ضرورت برگزاری  کارگاه‌های آموزشی برای فیلم‌نامه‌نویسان کودک و نوجوان

علی نوری‌اسکوئی، تهیه‌کننده و کارگردان سینما معتقد است فیلم‌نامه‌نویسان حوزه‌ی کودک و نوجوان نیازمند بازآموزی مباحث تئوریک‌اند.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی‌ و امور بین‌الملل کانون، مدیر گروه آموزشی سینما و فیلم‌نامه‌نویسی حوزه‌ی هنری پس از بررسی ۱۹۴ فیلم‌نامه‌ی انیمیشن مسابقه فیلم‌نامه و نمایش‌نامه کودک  و نوجوان به تحلیل محتوایی این آثار پرداخت و گفت: سمت‌وسوی محتوایی آثار مورد بحث متنوع بود، با این‌حال مشترکات موضوعی در آن‌ها دیده می‌شد. در عین‌حال آثار فانتزی در آن‌ها کم بود. این درحالی است که ما در این‌جا در مورد حوزه‌ی انیمیشن که فانتزی در آن حضوری مهم دارد، گفت‌وگو می‌کنیم.
وی عنوان کرد که آثار مورد بررسی بیشتر متعلق به علاقه‌مندان تازه‌کار این حوزه بود و به همین دلیل تغییرات عمده‌ای را می‌طلبید.
او ادامه داد: این آثار به ندرت شرح و بسط داشتند. نکته‌ی مهم‌تر این است که این آثار مربوط به حوزه‌ی کودک و نوجوان بودند، و پرداختن درست به نیاز مخاطبان این رده سنی مهم است که در این آثار کم به چشم می‌خورد. به همین دلیل باید گفت که در محتوا به نیاز مخاطب و شناخت درست از او پاسخ داده نشده بود. ضمن آن‌که به نظر می‌رسید که برخی از شرکت‌کنندگان با اصول اولیه‌ی نگارش نیز آشنا نیستند.
نوری‌اسکوئی خلاء محتوا را یکی از معضلات فضای کودک امروز خواند و گفت: در یک دوره‌هایی، ما نویسندگان توان‌مندی در حوزه‌ی کودک داشتیم. کتاب کودک بهای زیادی در کنار سایر تولیدات داشت. اکنون در حوزه‌ی کتاب تولیدات زیادی داریم و ممکن است کیفیت ظاهری کتاب‌ها خوب باشند اما کیفیت محتوایی آن‌ها مثل سابق نیست. این موضوع شاید به کمبود کلاس‌ها و دوره‌های آموزشی برگردد. تعاملات نویسندگان کم‌تر شده، به گفت‌وگو و نقد نمی‌پردازند و هم‌افزایی صورت نمی‌گیرد.
وی خاطرنشان کرد که استمرار رویدادهایی هم‌چون مسابقه‌ی فیلم‌نامه و نمایش‌نامه کانون سبب خواهد شد تا افراد، کیفیت آثار خود را بالا ببرند. در عین حال ضروری است که امکانات آموزشی هم برای این علاقه‌مندان فراهم شود.
عضو هیات انتخاب پنجمین مسابقه‌ی فیلم‌نامه و نمایش‌نامه‌ی‌ کودک و نوجوان در پایان سخنان خود به بررسی شیوه‌ی انتخاب آثار پرداخت و اشاره کرد: در بحث سیاست‌گذاری مسابقه به موردی برخوردیم که از نظر من در انتخاب آثار مشکل ایجاد کرد؛ به این شکل که علاوه بر اسامی ‌افراد نام طرح‌ها نیز حذف شده بود. اگرچه این برنامه‌ریزی با هدف انجام درست داوری صورت گرفت با این‌حال یکی از دلایل امتیازگیری آثار نام آن‌هاست. نام اثر، بخشی از زیبایی‌شناسی اثر است و مانند جلد کتاب عمل می‌کند که باعث توجه مخاطب می‌شود. گاهی ممکن است بخشی از روایت با جمع شدن در کنار نام اثر معنا پیدا کند و یا نام اثر سمت و سوی کار را به ما نشان دهد. بنابراین این امکان از آثار و از هیات انتخاب گرفته شده بود که امیدوارم در دوره‌های بعدی در آن تجدید نظر شود.
شایان ذکر است که این رویداد هنری در بخش تألیفی با موضوع آزاد، در حوزه‌ی اقتباسی از آثار چاپ شده کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و در بخش «قهرمانان وطن» با موضوع‌های اسطوره‌ی من/ همچون پدر، مهربان/ زندگی شهید سردار حاج قاسم سلیمانی برگزار شده است.
پس از پایان مهلت تعیین شده از سوی دبیرخانه این مسابقه، ۱۱۹۹ اثر در سامانه ثبت شد که از این تعداد، ۴۰۲ عنوان فیلم‌نامه‌ی بلند سینمایی، ۳۱۶ نمایش‌نامه، ۲۸۷ فیلم کوتاه و ‌۱۹۴ فیلم‌نامه‌ی پویانمایی بود.
«کریم سربخش» فیلم‌نامه‌نویس، فیلم‌ساز و مشاور فیلم‌نامه و ناظر کیفی در تولیدات عروسکی و انیمیشن تلویزیونی، «حمیدرضا حافظی» مدرس دانشگاه، نویسنده و کارگردان فیلم‌های داستانی کوتاه، بلند، سریالی زنده و انیمیشن و «علی نوری‌اسکوئی» عضو هیات انتخاب بخش انیمیشن بودند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =