کودکان و نوجوانان با منظومه‌ی فکری مکتب حسینی آشناشدند

هم‌زمان با دهه نخست ماه محرم، مربیان و اعضای کانون پروش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان منظومه‌ی فکری مکتب امام حسین(ع) را مرورکردند.

به گزارش روابط‌عمومی اداره کل کانون استان گیلان؛ بیش از یکهزار و سیصد سال ازعطرافشانی پیام قیام کربلا  می گذرد و آنچه طی این سال‌ها، زمینه پایایی و پویایی مکتب حسینی را فراهم‌کرده، پشتوانه‌های فکری این منظومه‌ی انسان‌ساز است که درپس سال‌ها و درگذار از فراز و فرودها، همواره از ابرهای تیره تردید و بداندیشی‌ها سربرآورده و روشنای طریق پویندگان حقیقت و چراغ راه راهروان سیره نبوی، علوی و فاطمی(ع) بوده‌است.

این درحالی است که میراث روشنگری حضرت زینب(س)، یادگاران کربلا و دلدادگان  کشتی نجات، انتقال ارزش‌ها و آموزه‌های قیام عاشورا، ایجاد ارتباط میان نسلی وپیش‌گیری از گسست‌های فرهنگی است  و در این میان نیز نسل کودک و نوجوان بیش از همه، پرچم پیام‌رسانی و صیانت از ارزش‌ها را به‌دوش‌می ‌کشد.

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز به همین‌منظور، همواره در مسیر آگاه‌سازی این نسل آینده‌ساز گام برداشته و با بهره‌گیری از شیوه‌های خلاقانه و آموزش‌های غیرمستقیم، ترویج فرهنگ اسلامی و عمق‌بخشی به باورهای دینی کودکان و نوجوانان را در دستورکار قرارداده است.

ماه محرم و هم‌زمانی آن با سال‌گشت قیام خونین امام‌حسین(ع) و یاران باوفایشان نیز از فرصت‌های مغتنمی ‌است تا مربیان این مجموعه‌ی فرهنگی به نشر و تعمیق باورهای حسینی پرداخته و ضمن همراهی هرچه‌بیش‌تر با اعضا، خانواده‌ها و بازخوانی منظومه فکری مکتب عاشورا، بیش‌ازپیش زمینه آشنایی با ظرافت‌های پیدا و پنهان آن را فراهم‌کنند.

به‌همین‌منظور، کارکنان ستادی و مربیان مراکز فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان، افزون بر برنامه‌ریزی هدف‌مند و فضاسازی متناسبِ با این ایام، به فرصت‌سازی از تهدیدهای کرونایی پرداختند و با استفاده از بسترهای فضای مجازی، به اجرای فعالیت‌های فرهنگی، هنری، ادبی و پژوهشی با محوریت قیام عاشورا و تبیین دلایل شکل‌گیری این حماسه ماندگار اقدام‌کردند.

بهره‌گیری از شبکه‌های اجتماعی، برپایی کارگاه‌های عمومی برخط و انجمن‌های تخصصی کانون، ازجمله راه‌کارهای دست اندرکاران این نهاد در مسیر ارایه فعالیت‌های دینی به مخاطبان  بود و در این میان، حمایت و پشتیبانی از برنامه‌های مراکز فرهنگی هنری و برگزاری مراسم پُرفیض زیارت عاشورا با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی نیز در اولویت برنامه‌های همکاران ستادی قرارداشت.

مربیان و مدرسان کانون در این ایام و در قالب کارگاه‌های عمومی برخط و انجمن‌های تخصصی، ازاهمیت قیام امام حسین(ع) در پایدارسازی دین مبین اسلام و نهادینه‌سازی فریضه امربه معروف و نهی از منکر سخن‌گفتند و ظلم‌ستیزی و باورمندی را از شاخصه‌های شخصیتی سومین اختر تابناک امامت و ولایت عنوان‌کردند.

آشناسازی اعضا با شخصیت‌های نقش‌آفرین حماسه کربلا، به‌ویژه تشریح جایگاه کودکان، نوجوانان و جوانان در اثربخشی این قیام تاریخ‌ساز، از دیگر برنامه‌های مربیان کانون بود و با معرفی کتاب‌هایی با همین موضوع به مخاطبان همراه‌شد.

درهمین‌حال، همراهی نسل کودک و نوجوان نیز شاخصه‌ی فعالیت‌های ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان به‌شمارمی رفت واعضای کانون با مشارکت و هدایت مربیان به آماده‌سازی نماهنگ، خوانش‌شعر، قصه‌گویی، دکلمه‌خوانی و خلق آثاری در زمینه خوش‌نویسی، نقاشی، کاردستی، عکاسی وارایه‌ی دل‌گویه‌های خود در قالب شعر، داستان و متن ادبی پرداختند.

هم‌زمانی این ایام با ۲۶ مرداد، سالگشت بازگشت آزادگان سرافراز به ایران اسلامی نیز بستری مناسب برای یادآوری پویایی مکتب حسینی در طی قرن‌ها بود و مربیان این مجموعه با خاطرنشان‌کردن روحیه آزادگی آزادگان این دیار، نقش آموزه‌های اسلامی، حسینی و رهبری امام‌خمینی(ره) که برپایه این آموزه‌های انسان‌ساز شکل‌گرفت را بستری برای تربیت این نسل باورمند و برومند عنوان‌کردند.

این حرکت‌های سازنده که درسایه ارادتمندی به اهل‌بیت‌(ع) به پیش‌رفت، تعامل و همکاری دیگر دستگاه‌های استانی فعال در حوزه فرهنگ را درپی‌داشت و با انتشار فراخوان ادبی-آیینی «سرو سرخ»، «ما ملت امام حسینیم» و... همراه‌شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =