دوره آموزشی «بحث کتاب درمراکز فرهنگی هنری»

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان دوره آموزش مجازی «بحث کتاب در مراکز» را ویژه مربیان این مجموعه فرهنگی برگزارکرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان گیلان، این دوره آموزشی به‌منظور آشناسازی افزون‌تر مربیان فرهنگی با ضرورت‌ها و اهداف بحث‌کتاب و آگاهی از روش‌ها و مهارت‌های اجرای این فعالیت ‌صورت‌گرفت.

شیوه‌های شناخت درست از مخاطبان  و کتاب‌های مناسب این گروه‌های سنی و هم‌چنین، آشنایی هرچه‌بیش‌تر مربیان با نقش مهم و تسهیل‌گر خود در همراه‌سازی اعضا، از دیگر اهداف این دوره آموزشی ۸ ساعته به‌شمارمی‌رفت.

این درحالی‌است که حمیدنوایی لواسانی، مدرس و منتقد ادبیات کودک و نوجوان میهمان این دوره آموزش مجازی در روزهای ۲۵ و ۲۸ شهریور ۱۴۰۰ بود .

نوایی لواسانی در این دوره، از اولویت‌های نظام‌آموزشی کشور سخن‌به میان‌آورد و با اشاره به اهداف کانون در کشف و پرورش استعدادهای کودکان و نوجوانان گفت: راز مانایی این مجموعه، برنامه‌ریزی براساس فطرت‌درونی مخاطبان و فرصت‌سازی برای انتخاب آزادانه و مبتنی بر فطرت الهی خودآگاهانه‌است.

عضو انجمن نویسندگان کودک و نوجوان در ادامه، تربیت آینده‌سازانی پرسش‌گر و هم‌گامی با نیازهای روز را از دیگر اهداف کانون عنوان‌کرد و با تبیین این موضوع که تعلیم و تربیت و هم‌چنین، رشد تفکر و اندیشه، ریشه در واقعیت‌های بیرونی دارد، افزود: رفتارهای بیرونی مناسب نیز نیازمند تفکر سالم و بالنده است.

وی در این ارتباط توضیح‌داد:«نقش مربیان در تربیت انسان‌ها مهم و ویژه است. اگر فعالیتی برنامه‌ریزی و منجر به رشد کنجکاوی و پرسش‌گری نشود، به معنای واقعی کلمه به تعلیم و تربیت نپرداخته‌ایم.»

خالق آثاری چون: «سیاره یخی» و «دوستان آسمانی» درعین‌حال، از اهمیت شناسایی و جهت‌دهی به استعدادهای درونی اعضای مراکز فرهنگی هنری کانون سخن‌به‌میان‌آورد و گفت: چنانچه این تشخیص به‌درستی صورت‌نگیرد، شاهد بی‌انگیزگی در مخاطب خواهیم‌بود.

وی برهمین اساس برنامه‌های کانون، به ویژه فعالیت«بحث‌کتاب» را فعالیتی مهم و جذاب توصیف‌کرد و با خاطرنشان‌کردن نقش این حرکت فرهنگی در آشنایی کودک و نوجوان با محتوای مورد گفت‌وگو و تقویت مهارت استدلال، تجزیه و تحلیل و تقویت مهارت‌های ارتباطی گفت: کتاب نقش بسیار مهمی در این مسیر دارد و بهترین ابزار ارتباطی جمعی دیداری و شنیداری محسوب‌می‌شود.

نویسنده کتاب«سرزمین بادخیز و بچه‌های ایستگاه»، دیگربخش سخنان خود را به ضرورت‌های اشراف و آگاهی مربی از محتوای کتاب و لزوم ترسیم چشم‌انداز اجرای فعالیت ‌بحث‌کتاب اختصاص‌داد و راهکارهایی برای برگزاری هرچه ‌بهتر آن ارایه‌کرد.

تبیین شیوه‌های برنامه‌ریزی فعالیت بحث‌کتاب در مراکز فرهنگی هنری کانون و پاسخ‌گویی به پرسش‌های شرکت‌کنندگان، پایان‌بخش این دوره آموزشی بود که با حضور ۳۸ مربی فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان در بستر فضای مجازی صورت‌گرفت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =