جلسه پایانی طرح «پایتخت کتاب ایران» در کانون پرورش فکری آذربایجان‌غربی برگزار شد

آخرین جلسه‌ی هماهنگی و برنامه‌ریزی طرح توسعه‌ی کتابخوانی با عنوان «پایتخت کتاب ایران» با حضور مدیران کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری، فرهنگ و ارشاد اسلامی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آذربایجان‌غربی و رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری ارومیه به میزبانی کانون استان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان آذربایجان‌غربی، مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری در این جلسه ضمن اشاره به فعالیت ۹ دفتر تسهیل‌گری در مناطق کم برخوردار شهر ارومیه از آمادگی برای اجرای طرحی با عنوان «نهضت کتاب در مناطق حاشیه نشین» خبر داد.

سید هادی طباطبایی گفت: در مناطقی که سرانه‌ی فرهنگی به آن‌ها اختصاص یافته است به مراتب شاهد آسیب‌های اجتماعی کم‌تری هستیم و این مسئله نشان می دهد هر چه‌قدر به حوزه‌ی فرهنگی به ویژه کتاب و کتابخوانی توجه بیشتری شود هزینه محسوب نمی شود و سرمایه گذاری برای نسل‌های کودک و نوجوان است.

وی افزود: پیشینه‌ی فرهنگی و تاریخی ارومیه در کشور به عنوان طلایه‌دار تأسیس دانشگاه، مدارس، سینما و چاپخانه گویای ظرفیت موجود در این شهر به لحاظ رسیدن به معیارهای مطلوب در امر گسترش فرهنگ کتاب و کتابخوانی است که تعامل بیش از پیش نهادهای ذی‌ربط را می طلبد.

طباطبایی تصریح کرد: اداره کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری آمادگی خود را جهت انتخاب یکی از دفاتر تسهیل‌گری فعال در شهر ارومیه به عنوان دفتر تسهیل‌گری پایلوت به منظور آغاز طرح «نهضت کتاب در مناطق حاشیه نشین» اعلام می کند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در ادامه این جلسه از ورود استان آذربایجان‌غربی به جمع استان‌های پیشرو در مقوله‌ی کتابخوانی خبر داد و گفت: از چند سال پیش اقداماتی را در راستای تقویت زیرساخت‌های فرهنگ مطالعه  شروع کردیم که با معرفی ارومیه و مهاباد به عنوان نامزدهای کسب عنوان پایتخت کتاب ایران و همچنین حضور ۲ روستا از آذربایجان‌غربی در میان ۲۴ روستای مرحله‌ی کشوری روستاهای عشایری کتابخوان، شاهد به ثمر نشستن این فعالیت‌ها هستیم.

حجه‌الاسلام ناصر خدایاری افزود: یکی از ضرورت‌ها در پیشبرد طرح توسعه‌ی کتابخوانی، بحث پاتولوژی یا آسیب‌شناسی فرهنگی و کتابخوانی می باشد که با ید با تجزیه و تحلیل آمار مطالعه در بخش‌های کتب درسی و غیر درسی، فاصله‌ی خود را با معیارهای استاندارد بررسی کنیم. 

وی تصریح کرد: یکی از اصول اساسی در ترویج فرهنگ کتابخوانی، رویکرد فرهنگی و مهندسی فرهنگی از سوی مسئولان می باشد یعنی نگاه فرهنگی باید در اولویت امور باشد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خاطرنشان کرد: بنیاد ایران‌شناسی، بنیاد مفاخر آذربایجان، اداره کل امور بانوان و خانواده استانداری، سازمان صمت، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و آموزش و پرورش از جمله دستگاه‌هایی هستند که از سال‌های قبل تعامل خوب و سازنده‌ای را با اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در اجرای طرح توسعه‌ی کتابخوانی داشتند.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان نیز در ادامه این جلسه از آمادگی کانون استان در ارائه‌ی خدمات فرهنگی با رویکرد کتاب و کتابخوانی با بهره‌گیری از ظرفیت ۸ کتابخانه‌ی سیار روستایی و شهری کانون استان در مناطق حاشیه‌نشین خبر داد.

جواد زاهدی گفت: طرح‌های جامع و موثری در راستای پیشبرد اهداف توسعه و ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در کانون استان تدوین شده است که از جمله‌ی آنها می توان به طرح «جعبه کمک‌های اولیه شادی» با محوریت کتاب و کتابخوانی در مناطق حاشیه‌نشین اشاره کرد.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری ارومیه در ادامه این جلسه با اشاره به نقش المان‌های کتاب و کتابخوانی در معرفی شهرها به عنوان شهر دوستدار کتاب از آمادگی این سازمان در اجرای محتواهای تولیدی مرتبط با کتاب از سوی سایر نهادها در قالب طراحی، ساخت و نصب المان در نقاط مناسب شهر خبر داد.

مصطفی میلانی گفت: امور کتابخوانی و فرهنگی نیز مستلزم یک فرهنگ‌سازی می باشد که در سایه‌ی همفکری نهادهای مربوط با حوزه‌ی فرهنگ، دور از دسترس نخواهد بود و سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری ارومیه آمادگی خود را جهت هرگونه همکاری در این راستا اعلام می کند.

وی ادامه داد: یکی از طرح‌های مصوب سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری ارومیه در راستای ترویج فرهنگ کتابخوانی که هم‌اکنون در مرحله‌ی نقاشی قرار دارد، طراحی و ساخت دو دستگاه کانکس به عنوان کتابخانه به منظور استقرار در مناطق پر تردد شهر می باشد و البته استفاده از ظرفیت تلویزیون‌های شهری، پاتوق‌های کتاب و نقاشی دیواری نیز می تواند در ترویج فرهنگ مطالعه نقش موثری داشته باشد.

جمع بندی پیشنهادها و راهکارهای مرتبط با ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی که از سوی حاضران در جلسه مطرح شد، پایان‌بخش این جلسه بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =