کودکان و نوجوانان چگونه از راه گفت‌وگو به صلح می‌رسند

در وبینار مجازی «گفت‌وگو= صلح» کودکان و نوجوانان عضو مراکز کانون در سراسر کشور، درباره‌ی «گفت‌وگو» و اثرات سازنده‌ی آن در تعامل بین انسان‌ها و فرهنگ‌های مختلف شرکت کردند.

در این برنامه‌ی مجازی که اعضای کتابخانه‌های مختلف سراسر کشور به میزبانی اداره‌کل کانون خوزستان حضور داشتند، کیان جوادی درباره‌ی مفهوم گفت‌وگو و اثرات آن با بچه‌ها سخن گفت و تاکید کرد که نتیجه‌ی یک گفت‌وگوی خوب و سازنده، باید به ایجاد احترامی متقابل و تحکیم و تعمیق دوستی‌ها در بین افراد جامعه منجر شود.
سرپرست اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری در این نشست مجازی، خطاب به کودکان و نوجوانان گفت: همه‌ی گفت‌وگوها به نتیجه و توافق ختم نمی‌شود زیرا گفت‌وگو با مذاکره فرق می‌کند و آن‌چه در گفت‌وگو ایجاد می‌شود احترام و اعتماد متقابل و تعمیق روابط است.
وی در برنامه‌ی «گفت‌وگو= صلح» که در حاشیه‌ی روز گفت‌وگو و تعامل سازنده با جهان برگزار می‌شد، اضافه کرد: وقتی با احترام با هم‌دیگر صحبت کنیم دوستی‌های ما پایدارتر و عمیق‌تر می‌شود. انسان‌های نخستین در مواجهه با خطرهای اطراف‌شان به حربه‌هایی مانند مخفی‌شدن، فرار یا جنگ متوسل می‌شدند اما پیشرفت و تکامل ذهنی نسل بشر و گسترش فناوری‌ها، گزینه گفت‌وگو را پیش روی انسان قرار داده؛ عاملی که زمینه‌ی خلق دوستی و ایجاد ارتباط و شناخت و تفاهم است.
کیان جوادی ضمن ارائه‌ی یک تعریف کلی از ماهیت گفت‌وگو، بیان کرد: تک‌گویی و سخنرانی گفت‌وگو نیست، گفت‌وگو یک ارتباط کلامی دوطرفه یا چندطرفه است؛ در گفت‌وگوی موفق‌، احترام و فهم مشترک شکل می‌گیرد و سوء‌تفاهم کاهش می‌یابد.
وی با ذکر مثال‌های تاریخی از جنگ‌ها، خطاب به اعضای کانون گفت: انسان‌هایی که گفت‌وگو را بلد نیستند در سطح جامعه‌ی جهانی موجب جنگ‌افروزی می‌شوند، برای مثال اتفاق‌های ناگوار در طول تاریخ بر سر مسائلی به ظاهر کوچک پیش آمده که می‌توانست با گفت‌وگو حل شود و خسارات جبران‌ناپذیری مانند حمله‌ی مغولان به ایران به دلیل بی‌تدبیری پادشاه وقت ایران یا جنگ‌های جهانی اول و دوم و نسل‌کشی کشور آفریقایی رواندا در سال ۱۹۹۴ به وجود نیاید.
به عقیده‌ی این فعال در حوزه‌ی رسانه، باید هنگام گفت‌وگو سعی کنیم خودمان باشیم و به آن‌چه نیستیم تظاهر نکنیم و با خود و دیگران صادق باشیم.
به‌اعتقاد وی یکی از عوامل اصلی شکل‌گیری گفت‌وگوی خوب، رفتار دوستانه است و این‌که نسبت به صحبت‌های طرف مقابل حالت تدافعی نگیریم، بلکه اول بشنویم، بعد فهم کنیم و در نهایت، به درک متقابل برسیم.
جوادی در ادامه خطاب به نوجوانان عضو کانون گفت: قبل از صحبت‌کردن باید فکر کنیم و در گفت‌وگو پرحرف نباشیم، بلکه با انتقال حس مثبت به گفت‌وگو کننده، او را به سمت آرامش در گفتار و بیان منظور، سوق دهیم. همچنین به زبان بدن و توانایی انتقال مفاهیم و احساسات درونی با استفاده از زبان بدن توجه کنیم، که سوء‌تفاهمی برای مخاطب ایجاد نشود.
لازم به ذکر است که فعالیت‌هایی چون بحث آزاد، نشست‌های نقد و بررسی یک اثر، گفت‌وگوی رودررو با نویسندگان و خالقان محصولات هنری، ازجمله برنامه‌هایی است که به طور معمول در مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با هدف ایجاد فضای گفت‌وگو برگزار می‌شود. این نشست نیز در ادامه‌ی همان نگاه، اعضا را به گفتن و شنیدن، انتقاد صحیح، و توانایی ابراز مساله و عقیده دعوت کرد.
در بخش دیگری از این نشست، سرپرست اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل از بچه‌ها دعوت کرد که از قضاوت زودهنگام و تفسیر به رأی به عنوان عاملی مؤثر بر محوریت و محتوای گفت‌وگو دوری کنند و افزود: باید مراقب باشیم که با اطلاعات کم، انسان‌ها را قضاوت نکنیم، در غیر این صورت گفت‌وگوهای ما به موفقیت منجر نمی‌شود. درعین‌حال، حین گفت‌وگو باید اطلاعات درست را منتقل کنیم و برای عقاید هم‌دیگر احترام قائل شویم.
او در بخش پایانی به نوجوانان حاضر در جلسه توصیه کرد از یادگیری مهارت حل مساله غافل نشوند زیرا برای رویارویی صحیح با انتخاب‌هایی که در طول زندگی و در آینده با آن مواجه هستند، باید مهارت حل مسئله را یاد بگیرند و در این میان، گفت‌وگو یکی از بهترین و مؤثرترین راه‌کارها، در زمینه‌ی مهارت حل مسئله است..
نشست فرهنگی «گفت‌وگو= صلح» ویژه‌ی روز گفت‌وگو و تعامل سازنده با جهان، به همت مرکز فرهنگی‌هنری شماره‌ی ۳ کانون اهواز، با استقبال پرشور اعضا و مربیان کانون از سراسر کشور مواجه شد و تعدادی از اعضای کودک و نوجوان مراکز کانون خوزستان و کشور در آن مشارکت کردند و دیدگاه‌های خود را در قالب گفت‌وگو، به اشتراک گذاشتند.
این رویداد فرهنگی که در محیط اسکای روم کانون خوزستان برگزارمی‌شد، با سرپرستی مهرناز شهرکی، مربی فرهنگی و پرسش و پاسخ با اعضا درباره‌ی مفهوم گفت‌وگو و راه‌های رسیدن به گفت‌وگویی سازنده به کار خود پایان داد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =