کد خبر: 306944
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۹
بازدید 59
انجمن هنرهای نمایشی بوشهر به تعزیه و آیین‌های سوگ پرداخت

هجدهمین نشست مجازی انجمن هنرهای نمایشی استان بوشهر باتوجه به ایام محرم با عنوان تعزیه و آیین سوگ روز سه‌شنبه ۲۶ مرداد ماه به مدت یک ساعت برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بوشهر، هجدهمین نشست مجازی انجمن هنرهای نمایشی استان بوشهر باتوجه به ایام محرم با عنوان تعزیه و آیین سوگ و دعوت از جهانشیر یاراحمدی نویسنده، کارگردان و مدرس هنرهای نمایشی، اعضا و مربیان علاقه‌مند برگزار شد.

یاراحمدی در تعریف تعزیه گفت: لغوی به معنی سوگ، عزاداری و هم‌دردی ست و مفهومی به نمایشی واقعی، تاریخی و مذهبی تعزیه گویند. از دلایل شکل‌گیری تعزیه در ایران این است که ایران پیش از ورود اسلام نمایش براساس قهرمانانی در ایران باستان بنام سوگ سیاووش، یادگار زریران و آیین مصائب میترا داشته که پس آن ب هنرتعزیه گرویدند و یک مطالعه تطبیقی انجام دادند.

در ادامه به موضوعات مختلفی از قدیم تا کنون تعزیه از قبیل ویژگی ها، شبیه خوانی- شبیه گردانی، اجرای میدانی، صحنه آرایی، موسیقی، طراحی لباس و حضور زنان در تعزیه پرداختند و افزودند: قدیمی‌ترین سندی که هم‌اکنون در خصوص اجرای تعزیه در ایران در دست است، مربوط به اجرای تعزیه در جزیره خارگ است و مربیان کانون نیز باید با دست های خود آن را به دیگران معرفی کنند.

این نشست روز سه‌شنبه ۲۶ مرداد ماه به مدت یک ساعت با هدف آشنایی بیشتر اعضا به تعزیه و تعزیه خوانی انجام شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =