شعر آیینی باید حاوی حکمت و فلسفه باشد

مرتضی حیدری آل‌کثیر، شاعر آیینی و منتقد ادبی خوزستانی معتقد است: از لحاظ فرم واژه‌ها و لحن و شکل بیان، شعر آیینی خاص است، در نتیجه باید حاوی حکمت و فلسفه باشد و شاعر تنها به بیان حس و حال درونی اکتفا نکند.

به گزارش روابط عمومی کانون خوزستان، مرتضی حیدری آل‌کثیر، شاعر آیینی و منتقد ادبی خوزستانی که در همایش ادبی استانی « برکه‌ی آسمان » ویژه‌ی عید سعید غدیر خم  سخن می‌گفت با بیان این مطلب تأکید کرد: با اینکه شعر آیینی دایره‌ی محدودی ندارد، اما شامل استثنائات خاص است؛ چرا که در مدح ائمه باید هنرمندانه و محترمانه و در شان شخصیت بزرگ آنان قلم زد.

او با اعتقاد به اینکه شعر آیینی باید عمیق، آراسته و خالی از کج‌تابی و ضعف تالیف باشد بیان کرد:  یک شاعر آیینی باید به جوهره‌ی شعر توجه داشته باشد و نوآوری به خرج دهد.

مولف کتاب « تشنه در ابر » در ادامه، اشعار آیینی در ادبیات فارسی  را به دو دسته تقسیم کرد و گفت: نمونه‌ی اول اشعاری هستند که به مدح و منقبت یا مرثیه‌ی ائمه‌ی اطهار می‌پردازند و دسته‌ی دوم شامل شعر دینی است، شعری که به مفاهیمی مثل توحید، تربیت انسانی، حمد خداوند و مسائل اخلاقی می‌پردازد.

 بر اساس این گزارش، در بخش دوم همایش ادبی استانی « برکه‌ی آسمان » آثار ادبی اعضا با موضوع عید غدیر و منقبت امام علی (ع) در قالب شعر و دل‌نوشته به اشتراک گذاشته شد و توسط کارشناس میهمان برنامه مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

گفتنی است: این ویژه برنامه به مناسبت عید سعید غدیر خم، با حضور مدیرکل کانون خوزستان، مرتضی حیدری آل‌کثیر، شاعر آیینی و منتقد ادبی خوزستانی، کارشناسان و مربیان مراکز آفرینش‌های ادبی، فرهنگی و هنری و جمع کثیری از اعضای ادبی مراکز کانون پرورش فکری خوزستان، در صفحه‌ی مجازی همایش‌های استانی آفرینش‌های ادبی با سرپرستی فاطمه رشیدی، مربی ادبی برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =