«از گنو تا کالنگ» سفری مجازی از قله‌های کوه گنو تا صدف‌های خلیج‌فارس

اردوی مجازی «از گنو تا کالنگ» از سوی مرکز فرهنگی هنری کانون شماره ۴ بندرعباس در فضای اسکای روم برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان هرمزگان؛  اردوی مجازی «از گنو تا کالنگ» سفری مجازی از قله‌های کوه گنو تا صدف‌های خلیج‌فارس با هدف آشنایی کودکان و نوجوانان با شهر بندرعباس و دیدنی‌های بی‌نظیر این شهر طراحی و اجرا شد.

فاطمه تقی‌زاده مربی مسئول مرکز فرهنگی هنری کانون شماره ۴ بندرعباس در این رابطه گفت: در ابتدای این اردو جاذبه گردشگری استان، کوه‌گنو به نمایش گذاشته شد، سپس قصه گویی هدی کهوری برگزیده ۳ دوره مرحله استانی قصه‌گویی در بخش مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌ها به نام قصه «ماهی بیاهو» از دیگر برنامه‌های اجرا شده در این اردو بود.

مسئول مرکز فرهنگی هنری شماره ۴ بندرعباس گفت: نمایش کلیپ «غار نمکی خرسین» که یکی از آثار طبیعی و زیبای گنبدهای نمکی و طبیعتی بکر و دست نخورده در بخش سیاهو و شمال شرقی استان هرمزگان می‌باشد، با هدف آشنایی شرکت کنندگان با این جاذبه به نمایش گذاشته شد.

تقی‌زاده افزود: پخش کلیپ آداب و رسوم چهاردهمی که یکی از  آیین‌های مذهبی مردم هرمزگان می‌باشد،   توسط عبدالرسول معینی قصه گویی برگزیده جشنواره‌ بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری  و با مشارکت اعضای دختر مرکز فرهنگی هنری کانون شماره ۴ بندرعباس اجرا شد.

معینی اظهار داشت: چهاردهمی در هرمزگان قدمتی شش هزار ساله دارد و مراسمی فال گونه است؛ که در آن اشعار عامه از جمله دوبیتی و شروه قرائت می‌شود، این اشعار بیشتر از فایز دشتستانی، محیای بستکی، رضایی مینابی و دیگر شاعران گمنام و بی‌نام نشان هرمزگان است. چون این مراسم در چهاردهم ماه صفر برگزار می‌شود به آن چهاردهمی می‌گویند.

مسئول مرکز فرهنگی هنری کانون ۴ بندرعباس همچنین خاطر نشان کرد: معرفی صنعت معرق‌کاری با صدف‌ها و معرفی علی‌آران هنرمند و بنیانگذار صنعت صنایع دستی دریایی در کشور از دیگر برنامه‌های اجرا شده در این اردو بود.

وی گفت: اجرای زنده از موزه مردم‌شناسی با حضور بهروز حبیب‌زاده کارشناس جهانگردی صورت گرفت و حبیب‌زاده ۳ طبقه موزه را به صورت زنده به نمایش گذاشت و درباره آن توضیحاتی داد.  

تقی‌زاده افزود: حبیب‌زاده در طبقه اول فضای عمومی موزه، در طبقه دوم بخش که شامل مردم‌شناسی که شامل بخش بازار سنتی، آزادسازی قلعه هرمز، صید و صیادی است و در طبقه سوم بخش‌های باستان‌شناسی پاره‌ای از توضیحات را ارائه کرد.

گفتنی است در این اردو شرکت‌کنندگان با یک نمونه نان سنتی به نام «چمچو»، یک اسباب بازی محلی به نام «دختولوک»، و بازی «سنگ چلکا» نیز آشنا شدند.

اردوی مجازی از «گنو تا کالنگ» که متین کرم‌پور عضو نوجوان مرکز فرهنگی هنری کانون شماره ۴ بندرعباس اجرای آن را برعهده داشت؛ عصر روز سه شنبه ۲۳ شهریور ۱۴۰۰ در محیط اسکای روم برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =