داستان نویسی عرصه ای پویا برای به چالش کشیدن نویسنده است

عالمه میر شفیعی، نویسنده و منتقد داستان در سومین نشست انجمن نویسندگان نوجوان کانون البرز ضمن نقد آثار تعدادی از اعضاای انجمن،  داستان‌نویسی را عرصه‌ای پویا برای به چالش‌کشیدن تمام نویسندگان معرفی کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون البرز، در این نشست  داستان‌های« افسانه‌ی من» از«مشکات آذری»، «مرگ تدریجی ستاره‌ها» از «سارا شکوری»،  «باران و بارون» از «آناهیتا جنتی»،«رد پای کودکی روی شن‌های سفید» از مهشاد موسوی،  توسط این پژوهشگر ادبیات داستانی بررسی شده و نکاتی در خصوص داستان‌نویسی برای اعضا شرح داده شد.

راز یا گره‌ی داستان، پرداخت داستان  با استفاده از ماجرای اصلی، چگونگی طرح معماهای داستان، وقایع و کنش‌های داستانی، ضرورت حذف اطلاعات غیر ضروری که به داستان کمک نمی‌کند،  توجه به فضای داستان و شروع خوب ، تکنیک‌های گسترش داستان، چگونگی استفاده مناسب از گفت‌ و گوها  و گفت وگو نویسی در ادبیات داستانی، شناخت مناسب شخصیت‌ها، استفاده‌ی به جا و مناسب از تعلیق، لزوم برقراری روابط مناسب بین شخصیت‌ها، اهمیت اطلاع‌رسانی مناسب به مخاطب داستان، استفاده از روایت‌های مناسب و کنار هم قرار دادن صحیح آن‌ها و به کار بردن مناسب تناقض‌ها از نکات مهمی بود که توسط این نویسنده مطرح شد .

میر شفیعی در ادامه این نشست که شامگاه روز پنج‌شنبه ۱۱ شهریور ماه ۱۴۰۰ برگزار شد،  هم‌چنین بر شناخت درست اجزای داستان توسط نویسنده و پیدا کردن ارتباط صحیح بین این اجزا  و ارتباط اندام وار یا همگن تاکید کرده  و همگن بودن را  حالتی تعریف کرد که  نتوان چیزی را به آن اضافه و یا از آن حذف کرد و قابل تغییر نباشد .

اهمیت جهان و  زبان داستان و نکته های زبانی و نقش داستان، چگونگی ذکر حوادث و روابط و تصویرسازی حالات مناسب و توضیح مختصری در مورد داستان «فانتزی»، پایان بندی طبیعی و مصنوعی، تنوع شخصیت‌ها و توجه به فضا و حال  و هوای داستان، شناخت پتانسیل و نحوه هم نشینی کلمات از دیگر مباحث مطرح شده در این نشست بود .

کارشناس آفرینش‌های ادبی کانون استان مازندران که برای دومین بار میهان نشست تخصصی انجمن نویسندگان کانون البرز بود در پایان ضمن تشکر از اعضا و تلاش‌های مهتاب میرزاپور، مسوول انجمن،

نوشتن  داستان و ویرایش چند باره آن جهت پیدا کردن  راه‌حل‌ها و ارتباطات را به نویسندگان تازه‌کار پیشنهاد داد و افزود داستان نویسی عرصه ای پویا برای به چالش کشیدن نویسنده است  هر چند این نویسنده کهنه‌کار باشد.

گفتنی است تمام فعالیت‌های انجمن‌های تخصصی کانون البرز مشابه فعالیت‌های مراکز از زمان شیوع کرونا به صورت مجازی اجرا می شود .

علاقه‌مندان جهت آگاهی از فعالیت‌های این انجمن  از طریق پیوند ذیل به گروه مجازی انجمن نویسندگان  نوجوان کانون البرز بپیوندند.

https://alborz.kpf.ir/gwann

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =