در ادبیات این مرز و بوم، اسطوره‌ها و اسوه‌هایی نهفته اند که کم به آن پرداخته شده است

پنج‌شنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۰همزمان با درگذشت نویسنده متعهد جلال آل احمد بزرگداشتی در فضای مجازی و با حضور ابراهیم زره ساز مدیر کل کانون استان و حسین عباس‌زاده نویسنده و کارشناس مهمان برنامه برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان‌رضوی، عزت صدیقی لویه کارشناس ادبی مکاتبه‌ای استان ضمن اعلام این خبر گفت: این نشست پنج شنبه ۱۸ شهریور و همزمان با درگذشت جلال آل احمد و با حضور پنجاه عضو انجمن و کارگاه‌های ادبی و مربیان، همراه شد.

 بخش آغازین برنامه، سخنان ابراهیم زره‌ساز مدیر کل کانون پرورش فکری استان بود. زره‌ساز در این نشست یادآور شد آل احمد اهل سفر و نوشتن بود و در این سفرها مشاهدات و برداشت‌های خودش را مکتوب می‌کرد و نسبت به اوضاع و احوال مردم جامعه، نگاه جهان شمول داشت.

اگر به آثار او توجه داشته باشید در عمق و کُنه مطالبی که بیان می‌کند به مسئله هویت برمی‌خوریم. بنده بارها درخواست کردم که در بحث بازیابی هویت، تلاش مجدّانه داشته باشیم. در ادبیات این مرز و بوم، اسطوره‌ها و اسوه‌هایی نهفته اند که کم به آن پرداخته شده است. از مربیان درخواست می‌کنم این نکته‌ها را در معرفی شخصیت‌ها در نظر داشته باشند و با زبانی که می‌دانند مناسب کودک و نوجوان است به آن پرداخته شود.

در ادامه کارشناس ادبی مکاتبه‌ای استان گوشه هایی از زندگی و سلوک جلال آل احمد را بیان کرد. عزت صدیقی لویه گفت: اگر راست باشد که ادبیات یک ملت درست‌ترین تاریخ آن ملت است؛ آثار آل‌احمد، تاریخ ایران در دوره این نویسنده است. او افزود: زبان و سبک منحصر به فرد جلال آل احمد باعث شده است که به قول منتقدی از اقتصاد هم ادبیات بسازد.

در ادامه اعضای انجمن‌های ادبی، داستان «گلدسته‌ها و فلک» را نقد کردند. سینا نظریان، غزاله ناجی، بیتا قاسمی، امیرحسین میرزایی و دینا کیهانی نقد خود را بر این داستان ارائه کردند.

در ادامه حسین عباس‌زاده، درباره داستان «گلدسته‌ها و فلک» گفت: ما با یک داستان نمادین روبه‌رو هستیم و باید درباره این نمادها گفتگو کنیم. در این داستان آل احمد به نقش مذهب در جامعه سنتی و مدرن اشاره می‌کند. او در قالب نماد «گلدسته‌های مسجد» به این نقش می‌پردازد.

نویسنده‌ی کتاب‌ «خوش به حال هیچ‌کس» افزود: می‌دانیم داستانی خوب است که غیر مستقیم حرف بزند. نقد خودش را غیر مستقیم بیان کند. هنر، غیر مستقیم‌گویی از طریق جزئیات است.

گفتنی است کارشناس مجری برنامه عاطفه رنگ آمیز طوسی نیز بخش‌هایی از نامه‌های جلال آل احمد به همسرش سیمین دانشور هم چنین قسمت هایی از داستان مدیر مدرسه را برای شرکت کنندگان قرائت کرد.

 این نشست از ساعت ۱۱ تا ۱۲:۳۰ در فضای اسکای روم و با حضور ۴۸ شرکت کننده برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =