اعضای مراکز کانون با نحوه‌ی پژوهش آسان آشنا شدند

طی نشستی مجازی نوجوانان علاقمند به پژوهش در مراکز کانون استان با آسان‌ترین راه حل‌های یک پژوهش آشنا شدند.

 به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون خراسان جنوبی، در این نشست که صبح پنجشنبه ۱۸ شهریور ماه ۱۴۰۰ با حضور طاهره حمیدی مدیر کل کانون استان، جمعی ازکارشناسان، مربیان و اعضای علاقه‌مند به فعالیت‌های پژوهشی مراکز کانون استان و با تدریس «مریم دباغیان» مدرس دانشگاه فرهنگیان شهرستان بیرجند برگزار شد مراحل انجام یک پژوهش  تشریح گردید.

دباغیان در ابتدای مباحث خود گفت: بشر از ابتدا به دنبال طرح پرسش و پیدا کردن پاسخ آن برای زندگی جدید بوده است.

دباغیان افزود: پژوهش به عنوان یک هدف در نظام تعلیم و تربیت نیز دنبال می شود تا علاقه به این مهم  و ایجاد روحیه پرسش‌گری و پیدا کردن پاسخ‌ها را بین کودکان ونوجوانان از طریق مطالعه ایجاد کند.

وی به آسیب شناسی پژوهش‌ها  اشاره کرد و گفت: پژوهش تنها کپی برداری از مطالب دیگران نیست بلکه باید  نوآوری، پژوهشگری و نگاه گسترده‌تر در نتایج آن مشاهده شود که علاقه و انگیزه‌ از الزامات این امر به شمار می‌رود.

دباغیان پژوهش‌های ساده را زمینه‌ای برای پژوهش‌های بزرگ علمی دانست و اضافه کرد: در پژوهش‌های علمی ما با موضوعاتی به منظور کشف حقایق جدید رو برو هستیم.

وی پژوهش‌های علمی را متفاوت از پژوهش‌های ابتدایی دانست و اظهار داشت: در این نوع از پژوهش‌ها، پژوهش‌گر ملزم به گذراندن مراحلی است تا به پاسخ سوالات خود برسد .

این پژوهشگرخطاب به اعضای حاضر دراین نشست انتخاب موضوع را در پژوهش را به عنوان اولین گام مهم دانست و ادامه داد: موضوعات می تواند از تجربیات شخصی ، تکلیف درسی یا بررسی تحقیقات دیگران و یا موارد مورد علاقه آنان باشد که در این مرحله پژوهشگر به سه سوال اساسی«چه، چرا و چگونه» پاسخ می دهد و  باید تازگی و نوآوری را به همراه داشته باشد .

وی دومین مرحله را جمع آوری مطلب با شیوه‌های مختلف خواند و ادامه داد: برای جمع آوری مطلب می توان از فضای مجازی و اینترنت، منابع مطالعاتی، جستجودر نظریه‌های مختلف، پرسشنامه به عنوان یک ابزار تحقیق، مصاحبه، آزمایش و... استفاده کرد.

دباغیان سومین مرحله را فرضیه سازی دانست در ادامه در خصوص جمع آوری اطلاعات و آزمودن فرضیه‌ها، طبقه‌بندی اطلاعات و تحلیل نتایج آزمون‌ها، نتیجه گیری و ارایه گزارش  و بخش‌های مختلف این گزارش را برای اعضا تشریح کرد و به سوالات اعضا پاسخ گفت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =