مرحله استانی بیست و سومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی به پایان رسید

آیین اختتامیه مرحله استانی بیست و سومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی به صورت مجازی برگزار و با معرفی نفرات برگزیده در سه بخش صحنه‌ای «زنان و مردان، دختران و پسران و پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها » این مرحله از جشنواره به کار خود پایان داد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گلستان، با پایان یافتن مرحله استانی بیست و سومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی، ۷ نفر به‌عنوان برگزیدگان نهایی به مرحله‌ی منطقه‌ای این رویداد فرهنگی معرفی شدند.

محبوبه رجب نسب مدیرکل کانون استان گلستان در آیین اختتامیه این جشنواره با قدردانی از زحمات همه کارشناسان، مربیان و علاقه‌مندان، گفت: برایند جشنواره‌ی قصه‌گویی باید به روند و جریان زنده‌ی قصه‌گویی در مراکز کانون و خانواده کمک کند و به رشد کودکان ایران زمین بیانجامد.

وی ادامه داد: قصه همچنان در دنیای امروز کارکرد خودش را دارد و اینطور نیست که با وجود رشد رسانه‌های تصویری و گسترش شبکه‌های اجتماعی، کارکرد تربیتی و روان‌شناختی قصه از دست رفته باشد، البته روش و شیوه عملکرد ما در ارائه مهم است و حتی رسانه‌ها را هم می‌توان در اشاعه‌ی فرهنگ قصه‌گویی به کار گرفت و در این راستا تعادل ایجاد کردن بین سنت و روزآمدی مهم است.

رجب نسب با بیان اینکه فرهنگ قصه خوانی برای کودک و نوجوان باید در خانواده تقویت شود، گفت: قصه‌ شنیدن بچه‌ها از بدو تولد و حتی پیش از تولد در خانواده، مقدمه‌ی گسترش مطالعه است. افرادی که از کودکی برای آن‌ها قصه خوانده شده است در بزرگ‌سالی به کتاب علاقه‌مندتر می‌شوند.

در ادامه این برنامه الهام دارابی با تقدیر از تمامی دست‌اندرکاران برنامه گفت: وقتی ما قصه‌ای را برای کودکان و نوجوانان تعریف می‌کنیم، به مخاطب خود قدرت درک و بیان آن‌را می‌دهیم.

رییس گروه پژوهش و ترویج قصه های ایرانی با بیان اینکه قصه دگرفهمی ایجاد می‌کند، اظهار داشت: بچه‌ها با گوش دادن به قصه‌ها درمی‌یابند که چگونه با دیگران رفتار کنند و در اصل با قصه به مهارت اجتماعی دست پیدا می‌کنند که این همان هوش اجتماعی است.

وی در پایان صحبت‌های خود ضمن تبریک به برگزیدگان، آرزو کرد همه قصه‌گویان که در جشنواره شرکت داشتند، برای بچه‌ها خود و دیگران نیز قصه‌ بگویند تا از این طریق با دنیایی که پر از صلح و آرامش است بیشتر آشنا شده و وارد آن شوند.

در پایان این مراسم و پیش از معرفی برگزیدگان، بیانیه هیئت داوران توسط نصرت‌اله صادقلو قرائت شد. در بخشی از این بیانیه آمده است:  قصه‌گو کسی است که با هنر کلامی و غیرکلامی خود بهترین جلوه‌های زندگی را به کودک و نوجوان می‌نمایاند کودک با داستان زندگی می کند و قصه گو در این زندگی با کودک همراه می‌شود لذا قصه‌گو در عین بزرگی، کودک می‌شود.

بر اساس این گزارش، این جشنواره در سه بخش زنان و مردان، دختران و پسران و پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها برگزار شد که در بخش صحنه‌ای ۲۹۱ اثر بارگزاری و بعد از پایش اولیه قصه‌ها ۱۱۳ اثر به مرحله داوری راه یافتند که در نهایت گروه داوری متشکل از نصرت‌اله صادقلو، مریم آریافر و اکرم شبان پس از مشاهده قصه‌ها، آثار برگزیده را معرفی کردند.

گفتنی است فراخوان بیست‌وسومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی با شعار «آینده ساختنی است» شامل بخش‌های «ملی»، «بین‌الملل»، «برترین قصه‌های کشور»، «قصه زندگی من» و «پادکست» و با محورهای موضوعی امیدها و آرزوها، شادی‌ها و غم‌ها و ایثار و از خودگذشتگی (جهاد و مقاومت در عرصه‌های مختلف زندگی) منتشر شد که مرحله پایانی آن همزمان با شب یلدا برگزار می‌شود.

اسامی برگزیدگان مرحله استانی بیست و سومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی استان گلستان

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =