رونمایی از کتاب «نگارگران افتخار» حاوی آثار برگزیده اعضای کانون استان اردبیل

مجموعه ۱۰۰ اثر برگزیده جهانی از میان آثار برگزیده اعضای کانون پرورش فکری استان اردبیل در جشنواره‌های بین‌المللی، در قالب کتابی با عنوان «نگارگران افتخار» منتشر و در آخرین روز گرامیداشت هفته اردبیل، رونمایی شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان اردبیل، در این مراسم زعفر احدزاده مدیرکل کانون استان اردبیل در خصوص هنر نقاشی و کوشش‌های انجام‌شده، گفت: در یک دهه گذشته حدود ۴۰۰۰ اثر از نقاشی‌های اعضای کودک و نوجوان کارگاه‌های هنری مراکز کانون استان اردبیل به فستیوال‌های بین‌المللی ارسال‌شده که ماحصل آن، کسب ۹۱ نشان و رتبه برتر از قبیل: نشان طلا، دیپلم افتخار و نشان‌های نقره و برنز است و کتاب «نگارگران افتخار» بیانگر قسمتی از کارنامه درخشان اعضا و مشتمل بر ۱۰۰ اثر از این میان است.

احدزاده افزود: آثار برگزیده دارای ویژگی‌هایی چون خلاقیت در طراحی، مهارت در رنگ‌آمیزی، تنوع رنگی و پرداخت دقیق جزئیات هستند و اغلب با تکنیک گواش و مواد شمعی خلق‌شده‌اند. هم‌چنین محیط‌زیست، خانواده، آداب و رسوم سرزمین مادری ازجمله موضوعاتی هستند که اغلب آثار بر پایه آن‌ها ترسیم‌شده‌اند و این کتاب با موضوع نقاشی‌های ایرانی در قطع خشتی و ۱۱۰ صفحه ازسوی انتشارات آریتان در اردیبهشت‌ماه‌ سال جاری به چاپ رسیده است.

او در این آیین ضمن اشاره به برنامه‌های کانون استان در هفته جاری، خاطرنشان کرد: به گواه مسئولان ستاد هفته استان اردبیل، در سال ۱۳۹۸ که کارگروه کودک و خانواده بر عهده کانون استان بود، بهترین برنامه‌ها را متناسب با تاریخ درخشان اردبیل تدارک دیده و اجرا کردیم؛ که نقاشی و ثبت دیوار نگاره‌هایی از رویدادهای تاریخی دوران صفوی، رونمایی از کتاب «از اسفریس تا هشت‌بهشت» و رونمایی از فیلم «حس خوب کودکی» در قالب و فرمت برنامه‌های فرهنگی، هنری و ادبی، ازجمله آن‌ها بود.

«کتاب ماندگارترین آثار است»

مدیرکل کانون استان اردبیل بابیان اینکه کتاب ماندگارترین آثار است، ادامه داد: «نگارگران افتخار» مجموعه ۱۰۰ اثر برگزیده بین‌المللی از آثار اعضای کانون استان در ۱۰ سال اخیر است که در کنار مستندسازی و آرشیوسازی، منجر به افزایش رغبت و انگیزه مربیان و فرزندان برای پیشرفت و خودشکوفایی و خلاقیت می‌شود و شاید انگیزه بیشتری به اعضا و مربیان بدهد.

 وی اضافه کرد: خلق یک اثر، در بالاترین سطح نیازهای یک انسان و در سطح خودشکوفایی و آفرینش یک فرد قرار دارد و نیازهای سه‌گانه روان‌شناختی ازجمله؛ خودگردانی و مدیریت خود، وابستگی و شایستگی که پیش‌نیاز «موفقیت»است، در خروجی فعالیت‌های کانون هویدا است.

 احدزاده تصریح کرد: در دهه اخیر، کانون پرورش فکری استان اردبیل، معمولاً جزو ۵ استان برتر بوده و در سالیان اخیر جزو استان‌های بسیار موفقی است که در زمینه‌های مختلف در کشور هنرنمایی می‌کند؛ که آخرین برگ از موفقیت‌های مستمر و مداوم، مسابقات اخیر نقاشی جهانی کرمان بود که کشورمان حائز ۱۴ رتبه بین‌المللی شد که ۶ رتبه آن به اردبیل اختصاص داشت و این مهم با تلاش تمام همکاران مجموعه و هنرمندی نسل کودک و نوجوان استان اتفاق افتاد.

 وی تأکید کرد: اگر تا دهه‌های اخیر، ملاک باسوادی در داشتن مهارت‌های نوشتن، خواندن و محاسبه خلاصه می‌شد؛ شهروند امروزی باید مهارت رویارویی با چالش‌های هزاره سوم را داشته باشد؛ بنابراین، باسوادی و یادگیری باید نمود خود را در «دانستن»، «عمل کردن»، «زندگی کردن» و «زندگی کردن با دیگران» نشان دهد.

احدزاده اظهار کرد: این اداره‌ کل در سالیان اخیر و با توجه به رسالت و رویکرد سازمان، هم به مباحث تاریخی مربوط به نقاط مختلف استان اهمیت داده و هم در قالب معرفی شخصیت‌ها و وقایع، به مشاهیر تاریخ‌ساز استان؛ خاندان صفوی هم از این دست است که به سبب وحدت جغرافیایی و تثبیت مذهب تشیع در برنامه‌های این هفته با تمرکز بیشتری به آن توجه می‌شود.

 وی افزود: بی‌شک شیوع ویروس کرونا و عواقب ناشی از آن، اتفاق ناخوشایندی بود که این سازمان و مخاطبان آن را همانند سایر نهادها، با مشکل مواجه کرد، اما این مشکلات باعث نشد که از دیگر ظرفیت‌ها، ازجمله فضای مجازی و برخط غفلت کنیم و از آغاز اِعمال محدودیت‌های کرونایی، با تقویت تعامل مربیان و اعضا به این امکانات کاربردی، توجه‌ شده است.

 مدیرکل کانون استان اردبیل با تأکید بر اینکه نسل کودک و نوجوان در کنار این تعامل و تأثیر، نیاز به جنب و جوش، تحرک، آموزش‌های حضوری، بازی و مؤلفه‌های فراوان دیگری دارند تا افق‌های دوردست بهتر و مطمئن‌تری را برای زندگی و آینده خود ترسیم کنند، ادامه داد: با توجه به شرایط موجود و محدودیت‌های کرونایی، مربیان مراکز فرهنگی هنری کانون استان، برنامه‌های متنوعی را در بستر مجازی برگزار می‌کنند که اجرای ۸۱ عنوان کارگاه تخصصی برخط، در کنار فعالیت‌های عمومی کتاب‌محور برای غنی‌سازی اوقات فراغت این نسل با مهارت‌آموزی به آن‌ها، از آن جمله است.

 وی گفت: برنامه‌های مناسبتی شامل جشنواره‌ها و مهرواره‌ها هم ازجمله فعالیت‌هایی است که این نهاد در تعامل با نسل کودک و نوجوان اجرا می‌کند؛ برای نمونه، در نیمه دوم تیرماه سال جاری مناسبت‌هایی مثل روز قلم، روز ملی ادبیات کودک و نوجوان و اختتامیه مهرواره کشوری طنز «یک وعده لبخند» را داشتیم که جامعه هدف همین نسل بوده و در قالب فعالیت‌های غنی‌سازی اوقات فراغت اجرا شد.

احدزاده درباره اختتامیه نخستین مهرواره سراسری طنز «یک وعده لبخند» که به مناسبت روز ملی ادبیات کودک و نوجوان، به صورت مجازی برگزار شد، اظهار کرد: این رویداد از دو منظر اهمیت داشت؛ ابتدا اینکه مقوله طنز در قالب برنامه‌ای سراسری و کشوری مد نظر قرار گرفت و دیگر اینکه کانون استان برای نخستین‌بار برنامه‌ای را در سطح کشوری برگزار می‌کرد؛ اما به سبب وضعیت قرمز شهرها و مشکلاتی که کرونا برای خانواده‌ها و دانش‌آموزان پدید آورد، باوجوداینکه قرار بود استاندار نیز در این مراسم حضورداشته باشند، برنامه به شکل مجازی برگزار شد و سخنان مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و استاندار را در حد پیام شنیدیم؛ باقی برنامه هم در قالب ویدئوهایی از شعرخوانی، خوانش داستان و دابسمش برگزیدگان، نمایش طنز «کِرمول» و فیلم بیانیه هیأت داوران برگزار و از کتاب مجموعه آثار منتخبان ۷۰ برگزیده مهرواره، با همان عنوان «یک وعده لبخند» رونمایی شد که از سوی انتشارات «نیکان امروز» در اردبیل به چاپ رسیده است.

 «نقاشی یکی از فراگیرترین هنرهاست»

داریوش علومی، معاون فرهنگی کانون استان اردبیل نیز در این مراسم گفت: در سال‌های اخیر، ۴ تا ۱۰ مردادماه به مناسبت سالگرد استقرار سلسله صفوی، هفته اردبیل نام‌گذاری شده است و می‌دانیم که از نظر تاریخی، اردبیل یکی از قدیمی‌ترین قطب‌های فرهنگی به شمار می‌رود، چنان‌که نام آن واژه‌ای اوستایی است و قدمت این واژه به بیش از۳۰۰۰ سال پیش می‌رسد.

وی افزود: نقاشی در میان دیگر هنرهای هفتگانه، یکی از فراگیرترین هنرهاست؛ چنان‌که کودک، پیش از نوشتن، با کمک تصویر با ما صحبت می‌کند و صمیمانه و صادقانه، بی‌هیچ لفافه‌ای به بیان احساسات خود می‌پردازد. از سویی، در حاشیه هر برنامه فرهنگی، یک ایستگاه نقاشی داریم که دلیل آن فراگیر بودن زبان نقاشی است و در معیارهای بین‌المللی نیز همین‌طور است.

علومی ادامه داد: فراخوان‌های بین‌المللی سه محور را دربر می‌گیرند؛ صلح و دوستی، آیین‌های کهن بومی و قومی، محیط‌زیست و تغییرات اقلیمی که بشر امروز با هر سه‌ی این موضوعات درگیر است، ازاین‌رو نهادهای بین‌المللی قصد دارند دیدگاه کودکان را دراین‌باره تقویت کنند.

وی اضافه کرد: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، مهم‌ترین نهاد پاسخگو به فراخوان‌هاست که در بین مراکز، اردبیل در رده‌های نخست بوده و مقام‌های کسب‌شده با زحمات مربیان و خلاقیت کودکان در کنار هم نتیجه داده است؛ به دیگر معنا، ازآنجایی‌که برای خلق یک اثر، به‌طور متوسط ۱۰ تا ۱۵ ساعت زمان صرف می‌شود، صبر، حمایت و همراهی مربیان را می‌طلبید تا در کنار خلاقیت کودکان، این آثار را به نتایج مطلوبی برساند.

 معاون فرهنگی کانون استان اردبیل درباره کتاب «نگارگران افتخار» نیز تصریح کرد: کتاب حاضر در قطع خشتی که مناسب کتاب‌های هنری است با هزینه بسیار بالایی به عنوان سند افتخار تلاش مجموعه کانون پرورش فکری استان چاپ و منتشر شد.

«فراخوان‌های هنری ما را به کنکاش در سنت‌های پیشین وامی‌دارند»

در این ویژه‌برنامه لیلا نظمی، مربی آفرینش‌های هنری کانون اردبیل و نماینده مربیان هنری استان در سخنانی اظهار کرد: چاپ کتاب شاید به زبان و بیان، کاری ساده باشد، اما زحمات بسیاری در پس آن بوده و حکایت از ارزش‌گذاری به کار کودکان دارد.

وی افزود: حُسن فراخوان‌های هنری در این است که سبب می‌شوند به سراغ سنت‌های خود برویم، کنکاش کنیم و به زبان هنر به آن‌ها بپردازیم؛ به ویژه آن‌هایی که درگذر زمان چه‌بسا فراموش‌شده‌اند، درحالی‌که با پرداختن به موضوع، آن‌ها را به متن زندگی بازمی‌گردانیم.

نظمی گفت: امتیاز دیگر شرکت در این مسابقات، آشنایی با جوامع مختلف و فرهنگ‌های متفاوت کودکان دیگر سرزمین‌ها است که شاید در حوزه نقاشی، با رنگ و بافت به یک خط مشترک برسیم؛ زیرا هنر، زبان مشترک همه جوامع است.

 بنا به این گزارش، پخش کلیپ، اهدای یادبود به اعضا و مربیان فعال، رونمایی از کتاب «نگارگران افتخار»، امضای یادمان آن و اهدای لوح تقدیر از دیگر بخش‌های این مراسم بود.

شایان‌ذکر است، آیین رونمایی از کتاب «نگارگران افتخار» حاوی آثار برگزیده اعضای کانون استان اردبیل با حضور عوامل اجرایی، اعضای برگزیده و خانواده‌ها و مسوولان استانی، صبح روز یکشنبه ۱۰ تیرماه ۱۴۰۰ با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به علت شیوع ویروس کرونا، در سالن اجتماعات استاد جعفر ابراهیمی«شاهد» کانون پرورش فکری استان اردبیل برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =