جایگاه مسیحیان در قیام اباعبدالله الحسین

محمدرضا سنگری عاشوراپژوه و اندیشمند عاشورایی با حضور در هفدهمین سوگواره عاشورایی کانون فارس موضوع هجدهمین سوگواره را جایگاه مسیحیان در کربلای اباعبدالله عنوان کرد.

به گزارش روابط‌عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس، محمدرضا سنگری در سوگواره عاشورایی کانون فارس گفت: به هفدهمین سوگواره با عنوان «دریغ» رسیدیم و چقدر زود، چقدر دیر. ما قدم به قدم به پایان نزدیک می‌شویم و خوشا به حال آنان که به جاودانگی خود را گره می زنند و حسین مانا و پایای همه زمان‌هاست.

به گفته این نویسنده و پژوهشگر «دریغ» تصویر کلی از کسانی که نسبتی با کربلای حسینی داشتند. او  مجموعه این افراد را به چند دسته تقسیم کرد: دسته اول «نیامدگان» بودند یعنی کسانی که از ابتدا حرکت امام و یارانشان را دیدند و فقط به تماشا دل‌خوش کردند و غبار کاروان بر سر و صورتشان نشست؛ کسانی که می‌توانستند کاروان را همراهی کنند و نکردند. سست‌پایان و سست‌رأیانی که حرکت حضرت را دیدند و نیامدند و بعد دریغ و حسرت خوردند. به گفته‌ی سنگری در روزگار کنونی هم هستند کسانی که  وقتی خیر و خوبی و  زیبایی مطرح می‌شود همراه و همدل نمی‌شوند و روزی هم که موعود بزرگ از کنار قبله طلوع کند باز هم کسانی از نیامدگان خواهند بود.

گروه دومی که این اندیشمند به آن اشاره کرد کسانی هستند که بر قله عاشورا نشسته‌اند و به تعبیر سنگری «آمدگان» هستند. بعضی از این پیشتازان پیش ازکربلا به شهادت رسیدند و یکی از آن‌ها یک ایرانی غیور است به نام میثم تمار که ده روز قبل از رسیدن اباعبدالله به کربلا به دار کشیده شد.

گروه سوم «گسستگان» هستند یعنی کسانی که آمدند اما وقتی خبرهای تلخ را شنیدند سر خود گرفتند و از کربلا بیرون رفتند و گروه چهارم «حسرت‌زدگان» هستند که در معرض دعوت امام قرار گرفتند اما دعوت را لبیک نگفته، فرصت‌ها را تباه کردند و دچار حسرت و پشیمانی شدند.

سنگری در ادامه از فرصت‌ها گفت. به تعبیر او، انسان‌ها یا فرصت‌سوزند یا فرصت‌طلب. یا فرصت‌سازند و یا کسانی هستند که خویش را در فرصت‌ها می‌آفرینند. او افزود: علی علیه‌السلام می‌فرماید: دریغا انسان‌ها! هر کسی که فرصتی را از دست داده، طلب فرصت اضافه می‌کند و همان فرصت‌ها را هم به راحتی از دست می‌دهد.

محمدرضا سنگری در پایان سوگواره با اشاره به نقش مسیحیان در قیام کربلا، موضوع سال آینده سوگواره را «جایگاه مسیحیان در قیام امام حسین علیه‌السلام» عنوان کرد.

هفدهمین سوگواره عاشورایی کانون فارس، روز پنجشنبه ۲۵ شهریور ۱۴۰۰ در مجتمع فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فارس برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =