به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون خراسان جنوبی، در این نشست که صبح پنجشنبه ۱۸ شهریور ماه ۱۴۰۰ با حضور طاهره حمیدی مدیر کل کانون استان، جمعی ازکارشناسان، مربیان و اعضای علاقهمند به فعالیتهای پژوهشی مراکز کانون استان و با تدریس «مریم دباغیان» مدرس دانشگاه فرهنگیان شهرستان بیرجند برگزار شد مراحل انجام یک پژوهش تشریح گردید.
دباغیان در ابتدای مباحث خود گفت: بشر از ابتدا به دنبال طرح پرسش و پیدا کردن پاسخ آن برای زندگی جدید بوده است.
دباغیان افزود: پژوهش به عنوان یک هدف در نظام تعلیم و تربیت نیز دنبال می شود تا علاقه به این مهم و ایجاد روحیه پرسشگری و پیدا کردن پاسخها را بین کودکان ونوجوانان از طریق مطالعه ایجاد کند.
وی به آسیب شناسی پژوهشها اشاره کرد و گفت: پژوهش تنها کپی برداری از مطالب دیگران نیست بلکه باید نوآوری، پژوهشگری و نگاه گستردهتر در نتایج آن مشاهده شود که علاقه و انگیزه از الزامات این امر به شمار میرود.
دباغیان پژوهشهای ساده را زمینهای برای پژوهشهای بزرگ علمی دانست و اضافه کرد: در پژوهشهای علمی ما با موضوعاتی به منظور کشف حقایق جدید رو برو هستیم.
وی پژوهشهای علمی را متفاوت از پژوهشهای ابتدایی دانست و اظهار داشت: در این نوع از پژوهشها، پژوهشگر ملزم به گذراندن مراحلی است تا به پاسخ سوالات خود برسد .
این پژوهشگرخطاب به اعضای حاضر دراین نشست انتخاب موضوع را در پژوهش را به عنوان اولین گام مهم دانست و ادامه داد: موضوعات می تواند از تجربیات شخصی ، تکلیف درسی یا بررسی تحقیقات دیگران و یا موارد مورد علاقه آنان باشد که در این مرحله پژوهشگر به سه سوال اساسی«چه، چرا و چگونه» پاسخ می دهد و باید تازگی و نوآوری را به همراه داشته باشد .
وی دومین مرحله را جمع آوری مطلب با شیوههای مختلف خواند و ادامه داد: برای جمع آوری مطلب می توان از فضای مجازی و اینترنت، منابع مطالعاتی، جستجودر نظریههای مختلف، پرسشنامه به عنوان یک ابزار تحقیق، مصاحبه، آزمایش و... استفاده کرد.
دباغیان سومین مرحله را فرضیه سازی دانست در ادامه در خصوص جمع آوری اطلاعات و آزمودن فرضیهها، طبقهبندی اطلاعات و تحلیل نتایج آزمونها، نتیجه گیری و ارایه گزارش و بخشهای مختلف این گزارش را برای اعضا تشریح کرد و به سوالات اعضا پاسخ گفت.