پایان مرحله نخست جشنواره قصه‌گویی با معرفی برگزیدگان سه استان

با معرفی قصه‌گویان برتر سه استان تهران، خوزستان و سیستان و بلوچستان، هنرمندان برگزیده در سراسر کشور برای رقابت در مرحله دوم بیست‌وسومین جشنواره‌بین‌المللی قصه‌گویی آماده می‌شوند.

به گفته محمد گودرزی‌دهریزی دبیر این جشنواره در مرحله منطقه‌ای بخش «آیینی-سنتی» و بخش «ملی» از سوی دو گروه از داوران بررسی خواهد شد و در این رقابت  کل کشور به دو منطقه تقسیم می‌شود که یک منطقه ۱۵ استان و منطقه دیگر ۱۶ استان دارد. هم‌زمان دو گروهِ داوری که در تهران حضور دارند اجراهای زنده این هنرمندان را قضاوت خواهند کرد.
تهران

بیست‌وسومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در حالی برگزیدگان استانی خود در تهران را معرفی کرد که یکی از رقابت‌های اصلی این استان در حوزه قصه‌گویی «فراگیر» (قصه‌گویی با زبان اشاره) بود.
براساس این گزارش هیات داوران این جشنواره در بخش فراگیر 10 برگزیده را معرفی کردند. حدیثه وکیلی با قصه «خورشید و باد»، حسنا خاطرمحمدی با قصه «بلوز من یا بابا»، نسرین اسکندریان با قصه «موش‌هایی که از انسان مهربان‌تر بودند»، روشنک ایلانلو با قصه «غازی که نمی‌خواست غاز باشد»، میترا ناظم با قصه «گاوی که چاق بود و تصمیم گرفت لاغر شود»، معصومه پورامام‌علی با قصه «ماجرای مورچه کوچولو و برگ»، لیلا مکانی با قصه «عروسی آقای هزارپا»، الهه تاجیک با قصه «این چه پرنده‌ای است؟»، فاطمه گلچین با قصه «وقتی آقای شاد کچل شد»، آوا مال‌جعفری با قصه «شب به خیر خرس کوچولو» برگزیدگان این بخش بودند.
در بخش ملی و گروه زنان و مردان زهرا عسگری با قصه «سنجاب کم حواس»، نرگس رومینا با قصه «قیچی که دنبال کار می‌گشت» و لیلا بیگوند با قصه «سفر قوری کوچولو» رتبه‌های اول تا سوم را کسب کردند.
همچنین میترا ناظم با قصه «آش سنگ» و محمد علی‌پورمطلق با قصه «مهمان عزیز» به‌عنوان شایستگان تقدیر شناخته شدند.
در گروه دختران و پسران ستاره خالقی با قصه «خاله خجه»، آنیتا اصغری با قصه «دختری دارم شاه نداره» و تینا جواهری با قصه «خروس دنیا دیده» به عنوان نفرات اول تا سوم و آرنیکا داوری با قصه «کلاغ خنزر پنزری»، رمیصا صفری‌پور با قصه «دست و پای تنبل»، ستایش جاوید با قصه «ماه پیشونی» و ثمین عزتی با قصه «قلب» نفرات شایسته تقدیر معرفی شدند.
همچنین در همین بخش صدیقه اطهری با قصه «خرس کوچولوی سفید و خرگوش شجاع» و صدیقه حاج‌سیدجوادی با قصه «ببری که موش شد» به عنوان نفرات اول و دوم گروه مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌ها معرفی شدند.
در بخش دیگری از این مراسم برگزیدگان بخش آیینی-سنتی معرفی شد. هیات داوران جایزه تقدیری گروه زنان و مردان را به الهام زمانیان با قصه «حکایت تیر انداختن مرد نقال» اهدا کردند.
در ادامه آرمین عیسی‌آبادی با قصه «فرجام ضحاک»، ثنا فیض‌الله‌زاده ‌با قصه «کاوه و ضحاک» و سپیده زربینی‌سیدانی با قصه «نقل رستم و تهمینه» رتبه‌های اول تا سوم گروه دختران و پسران را کسب کردند.
از لیلا مددی با قصه «خوان سوم شاهنامه» نیز تقدیر شد. گفتنی است در بخشی از بیانیه هیات داوران این رقابت آمده است: به منظور ارتقای سطح کیفی جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در سه سطح همچون روایت داستانی و انتخاب و اقتباس و تنظیم داستان‌های مناسب برای قصه گویی، اجرا و بررسی شیوه‌های موثر و کارآمد بیان و بدن برای برقراری ارتباط موثرتر با مخاطب و ابزار کاربردی برای قصه‌گویی و چگونگی وسایل صحنه‌پردازی و کاربرد فناوری‌های نوین، توجه ویژه اعمال شده و فعالیت جدی پژوهشی انجام شود.
طراحی ابزار که قابلیت اجرا و استفاده بر روی صحنه را داشته باشد، ابزار، مانع استفاده قصه‌گو از زبان وجودی او نشود، ابزار ساده و خالقانه باشد به طوری که استفاده قصه‌گو از ابزار به تخیل بیشتر مخاطب کمک کند و مانع خیال‌پردازی او نشده و با دکور نمایش عروسکی اشتباه گرفته نشود، پرهیز از حرکات غلوآمیز و رعایت مرز قصه‌گویی و نمایش و توجه به تعامل با مخاطب و ارتباط‌گیری با وی به عنوان یکی از سه رکن اصلی قصه‌گویی از دیگر موارد مطرح شده در بیانیه بود.
خوزستان
پس از بررسی و پایش آثار رسیده از قصه‌گویان خوزستانی در گروه‌های «پسران و دختران»، «زنان و مردان» و «پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها» در بخش‌های ملی و آیینی-سنتی، برگزیدگان مرحله‌ی استانی بیست‌وسومین جشنواره‌ی بین‌المللی قصه‌گویی و راه‌یافتگان به مرحله‌ی منطقه‌ای، معرفی شدند.
بر این اساس و با اعلام هیأت داوران، در بخش ملی، عنوان‌های برگزیده اول تا سوم گروه دختران و پسران به ترتیب به ستایش یزدانی با قصه «آقای هزارپا و کفاش»، ناهید محمدی‌منصوری با قصه «قلقلی» و فاطمه تمیمی با قصه «تبر» اختصاص یافت و علیرضا رئوفی با قصه «مرد جوان و خیاط» عنوان شایسته‌ی تقدیر این بخش از جشنواره را کسب کرد.
در بخش ملی و گروه زنان و مردان‌، زینب مقدم با قصه «چشمک»، خدیجه بابادی با قصه «زائر» و فاطمه جوکار با قصه «درختی که کلاغ نداشت» به ترتیب حائز عنوان‌های اول تا سوم شدند و مرجان نوروزی‌زاده با قصه «یه جور دیگه» عنوان شایسته‌ی تقدیر این بخش را به خود اختصاص داد.
این داوران در بخش ملی و گروه پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها، کسی را شایسته‌ی کسب عنوان‌های اول تا سوم تشخیص نداد و عنوان شایسته‌ی تقدیر این بخش به نسرین زاده‌وفادار رسید.
بر اساس این گزارش، در بخش آیینی-سنتی گروه دختران و پسران، المیرا موری با قصه «رستم و اسفندیار» رتبه‌ی اول، نگار گچ‌پزان با قصه «آرش کمانگیر» رتبه‌ی دوم و آیناز قنواتی‌نژاد با قصه «رزم رستم و سهراب» رتبه‌ی سوم را کسب کردند. نیاز شکری نسب با قصه «زال سپید مو» عنوان شایسته‌ی تقدیر این بخش از جشنواره را به دست آورد.
بخش آیینی-سنتی، شرکت کننده‌ای در میان گروه‌های «زنان و مردان» و «پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها» نداشت.
در بخشی از بیانیه‌ی هیأت داوران مرحله‌ی استانی این جشنواره در خوزستان، آمده است: قصه‌ها پلی هستند که نسل‌های گذشته را به نسل‌های جدید متصل می‌کنند. آن‌ها گشته‌اند و گشته‌اند تا به ما رسیده‌اند و به لطف فناوری به گوشه گوشه‌ی جهان راه یافته‌اند، و توانسته‌اند جان شنوندگان را از عطر خود آکنده کنند.
کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بیست‌وسومین جشنواره‌ی بین‌المللی قصه‌گویی را در حالی برگزار می‌کند که پاندمی کرونا دنیا را فراگرفته است لذا برای حفظ سلامت قصه‌گویان و طبعاً مخاطبان کودک و نوجوان خود، اقدام به برگزاری جشنواره به‌صورت مجازی کرده تا ضمن آنکه به وظیفه‌ی خود عمل می‌کند، موجی از تلاش و امید را در جامعه ساری و جاری کند.
سیستان و بلوچستان
مرحله استانی بیست‌وسومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان سیستان و بلوچستان به کار خود پایان داد.
بر این اساس در بخش ملی و گروه مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌ها رتبه اول به نسرین مشهدی‌منصور با قصه‌ی «گاو بی‌رنگ» تعلق گرفت.
در گروه دختران و پسران شهدخت عودی‌اولبا قصه‌ی «عشق کمدی»، عالیه صفایی با قصه‌ی «پری افسانه‌ها» و صبا ملایی با قصه‌ی «نی سحرآمیز» رتبه‌های اول تا سوم را کسب کردند و معصومه غلامی با قصه‌ی «گوساله لج‌باز» شایسته‌ی تقدیر شناخته شد.
نوجوان‌هایی که توانستند در بخش آیینی-سنتی حائز رتبه‌های برتر شوند عبارت بودند از سبحان نصیرآبادی با قصه‌ی «رزم رستم و اشکبوس»، علیرضا شیخ با قصه‌ی «رزم سهراب و گردآفرید» و نوشین کمالی جانفدا با قصه‌ی «رزم سهراب و گردآفرید» و در همین بخش نرگس کیخا با قصه‌ی «رزم سهراب و گردآفرید» توانست مقام تقدیری را دریافت  کند.
در ادامه این مراسم و در بخش ملی شهین ریگی با قصه‌ی «‌سنگ‌های آرزو»، لیلا بلوچی با قصه‌ی «آدم کوچولوی گرسنه»‌، زیور رودینی با قصه‌ی «سه برادر» رتبه‌ی اول تا سوم گروه زنان و مردان را به دست آوردند. همچنین ایران شهرکی با قصه‌ی «افسانه‌ی گل‌های آبی» شایسته‌ی تقدیر شناخته شد.
شیرین کیخایی با قصه‌ی «بی‌بی سه‌شنبه»، آرزو افشاری با قصه‌ی «تبر» هنرمندانی بودند که در بخش آیینی-سنتی و در گروه زنان و مردان به ترتیب رتبه‌های اول و دوم را کسب کردند.
خلاقیت در اجرای قصه، توانایی ساخت و پرداخت فضای قصه و ایجاد حالت مورد نظر در مخاطب، استفاده‌ی صحیح از تمامی ابزارهای فیزیکی و حسی در قصه‌گویی، توانایی در هدایت ذهن بیننده برای ورود به جهان قصه‌ی مورد نظر، تلفیق میان شیوه‌های مختلف قصه‌گویی به ویژه تلفیق میان تکنیک‌های قصه‌گویی و خلاقیت نمایشی، تلفیق درست میان شیوه‌های قصه‌گویی مدرن و سنتی و... از نکاتی بود که در بیانیه هیئت داوران این رقابت خوانش شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =