آموزش و پژوهش، خودشناسی سازمانی است

معاون فرهنگی در وبینار هم‌اندیشی کارشناسان آموزش و پژوهش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، آموزش و پژوهش را نوعی خودشناسی سازمانی دانست.

 به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین الملل کانون، محمود مروج در این نشست مجازی با تاکید بر این موضوع گفت: هر سازمانی با بهره‌گیری از پژوهش می‌تواند جایگاه خود را شناسایی و با ارایه آموزش، ضمن رفع مشکلات و موانع به سمت اهداف خود حرکت کند.

وی با تاکید بر لزوم توجه به اسناد بالادستی در کانون افزود: سند بالادستی کانون، اساسنامه آن است که خط و مشی، سرمایه‌گذاری‌ها و اهداف آن را مشخص کرده و کلیدواژه‌های اصلی را در اختیار ما قرار داده تا با توجه به آن‌ها برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری داشته باشیم.

معاون فرهنگی کانون در این وبینار با اشاره به توصیه‌های مدیرعامل کانون مبنی بر مرکز، مربی و عضومحوری فعالیت‌ها یادآور شد: باید بر اساس اساسنامه و با بهره‌گیری از بیش از نیم قرن تجربه این مجموعه فرهنگی، بررسی کنیم کدام فعالیت‌ها این ویژگی‌ها را داراست.

وی هم‌چنین به بیان شعار «معاونت فرهنگی در خدمت مراکز، مراکز در خدمت کودکان و نوجوان» به عنوان رویکرد این مجموعه در دوره مدیریت جدید کانون پرداخت و خاطرنشان کرد: عضو، مربی و شادابی فضا سه رکن اصلی فعالیت‌های مراکز کانون است که باید مورد توجه قرار گیرد.

مروج با تاکید بر این‌که همواره باید آموزش و پژوهش در کنار هم دیده شود، اظهار داشت: آموزش و پژوهش یکی از راه‌های مساله‌شناسی و درمان در سازمان‌ها است و این پیوست باید همواره در فکر و ذهن برنامه‌ریزان کانون وجود داشته باشد که آیا فعالیتی که انجام می‌گیرد برای کودکان و نوجوان مفید است یا نه.

وی بر استفاده از ابزارهای لازم برای تشخیص مسایل تاکید کرد افزود: برخی موضوع‌ها ممکن است جنبه بومی داشته و قابل تعمیم نباشد و برخی مسایل عمومی باشد که شناسایی آن‌ها وظیفه کارشناسان آموزش و پژوهش کانون در استان‌هاست.

معاون فرهنگی کانون هم‌چنین نوع آموزش‌ها برای رفع مسایل مختلف را نیز بسیار با اهمیت عنوان کرد و گفت: گاهی رفتار یک کارشناس در مرکز می‌تواند از ساعت‌ها آموزش تاثیر بیشتری داشته باشد و در پژوهش‌ها نیز نتیجه مهم‌ترین بخش است.

وی  در پایان صحبت‌های خود ضمن قدردانی از تلاش‌های صورت گرفته در بخش‌های مختلف کانون تصریح کرد: اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی به مخاطبان و خانواده‌ها همواره لازم و با اهمیت است اما باید توجه داشته باشیم ما تنها برای اطلاع‌رسانی، فعالیت یا برنامه‌ای را برگزار نمی‌کنیم.

سیده‌نسرین سجادیان مدیرکل آموزش و پژوهش کانون نیز در این وبینار هم‌اندیشی، ضمن قدردانی از تلاش‌های کارشناسان این حوزه به‌خاطر استقبال از تغییرات و به‌روزرسانی خود گفت: کارشناسان آموزش و پژوهش کانون بازوی اجرایی این اداره‌کل در برگزاری دوره‌های آموزشی و برنامه‌ها هستند.

وی چگونگی ارتباط‌گیری، اطلاع‌رسانی و عملکرد کارشناسان این حوزه در استان‌ها را بسیار با اهمیت وآن را الگویی برای سایر کارکنان دانست که می‌تواند در رسیدن به اهداف سازمانی کمک کند.

سجادیان هم‌چنین داشتن روحیه کارشناسی و تحلیل‌گری برای شناخت و رفع موانع را مورد تاکید قرار داد و افزود: داشتن دانش بسیار با اهمیت است اما ملاک عمل به‌کارگیری آن برای پیش‌برد اهداف سازمان است.

در این نشست هم‌اندیشی مجازی که روز 28 تیر 1400 برگزار شد ابتدا به کارشناسان استان‌ها فرصت داده شد تا پرسش‌ها، نظرها و پیشنهادهای خود را مطرح کنند و در ادامه کارشناسان ستادی به پرسش‌های آن‌ها پاسخ گفتند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =