نشست همکاری دومین مهرواره ملی شاهنامه‌خوانی

نشست همکاری بین دستگاهی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان چهارمحال و بختیاری و سازمان‌های اداری شهرستان فارسان در دوجلسه‌ی متوالی به منظور تقویت اشتراک‌های فرهنگی و مشارکت در برگزاری دومین مهرواره‌ی ملی شاهنامه خوانی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان چهارمحال و بختیاری، طی این دونشست، که با حضور حجت ا... آسمند سرپرست کانون استان، مرداس طاهری فرماندار شهرستان فارسان، علیرضا مالکی سرپرست شهرداری فارسان، عباس یداللهی ریاست شورای شهر فارسان، غلامعباس خسروی معاونت امنیتی سیاسی فرمانداری و اعضای شورای این شهر، به میزبانی مرکز تخصصی شاهنامه خوانی و شاهنامه پژوهشی فارسان برگزار شد، مشارکت دستگاه‌های فرهنگی و سازمان‌های اداری در برگزاری هرچه بهتر دومین فراخوان ملی شاهنامه خوانی کانون در دستور کار قرار گرفت.
در ابتدای جلسه سرپرست کانون استان؛ گزارشی از فعالیت‌های مجازی و عملکرد موفق مراکز کانون استان در زمان کرونا ارائه کرد و سپس با بیان اهداف دومین مهرواره‌ی ملی شاهنامه‌خوانی وجود اشتراک‌های فرهنگی بین کانون و دیگر دستگاه‌های اداری را ظرفیت بالقوه‌ای برای همگرایی خواند و گفت: شاهنامه‌ی فردوسی جغرافیای فرهنگی بی‌مرزی است که سراسر جهان را در برگرفته است و امروز کودکان و نوجوانان ما بیش از هر زمان دیگری نیاز دارند که ریشه‌های تاریخی خود را از گذر این  اثر فاخر ادبی بشناسند و با آن ارتباط برقرار کنند. حفظ آیین نیک شاهنامه‌خوانی و نقالی موثرترین راه برای انتقال  مفاهیم و آموزه‌های تربیتی شاهنامه و شناخت ابعاد مختلف این میراث برجای مانده ادبی است. او با بیان این نکته که  پویایی و نشاط فرهنگ نشان تکامل آن جامعه است، تصریح‌ کرد؛ مشارکت و سهم­‌گیری فعال و تأثیرگذار دیگر نهادها و سازمان‌های فرهنگی در پیشبرد  این  جریان فرهنگی- ادبی هم‌چون سال گذشته، اقدامی سازنده و مبارک است که برکات و ثمرات ارزشمند آن باعث ترویج و عمیق‌تر  و گسترده‌تر فرهنگ شاهنامه‌خوانی در سطح جامعه خواهد شد.
در ادامه‌ی نشست؛ سرپرست شهرداری شهر فارسان با تاکید بر اهمیت متون کهن، شاهنامه را کتاب سترگی خواند که در طول تاریخ توانسته است فرهنگ و هویت ایرانی را حفظ و به نسل‌های بعد منتقل کند. وی در ادامه با تشریح دستور کار جلسه افزود؛   معرفی این سند نفیس تربیتی به دلیل غنای ادبی و گستردگی موضوعات اخلاقی و اجتماعی یک ضرورت فرهنگی است و علاوه براشتراکات و تفاهمات نظری در این موضوع، به صورت عملی نیز از دومین فراخوان ملی شاهنامه‌خوانی حمایت می‌کنیم و به عنوان یک‌ اولویت کاری از همه‌ی ظرفیت‌ها در این همکاری استفاده خواهیم‌ کرد.
وی درادامه با اشاره به نقش موثر مرکز فرهنگی و هنری فارسان در شناسایی استعدادهای شاهنامه‌خوانی و ارتقا فرهنگی تا کنون، خواستار گسترش مراکز کانون در شهرستان شد.
در ادامه، شعله ایل‌بیگی‌پور، مسول مرکز تخصصی شاهنامه خوانی فارسان  به ارائه‌ی گزارشی از برنامه های مرکز شاهنامه‌خوانی و کارگاه‌های اجرایی پرداخت و نقش تعاملات سازمان‌های  فرهنگی و اداری را یکی از عوامل موفقیت جشنواره‌های استانی و  ملی شاهنامه‌خوانی در دوره‌های گذشته خواند و ابراز امیدواری کرد امسال نیز این‌ همکاری نتایج پرباری را به همراه داشته باشد.


در بخش بعد؛ ریاست شورای شهر فارسان، ضمن تقدیر و تشکر از فعالیت‌های ارزنده و تاثیر گذار کانون و نقش تاثیرگذار این مرکز در بالا بردن فرهنگ شهرستان، اعلام آمادگی نمود که این شورا با تمام قوا در کنار برگزار کنندگان جشنواره خواهد بود.

پس از این جلسه، درنشست دیگری که با حضور فرماندار شهر فارسان و نمایندگان کانون استان برگزار شد، طاهری فرماندار فارسان ترویج فرهنگ شاهنامه خوانی را مایه‌ی خود باوری کودکان و نوجوانان ایرانی دانست و افزود؛ پس از گذشت هزار سال هنوز هم این کتاب بستر مناسبی برای شناخت فرهنگ، اندیشه، تمدن و هنر این سرزمین و بازتاب دهنده منش مردمان آن است. امروزه مقوله‌ی هویت ملی یکی از دغدغه‌های اصلی فرهنگی است و شاهنامه‌ی فردوسی به عنوان یک سند تاریخی می تواند نقش مهمی در شناساندن و معرفی ریشه‌های ما داشته باشد.
وی ضمن اشاره به پیشینه ی غنی فرهنگی شهر فارسان، فعالیت‌های مرکز شاهنامه‌خوانی فارسان را گامی مهم در حفظ این میراث ملی خواند و خواستار مشارکت هرچه بهتر سازمان‌ها و نهادهای فرهنگی در برگزاری هرچه بهتر  دومین جشنواره‌ی ملی شاهنامه خوانی شد.   

مرکز تخصصی  شاهنامه خوانی و شاهنامه‌پژوهی یکی از مراکز فعال کانون استان چهارمحال وبختیاری است که فعالیت های خود را از بهمن۹۷ با هدف ترویج فرهنگ خوانش متون کهن  و شناسایی استعدادهای شاهنامه‌خوانی آغاز کرده است و پس از برگزاری فراخوان‌های استانی و منطقه‌ای امسال دومین مهرواره‌ی ملی شاهنامه خوانی را برگزار خواهد کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =