در داستان‌های مذهبی دچار مستقیم‌گویی و شعارزدگی نشوید

اعضای انجمن نویسندگان نوجوان دیمه روز ۱۷شهریور، میزبان زهرا غلامی داوودآبادی، نویسنده کودک و نوجوان شدند تا علاوه بر نقد و بررسی آثار مذهبی و آیینی، با عناصر داستانی بیشتر آشنا شوند.

به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان چهارمحال و بختیاری، اعضای انجمن نویسندگان نوجوان دیمه در نشست شهریور۱۴۰۰، میزبان زهرا غلامی داوودآبادی شدند. زهرا غلامی داوودآبادی نویسنده کودک و نوجوان ضمن نقد و بررسی آثار داستانی اعضا گفت: شخصیت‌پردازی یکی از مهم‌ترین عناصر داستان‌نویسی است و در داستان شخصیت‌ها نباید هم سطح هم باشند؛ معرفی آنها باید به صورت غیرمستقیم صورت پذیرد و همواره به داستان چیزی اضافه کنند و علاوه بر آن ملموس و قابل تجسم و تصور باشند. وی در خصوص شیوه‌های معرفی شخصیت‌ها در داستان به چهار شگرد اساسی اشاره کرد و گفت: معرفی شخصیت‌ها از راه کُنش جسمانی، معرفی از طریق تکیه کلام‌ها، معرفی از طریق بیان ویژگی‌های رفتاری و معرفی از راه نشانه‌های ظاهری و جسمانی چهار شگرد معرفی شخصیت هستند.

غلامی انواع روایت را به روایت نقالی، روایت گزارشی و روایت داستانی تقسیم بندی کرد و گفت: توصیف صحنه در روایت داستانی بسیار مهم است و نویسنده باید با به کارگیری حواس پنج گانه‌ی خود نهایت بهره را از حواس ببرد تا بتواند توصیف‌های دقیق و تاثیرگذاری داشته باشد و با دقت در جزییات و استفاده از توصیفات جذاب کمک کند تا خواننده بتواند به راحتی تمام صحنه‌ها را تجسم کند.

غلامی در ادامه با توجه به رویکرد مذهبی اعضا در آثارشان، گفت: سعی کنید در داستان‌های مذهبی و آیینی دچار مستقیم گویی و شعارزدگی نشوید و با مطالعه‌ی نمونه‌های موفق داستانی به تمرین و تکرار بپردازید؛ وی آثار فریبا کلهر را به عنوان نمونه‌های موفق داستان مذهبی برای خواننده‌ی کودک و نوجوان معرفی کرد.

تاکید بر استفاده از زبان داستانی قوی و منسجم، داشتن نثر نیرومند و تاثیرگذار، بهره‌گیری از شروع حادثه محور یا گفت‌وگو محور، تاکید بر یکی کردن جزییات صحنه با حالات شخصیت‌ها به منظور جذابیت بیشتر، انتخاب اسم مناسب برای داستان، عدم به کارگیری زبان شاعرانه در داستان، باورپذیری یا حقیقت مانندی اثر و... از دیگر مواردی بود که در این نشست برای اعضا مطرح شد.


"فانوس" اثر نرگس رسولزاده، "چرخ خیاطی" اثر دنیا احمدی و "رقیه" اثر بیتا کیانی در این نشست دو ساعته، توسط زهرا غلامی داوودآبادی، کارشناس و مربیان ادبی استان و اعضای انجمن دیمه مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =