برگزاری شانزدهمین نشست انجمن نویسندگان نوجوان مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اندیمشک

شانزدهمین نشست انجمن نویسندگان نوجوان آیینه‌های ناگهان مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اندیمشک به‌صورت مجازی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی کانون خوزستان، شانزدهمین نشست مجازی انجمن نویسندگان نوجوان آیینه‌های ناگهان مراکز اندیمشک با موضوع نقد و بررسی آثار نوجوانان و با حضور فاطمه ظهیری، نویسنده و منتقد ادبی اهل اراک، کارشناسان و مربیان واحد آفرینش‌های ادبی کانون استان و اعضای مراکز کانون شهرستان اندیمشک در صفحه مجازی این انجمن تشکیل شد.

ظهیری در این نشست گفت: در گام اول داستان‌نویسی انتخاب سوژه‌ی خوب و متفاوت اهمیت دارد. سوژه در واقع یک جمله‌ی خام است، جمله‌ی خامی که کم‌کم در ذهن نویسنده چکش‌کاری شده، گسترش می‌یابد و به داستان بدل می‌شود.

 وی تأکید کرد: خیلی مهم است که این گام‌ها محکم باشند. یک سوژه‌ی خوب، نو و جذاب است، امکان گسترش دادن، دارد و حاوی عدم تعادل است؛ یعنی کنجکاوی برانگیز است و در متن آن طی یک اتفاق، ماجرای هرروزه‌ی زندگی شخصیت به هم می‌ریزد. در نهایت یک سوژه‌ی خوب، زمین محکم و با کیفیتی است که خانه‌ی داستان بر آن بنا می‌شود.

این نویسنده و منتقد ادبی در تعریف زبان داستان بیان کرد: زبان داستان ساختمان کلامی داستان است و بهتر است، زبان راوی در متن روایت، زبان فارسی معیار باشد و نویسنده کلمات را، به‌صورت محاوره نشکند، مگر در دیالوگ‌هایی که بین شخصیت‌ها ردوبدل می‌شوند.

او با اعتقاد به اینکه نویسنده هنگام توصیف در داستان باید در مقام یک دوربین عمل کند، افزود: یک نویسنده هنگام توصیف باید ذهنیات خود را نشان مخاطب بدهد و پدیده‌ها را غیرمستقیم و با استفاده از کنش‌های داستانی به او القا کند.

وی تشریح کرد: توصیف ابزار پرداخت در داستان است که در فضاسازی، شخصیت‌پردازی و صحنه‌سازی به ما کمک می‌کند، اما از آنجا که مخاطب به دنبال عمل داستانی و بحران و کشمکش است، بهتر است با توصیفات طولانی و غیرضروری او را خسته نکنیم. در واقع هنگام توصیف، رعایت تعادل ضروری است.

کارشناس مسئول ادبی استان مرکزی، به نوجوانان نویسنده‌ی خوزستانی توصیه کرد که انرژی مضاعفی را برای نوشتن شروع داستان به کار برند و افزود: مخاطب باید در ابتدا و شروع داستان جذب شود، بنابراین یک نویسنده باید با یک شروع خوب و قوی، مخاطب را تا انتهای روایت به دنبال خود بکشاند.

ظهیری در انتها اضافه کرد: هنگام نوشتن طرح و پی‌رنگ، باید نطفه‌ی داستان را در چند جمله و خلاصه‌وار شرح دهیم و روابط علت و معلولی را بیان کنیم، به گونه‌ای که سؤالات مخاطب پاسخ داده شوند زیرا باورپذیری در داستان، حتی در روایت‌های تخیلی اهمیت دارد و جزئیات و فضاسازی‌ها باید در بستر منطق صورت بگیرند.

بر اساس این گزارش، یاسمن بازقی، فاطیما آرزم و ریحانه دهقانی،، از جمله اعضای نوجوان کانون خوزستان بودند که به اشتراک‌گذاری و خوانش آثار خویش در این نشست پرداختند.

این رویداد ادبی با سرپرستی پوران الهی فر و نقد و بررسی کامل و دقیق آثار اعضا، به کار خود پایان داد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =