آشنایی بیشتر اعضا انجمن‌ شاعران نوجوان "یاقوت" با موسیقی در شعر

اعضای انجمن شاعران نوجوان یاقوت، ۲۷ شهریور مصادف با روز "بزرگداشت شعر و ادب پارسی" و گرامی داشت شهریار سخن "استاد محمد حسین بهجت تبریزی" ملقب به "شهریار" میزبان محبوبه‌میری‌ شاعر و پژوهشگر کشور شدند تا علاوه بر نقد و بررسی آثار، تجربه‌های تازه‌ای در زمینه‌ی "موسیقی در شعر" به دست آورند.

به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان چهارمحال و بختیاری، اعضای انجمن شاعران نوجوان یاقوت، در نشست شهریورماهی خود، میزبان محبوبه‌میری شاعر  و پژوهشگر کشور  شدند.

میری ضمن نقد و بررسی اشعار اعضا، به فلسفه‌ی نام گذاری روز "شعر و ادب پارسی" پرداخت  و گفت: علت نام گذاری این روز به نام استاد شهریار، دو دلیل عمده دارد، اول معاصر بودن این شخصیت و دوم تسلط وی بر زبان‌های ترکی و فارسی و شعرسرایی به حد اعلا در هر دو زبان، که از اصیل‌ترین امتیازات فردی استاد شهریار به شمار می‌رود.
مؤلف "آواز سکوت" در ادامه به انواع ویژگی‌های شعر سپید اشاره کرد و به کارگیری موسیقی داخلی، موسیقی کناری، موسیقی معنایی و دیداری، باستان‌گرایی، ترکیب‌سازی، مردم گرایی و... را از جمله مهم‌ترین عناصر این قالب ادبی برشمرد.
وی "تأویل پذیری" را از ویژگی‌های یک شعر خوب دانست و از اعضا خواست تا در آثار خود به دنبال آشنایی‌زدایی و غریبه‌سازی مفاهیم آشنا برای مخاطب باشند و به زبان شعر با افزودن شگردهای شعر سپید، تشخص و تمایز ببخشند و آن را از نثر متمایز کنند. 
استفاده از اصطلاحات محاوره‌ای و مردم‌گرایی در شعر، پرهیز از مستقیم‌گویی و تغییر در ارکان جمله به منظور نزدیک‌شدن متن ادبی به شعر و... از دیگر مواردی بود که توسط وی مورد بحث و گفت و گو قرار گرفت.
میری در بخش دوم نشست ضمن آشنا ساختن اعضا با مبحث "موسیقی در شعر" و تشویق آنان به افزایش مطالعه و محفوظات ذهنی به منظور تقویت و توسعه‌ی گنجینه‌ی حافظه، گفت: یک شاعر باید شعر را بر اساس دو رویکرد مورد نقد و بررسی  قرار دهد؛ رویکرد اول نقد ساختاری  و چگونه گفتن، که زیر ساخت آن را آرایه‌های ادبی تشکیل می‌دهند و رویکرد دوم نقد محتوایی و چه گفتن، که ماهیت و منظور شعر را می‌سازد .
وی ضمن توصیه به اعضا جهت ساخت ترکیبات جدید و شاعرانه، در خصوص محورهای عمودی و افقی در شعر نیز مطالبی را برای  اعضا بیان کرد.
در این نشست دو ساعته آثار الهه باقرزاده، ساغر ساعدی و رویا نجفی‌نژاد توسط کارشناس و مربیان ادبی استان، اعضای انجمن یاقوت و مهمان مدعو مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =