مانع‌زدایی از مسیر تولید و دریافت نظرات بخش خصوصی

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تاکید کرد اگر مشکلات پیش پای تولیدکنندگان داخلی اسباب‌بازی برطرف نشود، طبیعی است که همان اسباب‌بازی‌ها به شکل قاچاق وارد کشور شود.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری، مهدی علی‌اکبرزاده در مراسم رونمایی از سه بازی و سرگرمی جدید تولیدشده در این مجموعه در سخنانی گفت که موضوع اسباب‌بازی و سرگرمی‌های سازنده، یعنی وسایلی که کودکان و نوجوانان را سرگرم می‌کند، امر بسیار مهمی است، چراکه گاهی ما بزرگ‌ترها هم نیاز به اسباب‌بازی داریم؛ خیلی وقت‌ها به بهانه‌ی بازی بچه‌ها، خود ما هم با اسباب‌بازی‌های آن‌ها بازی می‌کنیم، که خیلی خوب و البته طبیعی هم است.
وی در ادامه تاکید کرد که طراحی و تولید این اسباب‌بازی به وسیله‌ی ما بزرگ‌ترها، هرچند با نگرش کودک، انجام می‌شود: پس قطعا وقتی یک طراح می‌خواهد اسباب‌بازی‌ای را طراحی کند باید خودش را یک کودک بداند تا از منظر او به این وسیله نگاه، و از این طریق برنامه‌ی کار خودش را تدوین کند.
علی‌اکبرزاده همچنین با اشاره به این که یکی از مهم‌ترین کارهایی که کانون به عنوان متولی نظارت بر رویدادهای مرتبط با سرگرمی‌های سازنده در پیش دارد دقت نظر بیشتر و مطالعه‌ی عمیق‌تر و توجه به اقتضائات روز است، گفت: طبیعی است که اسباب‌بازی هم مثل خیلی از مسایلی که در زندگی داریم باید توسعه‌یافته، متوازن و متناسب شود و با نیازهای روز، فرهنگ و آداب و رسوم و نیازهای دینی و مذهبی و سبک زندگی ایرانی‌اسلامی تناسب برقرار کند.


به گفته‌ی علی‌اکبرزاده، کانون با این دید است که نظارت بر تولید این حوزه را بر عهده دارد، چه در سرگرمی‌های سازنده و چه در شورای نظارت بر طراحی و تولید اسباب‌بازی.
مدیرعامل کانون در این مراسم، یکی از سیاست‌های کاری‌اش را تقویت شورای نظارت بر اسباب‌بازی‌ها و توانمندی‌های آن عنوان کرد تا بتواند با دقت و قدرت بیشتر کارش را انجام دهد.
او در بخش دیگری از سخنانش گفت: استفاده از بخش خصوصی یکی از سیاست‌های کاری ماست. کانون از دیدگاه‌ها و نظرات و پیشنهادات بخش خصوصی فعال در این زمینه استقبال می‌کند. این کار، برعهده‌ی شورای نظارت بر اسباب‌بازی است که این‌ها را گردآوری و تدوین کند، برایشان جلسه بگذارد و برنامه‌ریزی کند تا در نهایت منجر به تولید شود.
علی‌اکبرزاده با طرح این سوال که چه مشکلاتی پیش پای تولیدکننده وجود دارد که او در داخل نمی‌تواند اسباب‌بازی خودش را تولید کند، اما اسباب‌بازی به شکل قاچاق وارد کشور می‌شود؟ پاسخ داد که طبیعی است که اگر مانع وجود داشته باشد، سرگرمی‌های مورد اشاره از آن طرف آب به شکل قاچاق وارد می‌شود. این درحالی‌است که تولیدگنندگان و طراحان اسباب‌بازی اکثرا متخصصان این حوزه هستند و کارآمد.
او تاکید کرد که این، کار شورای نظارت بر اسباب‌بازی و مجموعه‌ی کانون پرورش فکری است که آن‌ها را گرد هم آورد و به فکر رفع موانع باشد.
در بخش دیگری از سخنان مدیرعامل کانون، وی با اشاره به رونمایی از سرگرمی‌های جدید و برشمردن تنوع آن‌ها، گفت: این سه بازی متفاوت می‌توانند به عنوان نمونه‌هایی برای ادامه‌ی کار ما مطرح شوند و در مراحل بعدی، چون بچه‌ها به ناچار در فضای مجازی حضور یافته‌اند، چه بهتر که ما این فضا را برای آن‌ها غنی‌تر و آن‌ها را مشغول کنیم، مشغول به این شکل که ذهن‌شان را در زمینه‌های فنی و مهندسی و آموزشی، پرورش دهیم و متعالی کنیم.
مدیرعامل کانون تولید این سه بازی را قابل تقدیر عنوان کرد و از مدیران مربوطه خواست که ارتباط‌شان با بخش خصوصی و متخصصان را حفظ کنند.
همچنین آیدین مهدی‌زاده که اداره‌ی این نشست رونمایی را برعهده داشت، در سخنانی به تشریح این بازی‌ها پرداخت و گفت سال‌ها بود جای اسطوره‌های ایرانی در طراحی اسباب‌بازی‌ها خالی بود که به لطف این گروه و کانون، این مهم هم محقق شد.

در ادامه، طراحان این سه بازی هریک در سخنانی درباره‌ی فرآیند طراحی و تولید کارهای جدید توضیح دادند.
براساس این خبر، «هفت ‌گنبد» که از سوی امین عبدالملکی و فرشید سوادکوهی طراحی و به همت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تولید شده است، اولین اثری بود که در این روز رونمایی شد. این بازی برگرفته از منظومه‌ی هفت‌پیکر نظامی گنجوی در قالب بازی رومیزی برای گروه سنی ۱۲ سال به بالا است. آیدین مهدی‌زاده نظارت بر این بازی را بر عهده داشته است.
همچنین سرگرمی «تتابرد» که بازی رومیزی بر پایه‌ی روش تتا (تقلید، ترکیب و ابداع) و با تکیه بر روش‌های خلاقه از سوی مهدی ‌پورمطلب روشنده برای  گروه سنی شش سال به بالا تولید شده، بازی بعدی بود که رونمایی شد. فروزنده‌دل نیز سرمایه‌گذار این اثر معرفی شده است.
در پایان نیز سرگرمی حروف‌چین رونمایی شد که یک بازی موبایلی در بستر اندروید است، و حافظه‌ی کاری و دایره‌ی لغات و اطلاعات عمومی و شعرهای حفظ‌شده را مد نظر دارد. این بازی که برای گروه سنی هفت سال به بالا است، از سوی مصطفی کیوانیان طراحی و به همت کانون پرورش فکری تولید و عرضه شده است.
محسن حموله مدیرکل واحد سرگرمی‌های سازنده‌ی کانون در این مراسم در سخنانی، با تشریح تولیدات جدید این واحد، با اشاره به همین تنوع بازی‌ها، تاکید کرد: درایامی که شرایط حاکم بر ایران و جهان به گونه‌ای متفاوت رقم خورد و همه‌ی عرصه‌های زندگی دراقصی‌نقاط جهان تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا قرار گرفت، فرصتی فراهم شد تا درسال «تولید، پشتیبانی‏‌ها و مانع‌زدایی‏‌ها» درعرصه‌ی توسعه‌ی صنایع فرهنگی، خلاق و تولید داخلی گامی کوچک برداریم.
در این مراسم که هم‌زمان به‌طور زنده در صفحه‌های مجازی نیز پخش می‌شد، بعداز معرفی بازی‌های جدید و پخش ویدئوهای مرتبط، دست‌اندرکاران مجموعه‌ها نیز سخنرانی و هریک، به ویژگی‌های خاص این بازی‌ها اشاره کردند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =