کد خبر: 307138
تاریخ انتشار: ۹ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۵
فعالیت‌های فرهنگی کانون مروج اهداف عاشورا شدند

آشنایی کودکان و نوجوانان با امام حسین(ع)، اهداف متعالی او و قیام عاشورا یکی از برنامه‌های فرهنگی‌ در مراکز مختلف کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سراسر کشور است که همه ‌ساله به اجرا در می‌آید.

با شیوع ویروس کرونا و با تغییر شیوه‌های ساختاری، این امکان فراهم آمد تا اعضای کانون ضمن پژوهش بیشتر، بهره‌گیری از هنر برای آموختن و آموزش را به صورت ملموس‌تری تجربه کنند. در این بین برگزاری مهرواره‌ها، مسابقات و کارگاه‌های مجازی شیوه‌هایی بود که بیشتر مورد استقبال قرار گرفت. هم اکنون در محرم و صفر سال جاری نیز این برنامه‌ها به اجرا در آمده یا در حال اجراست. برنامه‌هایی که تلاش دارند از راه دور، گام‌های فرهنگی را در این موضوع قوت ببخشند.
سوگواره عاشورایی «دریغ» می‌شود
هفدهمین سوگواره عاشورایی با عنوان «دریغ» در شیراز برگزار می‌شود. جاماندگان از هجرت، سعادت، شهادت و هم‌رکابی و حضور در خیمه‌گاه حسین(ع) و نوجوانان و جوانان حاضر در کربلا موضوع‌های سوگواره هفدهم کانون فارس را تشکیل می‌دهد. محورهای سوگواره در بخش فرهنگی شامل معرفی کتاب به صورت مجازی، قصه‌گویی، تحقیق و پژوهش و مداحی است. شعر، داستان، متن ادبی و خاطره‌نویسی نیز محورهای بخش ادبی سوگواره خواهد بود. در بخش هنری نیز علاقه‌مندان می‌توانند در زمینه نقاشی، پوستر و پویانمایی فعالیت و به خلق اثر بپردازند.
آخرین مهلت ارسال آثار ۱۵ شهریور ۱۴۰۰ و زمان برگزاری سوگواره ۲۵ شهریور ۱۴۰۰ تعیین شده است.
ثبت اهداف عاشورا با تلفن‌های همراه
مهرواره عکاسی با موبایل «نمای عشق» ویژه محرم در مازندران برگزار می‌شود. این مهرواره با هدف شکوفایی و پرورش استعداد نوجوانان، به منظور ترویج فرهنگ و آیین عاشورایی و ایجاد بستری برای ظهور و بروز خلاقیت‌های هنری در انتقال پیام عاشورا از سوی انجمن عکاسان نوجوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان مازندران در ماه محرم برگزار خواهد شد.
محرم – کودکان و نوجوانان، محرم – آیین‌های عاشورایی، محرم و محدودیت‌های کرونا، من و محرم 1400 موضوع‌های این مهرواره است.
مهلت ارسال آثار به این دبیرخانه ۲۶ شهریور ۱۴۰۰ است. 
«نذر کار خوب» نوشته می‌شود
مهرواره ادبی «نذر کار خوب» با محوریت امر به معروف و نهی از منکر در خراسان جنوبی برگزار می‌شود.
آشنایی کودکان و نوجوانان با امر به معروف و نهی از منکر از جمله اهداف این مهرواره است و کودکان و نوجوانان می‌توانند آثار خود را در قالب خاطره‌نویسی و داستان به دبیرخانه این مهرواره ارسال کنند.
یادآوری می‌شود بر اساس این فراخوان، کودکان و نوجوانان علاقه‌مند به شرکت در این مهرواره می‌توانند حداکثر تا سه اثر را به صورت فایل تایپ شده به دبیرخانه این رویداد ارسال کنند.
علاقه‌مندان برای شرکت در این مهرواره تا ۲۰ شهریور فرصت دارند.
تصویر عاشورا در نمایشگاه مجازی ترسیم شد
نمایشگاه مجازی «شمیم حسینی» با نقاشی‌های عاشورایی اعضای مراکز فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سمنان گشایش یافت. بیش از ۴۰ اثر نقاشی اعضای کودک و نوجوان را با موضوع «محرم و عاشورا» در نمایشگاه مجازی «شمیم حسینی» به نشانی semnan.kpf.ir به نمایش گذاشته است. محرم و واقعه‌ی عاشورا، از جمله موضوع‌هایی است که کودکان و نوجوانان به دلیل اهمیت، جذابیت و ملموس بودن، جلوه‌های آن را به زیبایی در نقاشی‌های خود به نمایش گذاشته و آثارشان را با تکیه بر فرهنگ بومی، جغرافیا و آیین‌های محرم در مناطق مختلف استان به تصویر کشیده‌اند.
نقد و برداشت کتاب راهی برای تاکید بر اهداف عاشورا
فراخوان مسابقه کتابخوانی «چند قدم تا فرات» با هدف ترویج مطالعه کتاب‌های دینی و ترویج فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر منتشر شد. این مسابقه با هدف تعمیق باورها و پرورش حس دینی، ترویج فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر از طریق اشاعه فرهنگ مطالعه محتواهای مفید در کتاب‌های کانون و فراهم کردن بستر مناسب برای خلق و تولید اثر؛ شامل بخش‌های متنوعی همچون برداشت من، تصویرسازی و بیان است. اعضای کانون می‌توانند کتاب‌های خود را از میان کتاب‌های انتشار یافته از کانون انتخاب و برداشت‌های خود را با توجه به فهم صحیح از موضوع امر به معروف و نهی از منکر در بخش‌های مسابقه ارائه می‌کنند. علاقه‌مندان به شرکت در بخش تصویرسازی می‌توانند در قطع A4 و با تکنیک آزاد اثر خود را ارسال کنند.

انتشار فراخوان «محرم ۱۴۰۰» در کانون گلستان

کانون پرورش فکری گلستان به مناسبت ماه محرم و با هدف به تصویر کشیدن و ثبت شور حسینی در کودکان و نوجوانان، فراخوان فرهنگی‌،هنری و ادبی«محرم ۱۴۰۰» را منتشر کرد.

علاقه‌مندان  برای شرکت در این فراخوان می‌توانند از دریچه دوربین‌ها و تلفن‌های همراه‌شان، قلم‌ نقاشی‌شان و با شعرخوانی‌های خود این رویداد بزرگ مذهبی ثبت و آثار خود را تا ۱۰ شهریور 1400 به شماره ۰۹۱۱۱۷۷۴۴۳۰ ارسال کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =