آشنایی زدایی، مهم‌ترین شگرد زبان در آفرینش ادبی است

اعضا انجمن شاعران نوجوان در تازه‌ترین نشست ادبی که با حضور میثم ‌متاجی شاعر و منقد ادبی کشور برگزار شد، با زبان و زیبایی شناسی شعر آشنا شدند.

به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان چهارمحال و بختیاری، اعضای انجمن شاعران نوجوان چکاوک‌ در دهمین نشست از سلسله نشست‌های انجمن‌های ادبی که ۱۶ شهریور برگزار گردید، میزبان میثم متاجی شاعر و منتقد کشور شدند. وی ضمن نقد و بررسی آثار اعضا، نقش زبان را  در زیبایی شناسی شعر تشریح کرد و گفت: شاعران معمولا در شعر آزاد و سپید و شعر بی‌وزن در تنگنای دو مرز قرار می گیرند؛ مرز اول زمانی است که می خواهند از هنجار طبیعی کلام عبور کنند و دوم، زمانی که در چارچوب دکلماسیون طبیعی زبان سعی می کنند به وضعیت طبیعی کلام نزدیک باشند که انتخاب درست و متناسب با فرم در این بین تعیین کننده است.

متاجی در ادامه افزود: زبان شعر نباید ساده و دم‌دستی و یا بیش از حد، پیچیده باشد و باید ویژگی‌های ادبی و شاعرانه‌ی خود را دارا باشد همچنین توجه به شکل نوشتاری سطور و سطربندی کردن درست شعر، به خواننده کمک می کند تا شعر را با مکث‌های به جا بخواند و فرصت اندیشیدن داشته باشد. او انتخاب درست را تعیین کننده‌ی نوع زبان در یک شعر دانست و افزود: شاعران بایستی به نظام انداموارگی در شعر پایبند باشند و اتصال و ارتباط عمودی سطرها را حفظ نمایند. متاجی ادامه داد: آشنایی زدایی، مهم‌ترین شگرد زبان در آفرینش ادبی است و به تعبیر من هر شعر خوبی یک نقطه ی درخشان و یک الماس در درون خود دارد که این الماس محصول کشف، آشنایی‌زدایی و نگاه تازه‌ی شاعر به جهان پیرامونش است.

وی وظیفه‌ی شعر آزاد را وظیفه‌ی سنگینی دانست و گفت: شاعر شعر آزاد بایستی بی‌وزنی این گونه از شعر را با نوع نگاه خود جبران کند؛ نگاهی که مبتنی بر کشف و تازگی نسبت به جهان و پیرامون شاعر باشد.

او همچنین افزود: در شعر آزاد و شعر سپید لازم است که به جای"خبر دادن" و "گفتن" از "نشان دادن" استفاده کنیم، اشعار نباید رویکرد خبری داشته باشند و این قبیل از شعرها باید سرشار از تصویر باشند و به سمت آشنایی زدایی حرکت کنند و خواننده با دست پر از اشعار خارج شود. وی در پایان از اعضا خواست که از کلیشه‌ها و مستقیم‌گویی در شعر بپرهیزند.

در این نشست دو ساعته آثار غزل علی بیگی، زهرا آذری و مینا امانی توسط میثم متاجی، کارشناس و مربیان ادبی و اعضای انجمن شاعران نوجوان(چکاوک) مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =