بر اساس تجربه زیستی خود بنویسید

فاطمه قانع در بیست‌و ‌پنجمین جلسه انجمن نویسندگان و شاعران نوجوان سروناز با محوریت داستان در اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس برگزار شد از اعضا خواست با توجه به تجربه زیستی خود دست به خلق روایت بزنند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون فارس، فاطمه قانع مربی، ادبی استان یزد میهمان نشست انجمن ادبی سروناز بود و در گفتگو با اعضا، از آن‌ها خواست تا با توجه به تجربه زیستی خود دست به خلق روایت بزنند. 

 این کارشناس ارشد ادبیات کودک و نوجوان، زبان داستان را  کمک کننده و پیش برنده روایت داستان دانست و گفت: توجه به پیرنگ به ویژه با توجه به نوع داستان کلاسیک یا مدرن  در خلق داستان بسیار مهم است. به گفته‌ی او، داستان نباید تاریخ انقضا داشته باشد و لازم است به گونه‌ای روایت شود که برای خواننده خارج از جغرافیا و تاریخ زمان حال نیز به خوبی قابل درک و باورپذیر شود.

قانع، شیوه‌ی روایت داستان در داستان را نیز مورد بررسی قرار داد و این شیوه را مربوط به آثار زمان گذشته دانست و از نویسندگان نوجوان خواست، سعی کنند با توجه به تجربه زیستی خود دست به روایت داستان بزنند.

این پژوهشگر حوزه ادبیات داستانی در ادامه گفت: اگر نویسنده تصمیم به خلق داستانی دارد که از تجربه زیستی خودش در آن خبری نیست، باید با تحقیق و دریافت اطلاعات لازم مربوط به فضای داستانی مورد نظر، شروع به نوشتن کند.

نوشتن داستان کوتاه، توجه به فراز و فرود در داستان برای ایجاد تعلیق، اهمیت توجه به گوناگونی لهجه‌ها و گویش‌ها در ساخت داستان‌های بومی، استفاده از تکنیک آشنایی‌زدایی در خلق شخصیت و یا اتفاق داز دیگر مواردی بود که در انجمن ادبی سروناز درباره آن بحث و گفتگو و آثار اعضا مورد نقد و بررسی قرار گرفت. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =