صیانت داستان‌های دینی از تغییر و تحریف، یک اولویت است

میهمان انجمن ادبی نویسندگان نوجوان کانون استان گیلان: داستان‌های دینی و مذهبی، قرین محدودیت‌ها، نیازمند توجه به ظرافت‌ها و پاس‌داشت آن از تغییر و تحریف تاریخی است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان گیلان، مرتضی حاتمی، نویسنده و منتقد ادبی این سخنان را در نشست مجازی با اعضای انجمن نویسندگان نوجوانان کانون پرورش فکری استان گیلان اظهار داشت و با تاکید بر ضرورت آگاهی فعالان این عرصه گفت: اشراف بر زوایای پیدا و پنهان یک رویداد تاریخی و پای‌بندی به اصالت آن، رسالت نویسندگان آثار دینی و مذهبی به‌شمارمی‌رود.

حاتمی در همین ارتباط به شاخصه‌های یک اثر دینی و مذهبی اشاره‌ و با تبیین این موضوع که نگاه متفاوت و خلاقانه به یک رخداد تاریخی، زمینه مانایی آن را فراهم‌می‌کند افزود: توجه به این مهم، وجه تمایز یک اثر موفق و بسترساز همراهی مخاطب محسوب‌می‌شود.

دیگربخش سخنان عضو شورای نویسندگان کودک و نوجوان به ساختارها و عناصر مختلف یک اثر داستانی اختصاص‌داشت و وی با خاطرنشان‌کردن ویژگی‌ها و شاخصه‌های ویژه هر داستان توضیح‌داد: آن‌چه در شکل‌گیری یک اثر ضروری به‌نظرمی‌رسد، فضاسازی مناسب داستان، شناخت بار معنایی واژگان و زاویه دید خلاقانه است.

کارشناس آموزش و پژوهش کانون استان ایلام اضافه‌کرد: پرداخت و بازنویسی مناسب داستان، بهره‌گیری مناسب از جریان‌های تصویری، رسانه‌ای و ادای دِین به شخصیت‌های برجسته ملی و اسلامی نیز از اولویت‌هایی است که بایستی مدنظر قرارگیرد.

او هم‌چنین، عنوان زیبا و چالشی، رعایت عنصر تعلیق، گره‌گشایی و پایان‌بندی مناسب را از دیگر عوامل موثر بر شکل‌گیری یک اثر داستانی مخاطب‌پسند دانست و اظهارکرد: عدم توانایی خواننده برای پیش‌بینی پایان داستان نیز بیان‌گر توان‌مندی و مهارت‌های یک نویسنده‌است.

وی در همین‌حال به معرفی منابع مختلف مطالعاتی برای آگاهی افزون‌تر اعضای نوجوان انجمن ادبی کانون پرداخت و از آنان را برای مطالعه کتاب و بهره‌گیری از تجربه‌های سازنده صاحب‌نظران عرصه‌ی ادبیات دعوت‌کرد.

این نشست صبح روز یک‌شنبه، ۲۸ شهریور ۱۴۰۰ بر بستر فضای مجازی برگزارشد و ضمن تبیین مبانی زیرساختی در حوزه ادبیات داستانی، ۳ اثر اعضای به‌قالب‌رسیده انجمن نویسندگان نوجوان کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان گیلان مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =