عکاسی آیینی؛ عنوان بیست و دومین نشست انجمن عکاسان نوجوان استان هرمزگان شد

اعضای علاقمند به هنر عکاسی با حضور حبیب نجفی دهکردی و به دعوت انجمن عکاسان نوجوان استان هرمزگان، به بررسی عکاسی آیینی پرداختند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان هرمزگان؛ در تازه‌ترین نشست تخصصی انجمن عکاسی کانون استان هرمزگان که به صورت مجازی و با حضور حبیب نجفی دهکردی عکاس، مدرس عکاسی و کارشناس هنری استان چهارمحال و بختیاری برگزار شد؛   به مفهوم و اصول فنی و محتوایی عکاسی آیینی پرداخته‌شد.

در این نشست که مربیان، نوجوانان و اعضای ارشد حضور داشتند، نجفی دهکردی گفت: عکاسی آیینی شاخه‌ای از عکاسی مستند اجتماعی است.  

وی افزود: با توجه به اینکه عکس‌های اولیه تاریخ عکاسی جز عکاسی مستند اجتماعی است؛ عکاسی آیینی ایران ریشه در زمان ناصرالدین شاه دارد و عکس‌هایی از آداب و رسوم و آیین‌های ایران ثبت شده ‌است.

این مدرس عکاسی با اشاره به این‌ نکته که یک عکاس آیینی علاوه بر داشتن دانش عکاسی، باید مطالعه و درک عمیقی از فرهنگ و آیین منطقه‌ای که در آن عکاسی می‌کند داشته باشد، افزود: عکاس آیینی اشاعه دهنده آیین‌ها و فرهنگ جامعه است و لحظاتی را ثبت می‌کند که ماندگار می‌گردد.

کارشناس هنری استان چهارمحال و بختیاری گفت: با توجه به نقش مهم عکاس آیینی باید مراقب باشیم در این اشاعه فرهنگی با ثبت لحظاتی که ریشه در خرافه و باورهای نادرست دارد؛ تبلیغ ضد فرهنگ‌ها نکنیم.

نجفی دهکردی اظهار داشت: در عکاسی مستند اگر زمان مناسبی در مکان مناسبی باشید و کمی هم شانس چاشنی کار عکاس شود نور محیط می تواند بسیار موثر باشد. اما معمولا ما امکان و یا فرصت نورپردازی را در عکاسی آیینی نداریم؛ پس برای مدیریت ثبت لحظات بهتر است از قبل نورسنجی کنیم.

به اعتقاد نجفی دهکردی عکاسان حرفه‌ای با دانش و تحقیقی که دارند در مورد مکان، زمان، شرایط جوی و ... با پیش‌بینی و آگاهی زاویه استقرار و مکان و فضا را انتخاب می‌کنند و منتظر ثبت و یا شکار لحظه ناب می‌شوند. گاهی هم دیده شده دوستان عکاس یک قاب را از قبل در محیط بسته‌اند و منتظر حضور سوژه مناسب می‌شوند و تا آن عکسی که مد نظرشان هست نگیرند، جابه جا نمی‌شوند.

نجفی دهکردی با اشاره به حماسه بزرگ عاشورا به عنوان یکی از آیین‌های مهم ایران اسلامی که بیش از هزار سال در مناطق مختلف ایران برگزار می‌شود، گفت: طی دو سال گذشته تغییرات شگرفی در نحوه برگزاری این مراسم ناشی از شیوع کرونا رخ داده است؛ اما با پذیرش شرایط کرونایی می‌توانیم آیین‌های محرم در دوران کرونا را ثبت کنیم.  

در این نشست تعدادی از عکس‌های برتر حوزه عکاسی آیینی نقد و بررسی شد و در رابطه با اصول عکاسی گفت‌وگو شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =