی خردسال، داستان، نوشتن خلاق کودک و نوجوان و کارگاه خوانش متون کهن همچون سعدی‌خوانی، شاهنامه‌خوانی و حافظ‌خوانی بود.

جشن «شادانه» و وبینار نقد آثار مرادی کرمانی در قزوین
کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قزوین نیز در این روز وبینار نقد و بررسی آثار هوشنگ مرادی کرمانی را برگزار کرد.
اداره این وبینار را مهدی مردانی کارشناس آفرینش‌های ادبی کانون قزوین، شاعر و نویسنده آثار کودک و نوجوان برعهده داشت. وی با بخش‌هایی از فیلم‌های ساخته شده بر اساس نوشته‌های هوشنگ مرادی کرمانی از جمله مجموعه‌داستانی «قصه‌های مجید» آثار این نویسنده را «عامیانه‌های ارزشمند» ادبیات کودک و نوجوان خواند.
وی روایت آسان، ملموس و قابل درک داستان‌های هوشنگ مردای کرمانی را از نقاط قوت آثار این نویسنده برشمرد که در کنار طنز و واقع گرایی، به راحتی مخاطب را جلب و جذب می‌کند.
ارائه‌ی نظر مربیان و گفت‌وگو درباره‌ی اثرگذاری روایت آسان و طنز تلخ در مخاطب از دیگر بخش‌های این وبینار بود.
همچنین در قزوین در همین روز، سید مصطفی حسینی رئیس اداره آموزش همگانی معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی استان با مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دیدار و گفت‌وگو کرد.
در این دیدار که در دفتر مژده اروجی مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قزوین برگزار شد، در آغاز، مهمان کانون با تبریک روز ادبیات کودک و نوجوان، توضیحاتی در خصوص شیوه‌ی فعالیت معاونت اجتماعی نیروی انتظامی در سطح جامعه مطرح کرد و کانون را به عنوان متولی برنامه‌های فرهنگی، هنری و ادبی در حوزه‌ی کودک و نوجوان، در زمینه‌ی پیشگیری از آسیب‌ها و ناهنجاری‌های اجتماعی موثر و دارای جایگاه ویژه خواند و برای ارائه‌ی ظرفیت مشاوران نیروی انتظامی برای کودکان نوجوانان و خانواده‌ها اعلام آمادگی کرد.
در ادامه مدیرکل کانون بخشی از توانمندی و برنامه‌های کانون را در زمینه‌ی پربارسازی اوقات فراغت و شناسایی و رشد استعدادهای کودکان و نوجوانان به مهمانان خود معرفی کرد و در زمینه‌ی امکان استفاده از مشاوران نیروی انتظامی در وبینارهای آموزشی کانون با مهمان خود به رایزنی پرداخت.
کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قزوین همچنین در استقبال از روز ملی ادبیات کودک و نوجوان «جشن شادانه» را برگزار کرد. این جشن با هدف ایجاد نشاط اجتماعی و با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در دو نوبت در سالن نمایش مجتمع فرهنگی و هنری کانون برگزار شد.
تلاوت قرآن کریم و اجرای سرود جمهوری اسلامی، خیر مقدم به مهمانان این برنامه و تبریک روز ملی ادبیات کودک و نوجوان، اجرای ورزش گروهی، قصه‌گویی توسط مربی برگزیده‌ در جشنواره‌های قصه‌گویی، معرفی کتاب و اجرای نمایش شاد و آهنگین «هیس ما یک نقشه داریم» از جمله برنامه‌های این مراسم بود.
در روزهای قبل‌تر نیز به مناسبت روز قلم، مراکز فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قزوین چند برنامه مناسبتی اجرا کردند. براساس این خبر، مرکز فرهنگی‌هنری کانون محمدیه با برگزاری یک وبینار با حضور یکی از مربیان ادبی کانون برای اعضای نوجوان خود درباره‌ی خوب دیدن، خوب شنیدن، خوب مطالعه کردن و در نهایت خوب نوشتن به گفت‌وگو نشست. در مرکز فرهنگی‌هنری شماره‌ی یک کانون قزوین با دعوت از مربی مسوول مرکز محمدیه، یک نشست مجازی درباره‌ی شاهنامه و جایگاه زنان در آن برای اعضای نوجوان دختر برگزار شد.
معرفی روز قلم و دعوت از «کلر ژوبرت» نویسنده مطرح کتاب‌های کودک برای گفت‌وگو با اعضا درباره‌ی آثارش، معرفی تاریخچه نویسندگی کودک، معرفی مهدی آذریزدی و مصطفی رحماندوست و پخش فیلم قصه‌گویی از وی، بحث آزاد راجع به اهمیت قلم معرفی و روخوانی کتاب، شعرخوانی و کارگاه کاردستی روز قلم و ساخت نماهنگ توسط اعضا به مناسبت روز قلم، از دیگر فعالیت‌های این مرکز بود. همچنین در مرکز فرهنگی‌هنری شماره‌ی سه کانون قزوین نیز فعالیت‌هایی مانند اجرای طرح ادبی، نوشتن خلاق و معرفی آثار و زندگی مهدی آذر یزدی انجام شد.

اجرای «در کوچه‌باغ واژه‌ها» در کرمانشاه
ویژه‌برنامه ادبی «در کوچه‌باغ واژه‌ها» در بعدازظهر روز پنج‌شنبه ۱۷ تیر ۱۴۰۰، به مناسبت روز ادبیات کودک و نوجوان از سوی واحد آفرینش‌های ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمانشاه و با حضور اعضا و مربیان مراکز کانون استان در فضای مجازی برگزار شد. در این برنامه که از ساعت ۱۶ تا ۱۷:۳۰ ادامه داشت، شرکت‌کنندگان به خواندن آثار ادبی خود پرداختند.
حضور کانون گیلان در شبکه استانی باران
هم‌زمان با این روز، چهار برنامه‌ی ‌زنده‌ی صدا و سیمای مرکز گیلان میزبان کارشناسان، مربی‌مسئول و عضو نوجوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان شد.
براساس این خبر، این برنامه که با تکیه بر پیشینه‌ی روشن کانون در حوزه‌ی ادبیات کودک و نوجوان و معرفی چهره‌های برجسته به ایران و جهان برگزار شد، با حضور حمیرا خدابنده، کارشناس مسئول آفرینش‌های ادبی کانون استان گیلان در برنامه‌ی زنده «وارش» کلید خورد. «وارش» که با محوریت فرهنگ و هنر روی آنتن می‌رود، میزبان چهره‌های نام‌آشنایی دیگری چون حسن‌ دولت‌آبادی، نویسنده، کارگردان و صاحب‌نظر عرصه‌ی ادبیات کشور، محمد پُرحلم، معاون فرهنگی حوزه‌ی هنری استان و میرحامد کاسی‌پور، مدیر کارگاه سروش گیلان ‌بود.
برنامه‌ی خانواده‌محور «خانه‌ی مهر» سیمای مرکز گیلان نیز پذیرای سیده مریم حسینی، کارشناس فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان بود.
او در این برنامه که به صورت‌ زنده از شبکه‌ی استانی باران پخش ‌شد، از زنده‌یاد مهدی ‌آذریزدی و جذابیت‌ آثار این چهره‌ی ماندگار کشور سخن‌ گفت.
مریم حقدوست، مربی‌مسئول کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کوچصفهان نیز در «رادیو ۱۰۰»، پیرامون جایگاه ادبیات در زندگی و آینده‌ی کودکان و نوجوانان سخن ‌به ‌میان ‌آورد و نقش خانواده‌ها و مراکز فرهنگی‌هنری کانون را در این مسیر سازنده و اثربخش خواند.
حضور سعیده ‌ابراهیمی، عضو فعال و کوشای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان در برنامه‌ی زنده «رادوار» شبکه‌ی استانی باران، از دیگر برنامه‌های تصویری این روز بود.
در همین حال ویژه‌برنامه‌هایی نیز به همت مربیان و اعضای مراکز فرهنگی‌هنری مختلف استان بر بستر فضای مجازی و در قالب کارگاه‌های عمومی برخط کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان برگزار شد.

کلر ژوبرت در ویژه‌برنامه کانون گلستان
کانون پرورش فکری گلستان هم نشستی مجازی با عنوان «صبحی با نویسنده» با حضور کلر ژوبرت برگزار کرد. در ابتدای این جلسه الهه مقصودلو معاون فرهنگی اجرایی کانون گلستان ضمن گرامی‌داشت روز ادبیات کودک و نوجوان و یاد و خاطره مهدی آذریزدی به اعضا و مهمان برنامه خوش آمد گفت.
در ادامه کلر ژوبرت در سخنانی با توصیه به کسانی که علاقه به نویسندگی دارند، گفت: خیلی از کسانی که به نویسندگی تمایل دارند به‌دلیل ترس از نوشتن این فرصت را از خود دور می‌کنند، درحالی‌که تمرین، تکرار و دوری از ترس در نوشتن، یکی از مهم‌ترین راه‌های نویسندگی است.
در این ویژه‌برنامه همچنین نماهنگی ویژه‌ی روز ادبیات کودک و نوجوان برای حاضران پخش شد و اعضای حاضر به صورت تصویری به نقد و بررسی دو کتاب داستان «مسابقه‌ی کوفته پزی» و «راز پاپاپا» از آثار این نویسنده پرداختند که کلر ژوبرت به سوال‌های اعضا پاسخ داد.
هم‌زمان با روز قلم نیز برنامه‌ی دورهمی اعضای ادبی مکاتبه‌ای فعال استان گلستان و اختتامیه‌ی طرح «نامه‌های سبز» با حضور نوجوانان عضو مراکز فرهنگی‌هنری کانون به صورت مجازی برگزار شد.

میثم متاجی و غلامرضا میهمان کانون لرستان
به مناسبت ۱۸ تیر ماه روز ملی ادبیات کودک و نوجوان، مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان لرستان، برنامه‌های مختلفی را متناسب با این روز به صورت مجازی برگزار کردند.
به گفته‌ی محمدجواد محمدی، با هماهنگی‌های به عمل آمده با اعضا، در گروه‌های مجازی شخصیت و آثار و زندگی مرحوم مهدی آذریزدی تشریح و کتاب‌هایی از جمله «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» برای اعضا معرفی شد. همچنین به همین مناسبت اعضای انجمن آفرینش‌های ادبی شهرستان‌های خرم آباد، بروجرد و دورود و واحد مکاتبه‌ای خرم‌آباد، با حضور اعضا، مربیان ادبی و کارشناس ادبی در نشست مجازی با حضور میثم متاجی شرکت کردند.
در مرکز شماره‌ی یک کانون شهرستان بروجرد نیز ویژه‌برنامه‌ای با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی به‌صورت حضوری با حضور تعدادی از نوجوانان دختر برگزار شد که دراین ویژه‌برنامه، شخصیت و آثار مهدی آذریزدی مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت.
مدیرکل کانون لرستان توضیح داد که مربیان کتاب‌خانه‌های سیار روستایی شماره‌ی ۶ و سیار شهری شماره‌ی ۲ خرم‌آباد نیز در اتاق برخط اداره کل کانون لرستان حضور یافتند و برنامه‌های مختلفی مانند معرفی کتاب، قصه‌گویی و معرفی مهدی آذریزدی را برگزار کردند.
در این استان نشست مجازی اعضای ادبی و مربیان کانون پرورش فکری لرستان با حضور میثم متاجی کارشناس ادبی کانون استان مازندران برگزار شد. درابتدای این نشست میثم متاجی مطالبی را درباره‌ی روز ملی ادبیات کودک و نوجوان و آثار مهدی آذریزدی بیان داشت و تعدادی از کتاب‌های این نویسنده را معرفی کرد. در بخش بعدی نشست، متاجی نکاتی را در زمینه‌ی نوشتن شعر عنوان کرد. این نشست، به صورت پرسش از طرف شرکت‌کنندگان و پاسخ از سوی مهمان برنامه به کار خود پایان داد.
در نشستی ادبی، همچنین اعضا و مربیان کانون پرورش فکری لرستان به مناسبت روز قلم با حضور غلامرضا بکتاش شاعر کودک و نوجوان حضور یافتند. در این نشست غلامرضا بکتاش درباره‌ی شعر مطالبی را بیان داشت و تاکید کرد که شاعری کشف است، شاعران بزرگ کشف‌های بزرگ داشته‌اند.
وی در ادامه پس از خوانش چند شعر از اعضا و شاعران بزرگ، خطاب به اعضای حاضر در نشست گفت: به جاهای ناشناخته سر بزنید تا کشف خودتان باشد و با یکی از همین سوال‌ها بود که نیوتن به جاذبه زمین رسید.
در ادامه این نشست مجازی اعضا در مورد مطالعه، سوال‌هایی را مطرح کردند و بکتاش پاسخ داد.

ویژه برنامه «جوانه قلم» در کانون مازندران برگزار شد

به مناسبت روز ملی ادبیات کودک و نوجوان و بزرگداشت مهدی آذریزدی، ویژه برنامه‌ی اینستاگرامی «جوانه‌ی قلم» از سوی واحد آفرینش‌های ادبی کانون استان مازندران برگزار شد.

بخش اول این نشست به زندگی و آثار آذریزدی و تاثیر کتاب بر زندگی او اختصاص داشت.

در بخش دیگر این برنامه موضوع بازنویسی متون کهن محور صحبت بود. ‌ارزش و اهمیت بازنویسی متون کهن و تاثیر آن بر شناخت کودکان و نوجوانان از میراث گران‌بهای ادب فارسی از دیگر موارد مورد اشاره بود.

در ادامه برنامه شاعران کودک و نوجوان به شعرخوانی پرداختند.

حضور مجازی اعضای کانون همدان بر مزار آذریزدی
همزمان با فرا رسیدن روز ادبیات کودک و نوجوان و گرامی‌داشت یاد و خاطره‌ی مهدی آذر یزدی، اعضا و مربیان کانون استان همدان به صورت مجازی بر سر مزار وی حاضر شدند.
در همین حال در روز قلم نیز اعضای کودک و نوجوان کانون استان همدان، با حضور در آرامگاه بوعلی سینا این روز را گرامی‌داشتند. در این روز اعضای کارگاه بازیگری و نمایش کانون این استان با حضور در محوطه آرامگاه بوعلی سینا، در لباس دانشمندان و مفاخر ایرانی به اجرای برنامه پرداختند.
این مراسم با توضیح مختصری درباره‌ی علت نام‌گذاری این روز توسط مجری برنامه آغاز و در ادامه ۵ تن از اعضای هنرمند مرکز فرهنگی‌هنری شماره‌ی ۴ کانون همدان به معرفی شخصیت‌هایی هم‌چون بوعلی سینا، میرزاده عشقی، عین‌القضات همدانی، باباطاهر عریان همدانی و عارف قزوینی پرداختند.
مرکز آفرینش‌های ادبی کانون استان همدان نیز عصر شعر کودک و نوجوان را با حضور محسن کریمی شاعر و نویسنده کودک و نوجوان این استان برگزار کرد.
در این برنامه که با هدف تکریم و گرامی‌داشت روز قلم و رشد و پرورش استعداد و تشویق اعضای کارگاه شعر نوجوان برگزار شد، کارشناسان، مربیان ادبی، فرهنگی و اعضای مراکز کانون استان حضور داشتند و پس از خوانش اشعار توسط اعضا و بیان نظرات میهمانان، محسن کریمی به ارائه‌ی سخن پرداخت.
 وی علاوه بر جمع‌بندی نظرات مطرح شده، توجه به عنصر زبان، ساختار اندیشه، نوگرایی و استفاده به‌جا از کلمات در تصاویر را بسیار مهم قلمداد کرد و همچنین خلق تصاویر خلاق و نو و توجه به وزن درونی در اشعار نو را بسیار مهم خواند.
این عصر شعر با حضور ۶۱ نفر از اعضا و مربیان کانون به مدت ۶۰ دقیقه در فضای اسکای روم برگزار شد.
همچنین در آستانه‌ی فرارسیدن ۱۸ تیر روز ادبیات کودک و نوجوان به همت سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری همدان، از کتاب «عروسکم گم‌ شده» به نویسندگی بهناز ضرابی‌زاده رونمایی شد.
در آغاز این مراسم که رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی، رئیس کمسیون فرهنگی شورای شهر و تنی چند از مسئولان شهر همدان و کودکان و نوجوانان منطقه خضر حضور داشتند، گروه سرود مرکز فرهنگی‌هنری کانون شماره‌ی ۳ همدان به اجرای سرودی زیبا پرداخت، سپس کتاب «عروسکم گم‌ شده» توسط دو تن از اعضای هنرمند مرکز فرهنگی‌هنری شماره‌ی ۵ همدان به صورت نمایش خلاق معرفی شد.
سپس مدیرکل کانون استان همدان و نویسنده کتاب فوق به ایراد سخن پرداخت. ضرابی‌زاده در این مراسم تاکید کرد آذریزدی نویسنده‌ی خوش‌ذوق، تمام عمر خود را وقف نوشتن برای کودکان و نوجوانان کرد و با توجه به این‌که فاقد تحصیلات کلاسیک و دانشگاهی بود از خود آثار ارزشمندی را به جا گذاشت.

ویژه‌برنامه‌های مجازی کانون هرمزگان
ویژه‌برنامه‌های مجازی کانون هرمزگان نیز به مناسبت روز ملی ادبیات کودک و نوجوان برگزار شد. سمیه آورند نویسنده‌ی کودک و نوجوان، میهمان کارشناسان، مربیان و اعضا کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان هرمزگان شد. در این نشست، خانم آورند در ابتدای سخنانش از روزهای زیبای عضویت در کانون و انتظار شیرین رسیدن پاکت‌های بخش مکاتبه‌ای گفت و کانون را محلی برای کشف و پرورش استعدادهای خود دانست.
آورند در مورد بخش‌های مختلف ادبیات کودک همانند قصه‌گویی و شعرخوانی صحبت کرد و یاد و خاطره‌ی استاد مهدی آذریزدی را گرامی‌ داشت.
در ادامه، آیسا موحد از مرکز شماره‌ی ۴، سارا رامشی از مرکز بستک، مائده غریب‌نواز عضو سیار شهری بندرعباس، فاطمه شیردل از مجتمع آفرینش بندرعباس، مبینا عباسی از مرکز قشم، فائزه رئیسی از مرکز شماره‌ی ۳ و محمدامین سالاری از مرکز میناب به اجرای برنامه‌های متنوعی همچون معرفی استاد آذریزدی، شعرخوانی، معرفی کتاب و شاهنامه‌خوانی پرداختند.
نقش اساسی کودکان در خلق ادبیات کودک

گرامی‌داشت روز ملی ادبیات کودک و نوجوان در نشست مشترکی از سوی کانون استان‌های کرمان، یزد و هرمزگان و با مباحث «کتاب تصویری»، «ویژگی‌های کتاب کودک از منظر استانداردهای جهانی» و «ادبیات کودک، ادبیات تجویزی» برگزار شد.

این ویژه‌برنامه با حضور نویسندگان کودک و نوجوان، مربیان ادبی و اعضای ارشد انجمن‌های ادبی کانون این سه استان با ادای احترام به مهدی آذریزدی پدر ادبیات کودک ایران  به صورت مجازی روز ۱۹ تیر ۱۴۰۰ برگزار شد.

در ابتدای این نشست مجازی زهرا قدیری مربی آفرینش‌های ادبی کانون کرمان با خوانش کتاب «اینجا مال من است» مشخصه‌های کتاب تصویری و تفاوت آن با داستان مصور را تشریح کرد.

در بخش بعدی این ویژه‌برنامه با فاطمه رضوانی نویسنده کتاب‌های علمی «کوسه‌های ایران» و «لاک‌پشت‌های دریایی ایران» از هرمزگان ارتباط گرفته شد و او درباره تولید کتاب‌های علمی برای کودکان و اهمیت پرداختن به محیط زیست و آبزیان خلیج فارس صحبت کرد.

همچنین «ویژگی‌های کتاب کودک از منظر استانداردهای جهانی» موضوع گفت‌وگو با بابک صابری متخصص جراحی استخوان و مفاصل و نویسنده  کودک و نوجوان در این دیدار مجازی بود.

صابری با معرفی کتاب‌های «دوست بزرگ» و «کلاغ سیاه به سفر می‌رود» از خودش که جوایز بین‌المللی زیادی کسب کرده‌اند، پرداختن به کتاب‌های علمی ویژه کودکان و نوجوانان که مبتنی بر واقعیت زندگی باشند و کتاب‌های ویژه برای کودکانی که توانایی‌شان برای خوانش کتاب محدود است را مهم دانست و افزود: «با توجه به تغییرات استانداردها و سخت‌گیری‌های چاپ کتاب‌های کودک در غرب لازم است به سلامت روانی داستان‌ها در ایران هم توجه بیشتری شود.»

این ویژه‌برنامه با پرداختن به بحث «ادبیات کودک، ادبیات تجویزی» و با گفت‌وگو با فاطمه قانع دکترای زبان و ادبیات فارسی و با پاسخ به سوال «آیا ما ادبیات کودک داریم؟» ادامه یافت.

قانع مبحث ادبیات تجویزی را این‌طور مطرح کرد: «در حال حاضر ادبیات کودک را بزرگسالان می‌نویسند، بزرگسالان منتشر می‌کنند و بزرگسالان برای کودکان انتخاب و خریداری می‌کنند و کودکان در این چرخه نقش فعالی ندارند.

قانع افزود: «از آنجا که نشر کودک را نمی‌توان تغییر داد ولی پیشنهاد منتقدان برای نزدیک شدن به ادبیات واقعی کودک این است که، حتی اگر بزرگسالان برای بچه‌ها کتاب می‌نویسند خود کودکان هم در نوشتن کتاب و خلق ادبیات نقش داشته باشند.»

در ادامه این نشست فاطمه غلامزاده کارشناس آفرینش‌های ادبی استان هرمزگان با سرفصل «دعوت به مشارکت برای نوشتن» در مورد روند چاپ دو کتاب و تجربه موفق ایجاد ارتباط بین نویسنده و ناشران استان توضیح‌هایی ارایه داد.

نشاط‌بخشی و ایجاد حظ ادبی این نشست ادبیات‌محور را ریحانه یزدانی، طاهره‌سادات فاطمی، فریبا قیومی‌زاده، زهرا میریان و معصومه میری مربیان کانون استان‌های کرمان، یزد و هرمزگان با خوانش زیباترین اشعار و داستان‌هایی از خودشان برعهده داشتند و فاطمه بحرانی این نشست صمیمی و تخصصی را اجرا کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =