برگزاری نشست مجازی مانگرو (جنگل‌های حرا)

همزمان با روز جهانی حفاظت از اکوسیستم‌های مانگرو نشست مجازی مانگرو (جنگل‌های حرا) با مشارکت اداره کل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان هرمزگان؛ نشست مجازی مانگرو همزمان با روز جهانی حفاظت از اکوسیستم‌های مانگرو از سری نشست‌های زیست محیطی با حضور محیط بان علی کریمی شامگاه برگزار شد.

در ابتدای این نشست یک ساعته کریمی در رابطه با تالاب‌ها، زیستگاه آبزیان، دوزیستان، خزندگان، صدف‌ها، پرندگان آبزی و کنار آبزی و پستانداران و گیاهان آبزیمی؛ صحبت کرد.

این محیط‌بان اظهار داشت: تالاب‌ها زیستگاه حدود یک سوم گونه‌های گیاهی و جانوری در معرض خطر انقراض و نادر می‌باشند.

وی افزود: تالاب‌ها محل تخم‌ریزی میلیون‌ها ماهی مهاجر و بومی و یکی از منابع تامین پروتئین مورد نیاز بشر است؛ که یا درتالاب زندگی می‌کنند و یا فصلی از سال را به تالاب مهاجرت می‌کنند.

کریمی در ادامه گفت: تالاب‌های ساحلی برای بقای ماهیان دریایی نقش اساسی دارند و این تالاب‌ها برای ازدیاد نسل و حفظ میگو و خرچنگ زیستگاه‌های اصلی به شمار می‌روند.

وی گفت: در ایران از ۲۴ گونه پرنده در خطر انقراض ۶ گونه آبزی می‌باشند که در تالابهای ایران بسر می برند.

در ادامه این نشست کریمی به مبحث اکوسیستم مانگرو پرداخت و گفت: معنی مانگرو در اصل به معنای درخت شناور و ایستاده و ریشه آن پرتغالی است. بدین معنی که «گرو» به معنی ایستاده و «مانگ» به معنی درخت شناور آمده‌است.

این محیط‌بان افزود: مانگروها تحت عنوان درختزارهای ساحلی، جنگل‌های جذر و مدی یا جنگل‌های همیشه سبز ساحلی خوانده می‌شوند.

وی گفت: حرا، گیاهی از تیره  «شاهپسند است  که در بندرعباس این گونه نامیده می‌شود. در بلوچستان «تمر» و در بعضی از نقاط «تول» گفته‌ می‌شود. به عربی نیز آن را «شوری» و«شوره» می‌نامند. 

در ادامه این نشست مدرس ضمن نشان دادن تصاویری از اکوسیستم مانگرو و گونه‌های موجود در آن شیوه‌های حفاظت از آن را برای شرکت‌کنندگان نشست ارایه کرد.

گفتنی است این برنامه از سری نشست‌های زیست محیطی مرکز تخصصی علوم کانون همزمان با روز جهانی حفاظت از اکوسیستم‌های مانگرو برگزار گردید.

شایان ذکر است مرکز تخصصی علوم با برگزاری نشست‌های علمی سعی در ترویج علم و پرورش استعدادهای علمی کودکان و نوجوانان استان هرمزگان دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =