یک هفته با شعر و داستان در سراسر ایران

تابستان، اینترنت، ادبیات! این سه هرگاه به هم می‌رسند، حاصلش چیزی می‌شود شبیه به جلسه و نشست، جایی برای خواندن و شنیدن، محلی برای رویابافی و خیال‌پردازی. تابستان است و در مراکز فرهنگی‌هنری کانون در سراسر کشور، هرچند که به خاطر شیوع کرونا فعالیت حضوری چندانی صورت نمی‌گیرد، اما به مدد اینترنت، و با همراهی نویسندگان و شاعران و هنرمندان، بازار نشست‌های ادبی و خواندن و شنیدن شعر و داستان داغ است.

این‌روزها، دقیقا در همین هفته‌ای که گذشت، در هر استان، نویسنده یا شاعری در جمع اعضای کانون یا اعضای انجمن‌های ادبی شعر و داستان، حضور یافته و شعری ‌خوانده، داستانی روایت کرده، یا آثار نوجوان‌های کانونی را بررسی کرده است.
جلسات انجمن‌های ادبی و هنری، مهم‌ترین رویداد این هفته بود که به بهانه‌ی آن، نویسندگان و شاعران و هنرمندان مختلف در جمع بچه‌های اهل شعر و داستان حضور یافتند.

آفرینش لبخند و آیینه‌های ناگهانی
استان سمنان در هفته‌ای که گذشت، میزبان نشست‌های ادبی مختلفی بود؛ از نشست‌های اعضای ادبی تا جلسات نقد و بررسی.
در چهارمین ‌جلسه‌ی انجمن شاعران نوجوان داغان با نام «لبخند انار»، بهمن نشاطی شاعر، منتقد ادبی و مربی کانون گلستان، میهمان بچه‌های کانونی بود و آثارشان را بررسی کرد و درباره‌اش حرف زد.
نشاطی ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع مجازی اعضا و مربیان انجمن شاعران نوجوان «لبخند انار» آثار بچه‌های عضو کانون را شنید و درباره‌ش حرف زد.
در جای دیگر این استان، دوازدهمین‌جلسه‌ی اعضای انجمن نویسندگان نوجوان کانون پرورش فکری شهر سمنان برگزار شد که مریم عباسی شاعر و نویسنده و کارشناس ادبی کانون استان تهران، در مقام میهمان حضور داشت.
او در این نشست مجازی، ضمن گفت‌وگو پیرامون چگونگی پرداخت داستان، آثار اعضای این انجمن را نقد و بررسی کرد و نکاتی را برای آن‌ها بازگو کرد.
در هرمزگان نیز شکوفه آقاکثیری، نویسنده، شاعر و مربی ادبی کانون پرورش فکری استان اصفهان میهمان انجمن داستان آفرینش شد و به گفته‌ی مسئول انجمن داستان معصومه میری، در این نشست آثار مریم صالحی، پرنیان اسماعیلی و مریم ضیایی مورد نقد و بررسی قرار گرفت.
در همین هفته، هجدهمین نشست انجمن هنرهای نمایشی استان نیز با حضور بهناز مهدی‌خواه و اعضای انجمن با موضوع «جادوی جان‌بخشی به عروسک‌ها» برگزار شد.
مهدی‌خواه در این نشست در رابطه با عروسک‌های نخی صحبت کرد و گفت: برای عروسک‌گردانی تکنیک‌های مختلفی وجود دارد. عروسک‌های نخی باید مَفصل داشته باشند و با استفاده از نخ، این عروسک‌ها به حرکت درمی‌آیند. این نوع عروسک‌ها با استفاده از دو یا چندین نخ قابل عروسک‌گردانی هستند.
مهدی‌خواه در ادامه، درباره‌ی عروسک مبارک هم حرف زد و نکاتی را به اعضا آموزش داد.
وی توضیح داد که باید ببینیم عروسک چه نقشی در نمایش دارد و بر اساس آن، اثرمان را طراحی کنیم که چند نخ داشته باشد و نخ‌کشی بر اساس مدل حرکتی آن طراحی ‌شود.
در سوی دیگر کشور، سیزدهمین جلسه‌ی انجمن نویسندگان نوجوان ‌دهلران در کانون ایلام نیز با حضور سهیل مقیمی نویسنده و منتقد ادبیات کودک و نوجوان برگزار شد.
در این جلسه که ۹۰ دقیقه به طول انجامید دو داستان از دلنیا بشار و طهورا قنبری اعضای نوجوان انجمن مورد نقد و بررسی اعضا، مربیان و کارشناس میهمان برنامه قرار گرفت.
نشست انجمن ادبی کانون در آبدانان ایلام نیز با حضور مهرناز نصیری شاعر و کارشناس ادبی کانون پرورش فکری استان سمنان برگزار شد که در آن ضمن شعرخوانی اعضا، میهمان برنامه نکاتی را درباره‌ی زبان و کشف شاعرانه در آثار اعضا ارائه کرد.
چندصدکیلومتر آن‌طرف‌تر، در کرمانشاه اعضا و مربیان در فضای مجازی گردهم آمدند تا جلسه‌ی انجمن نویسندگان نوجوان کانون پرورش فکری استان را برگزار کنند. جلسه‌ی «قاصدک» به همت واحد آفرینش‌های ادبی کانون پرورش فکری استان کرمانشاه با حضور عزت صدیقی لویه، کارشناس ادبی کانون پرورش فکری استان خراسان رضوی، نویسنده و منتقد در روز سه‌شنبه پنجم مرداد ۱۴۰۰ برگزار شد.
در این جلسه آثار اعضای فعال انجمن داستان‌ آفرینش از مراکز مختلف کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمانشاه مورد نقد و بررسی قرار گرفت. همچنین میهمان این جلسه، به بحث و بررسی عناصر ساختاری در داستان‌نویسی پرداخت.
در خوزستان هم مراکز در این هفته فعال بودند و نشست‌های ادبی، حرف اول را می‌زد. برهمین اساس، چهارمین نشست مجازی انجمن نویسندگان نوجوان "آیینه‌های ناگهان" مراکز ماهشهر و بندر امام‌خمینی (ره)، روز چهارشنبه ۶ مردادماه ۱۴۰۰ برگزار شد.
طیبه پوربصیری، نویسنده و منتقد ادبی خوزستانی میهمان این نشست بود.
هادی فردوسی، شاعر و نویسنده‌ی جوان کشور نیز در اختتامیه‌ی نخستین مهرواره‌ی ادبی «به رنگ صدف» در خوزستان در نشستی مجازی میهمان بچه‌های این استان شد.
اعضای مراکز حوزه‌ی گتوند نیز چهاردهمین نشست مجازی انجمن شاعران نوجوان «آیینه‌های ناگهان» را با حضور اعضای گتوند، شوش و شوشتر، روز چهارشنبه ۳۰ تیرماه ۱۴۰۰ برگزار کرده بودند.
میهمان ویژه و مدرس این نشست، لیلا سپهری، شاعر، نویسنده و مربی فرهنگی کانون استان خوزستان بود.
در گیلان هم دومین گردهم‌آیی مجازی انجمن هنرهای نمایشی کانون در سال ۱۴۰۰ با حضور نوشین فرهادی، نمایش‌نامه‌نویس و کارگردان برگزارشد که «نقش ریتم و موسیقی در صحنه»، موضوع محوری این نشست بود.
فرهادی در این نشست به نقش و جایگاه موسیقی در جلب ‌نظر مخاطب پرداخت و با بیان ‌این‌که هر ساز، دارای پیام تصویری منحصر به خود است، توضیح داد که چینش این خروجی‌های دیداری و ترکیب این تصاویر می‌تواند در همراه‌سازی هرچه ‌بیش‌تر تماشاگر موثر باشد.
دیگر بخش سخنان میهمان انجمن هنرهای نمایشی کانون استان گیلان به پیشینه‌ و کارکردهای موسیقی در گذشته و حال اختصاص‌ داشت. اشتراک‌گذاری آثار مختلف نمایشی و نقد بررسی این آثار، ازدیگر برنامه‌های اعضای انجمن هنرهای نمایشی اداره‌کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گیلان بود.
در کرمان نیز نشست مجازی انجمن ادبی «آوای قلم» کانون شهر بابک با حضور فرحناز چولکی شاعر و نویسنده‌ی ایلامی برگزار شد که طی آن، چولکی در سخنانی ضمن نقد و بررسی آثار اعضای کانون، نکاتی را درباره‌ی روایت و زبان در شهر برشمرد.
مرتضی حاتمی نویسنده و منتقد ادبی نیز در نشست مجازی انجمن داستان "زراوند" زرند کرمان حضور یافت و ضمن نقد و بررسی آثار اعضای انجمن از ویژگی‌های داستان مدرن و عناصر داستانی گفت.
استفاده از دورریختنی‌ها در ساخت عروسک و دکور، موضوع سومین نشست مجازی انجمن هنرهای نمایشی کانون پرورش فکری گلستان بود که در آن لیلی دولت‌آبادی و مرتضی ممشلی، طراح، عروسک ساز و عروسک‌گردان به عنوان میهمان حضور داشتند.
چهاردهمین نشست انجمن ادبی «سروناز» در استان فارس نیز با محوریت شعر برپا شده بود که در آن میترا یگانه، مربی ادبی مراکز شیراز با شاعران نوجوان درباره‌ی خلق تصاویر شاعرانه‌ی متناسب با فضای شعری گفت‌وگو کرد و تعلیق در شعر را یکی از عوامل تقویت زیبایی‌شناسی در شعر دانست.
انجمن شاعران نوجوان «آبی» در خراسان جنوبی هم با هدف نقد و بررسی جدیدترین سروده‌های اعضای نوجوان کانون، میزبان حمیرا خدابنده دوگاهه شاعر، پژوهش‌گر و کارشناس مسوول ادبی کانون گیلان بود.
حسین تولایی البته میهمان یازدهمین نشست مجازی انجمن شاعران نوجوان استان سیستان و بلوچستان هم بود؛ نشستی که در آن درباره‌ی «عینیت بخشیدن به مفاهیم ذهنی در شعر» سخن گفت و یکی از شگردهای تصویرسازی و رسیدن به شعر را جسم‌بخشیدن و عینیت‌بخشیدن به مفاهیم ذهنی عنوان کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =