مهم‌ترین مولفه‌ی شعر آیینی، مستند بودن آن است

هادی فردوسی، شاعر و منتقد ادبی کشور معتقد است؛ اولین و مهم‌ترین مولفه‌ی شعر آیینی، سرودن بر اساس مستندات واقعی و ضروری است که اثر ادبی مطابق تاریخِ وقایع باشد نه بر اساس شنیده‌هایی که منبع معتبر ندارند یا ممکن است تحت تاثیر تحریف قرار گرفته باشند.

به گزارش روابط عمومی کانون خوزستان، هادی فردوسی، شاعر و منتقد ادبی کشور که در اختتامیه‌ی نخستین مهرواره‌ی ادبی استانی « به رنگ صدف » که به مناسبت عید سعید غدیرخم برگزار شد؛ سخن می‌گفت با بیان این مطلب تأکید کرد:

سرودن یک شعر آیینی به نسبت، سخت‌تر از سایر محتواهای ادبی است، زیرا شاعر باید دقت نظر لازم را به عمل آورد که در اثرش دچار اغراق و نسبت‌های فرا واقعی یا کوچک شمردن مضمون، نشده و در ورطه‌ی  یک آسیب جدی در وادی شعر آیینی قرار نگیرد.

او ضمن ارائه‌ی یک تعریف کلی از ماهیت اشعار آیینی، بیان کرد: مجموعه ادبیات گسترده است و همانطور که اشعار مقاومت و پایداری و دفاع مقدس یک بخش از مجموعه ادبیات هستند، شعر آیینی هم بخشی از ادبیات و مجموعه هنرهای آیینی است.

وی توضیح داد: شعر آیینی افق‌های گسترده‌ای دارد، در واقع  هر محتوایی که ما را یاد خداوند و عرفان بیاندازد یک اثر آیینی است. حتی شاهنامه‌ی فردوسی هم می‌تواند یک کتاب آیینی باشد چرا که  آداب و رسوم، آیین و فرهنگ یک ملت در آن هویداست.

این شاعر و منتقد ادبی، شعر آیینی را در معنای امروزی، شعری دانست که به اعتقادات و مذهب می‌پردازد و افزود: هر جلوه ای که در شعر، ما را به یاد خداوند بیندازد می‌تواند محتوایی آیینی باشد، به عنوان مثال: ائمه، قرآن، نماز، روزه، گل، طبیعت و غیره اگر ما را به سمت اعتقادات و توحید و ایمان سوق بدهند در دسته‌بندی شعر آیینی قرار می‌گیرند.

مولف کتاب « پروانه های عاشق» با اعتقاد به اینکه شعر آیینی در ایران، بعد از انقلاب اسلامی با تحولی شگرف رو به رو و به قله‌های پیروزی نزدیک شد تأکید کرد: بهترین راه برای موفقیت در این وادی، مطالعه در آثار شاعران نام‌آور این عرصه و کتب معتبر آیینی و اشعار شناسنامه‌دار فرهنگی و تاریخی است.

فردوسی ضمن شرح نکاتی در باب نوآوری و کشف در شعر آیینی، گفت: کشف مضامین و نگاه نو و تازه داشتن در شعر آیینی از ضروریات است  و تکرار حرف‌های تاریخی و مضامین کلیشه‌ای شعر آیینی را از موفقیت دور می‌کند.

مربی کانون پرروش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس به نوجوانان شاعر خوزستانی توصیه کرد که از مطالعه و تفکر و کنکاش غافل نشوند چرا که شاعر را به کشف های تازه رهنمون می‌سازند، و تشریخ کرد: باید زیاد کتاب بخوانیم و  مطالب را از کتاب‌ها شکار و به صورت نو در شعر خود منعکس کنیم.

بر اساس این گزارش، اختتامیه‌ی  نخستین مهرواره ی ادبی استانی «به رنگ صدف» که به‌عنوان یکی از ویژه‌برنامه‌های عید سعید غدیرخم، با حضور مدیرکل، معاون فرهنگی کانون خوزستان، هادی فردوسی  شاعر و منتقد ادبی کشور،  کارشناسان و مربیان مراکز آفرینش‌های ادبی، فرهنگی و هنری و جمع کثیری از اعضای ادبی مراکز کانون پرورش فکری خوزستان، در صفحه‌ی مجازی همایش‌های استانی آفرینش‌های ادبی، برگزار شد.

این ویژه‌نامه با سرپرستی پوران الهی فر، مربی ادبی، و نقد و بررسی آثار ادبی اعضا به کار خود پایان داد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =