قطار «مشق زندگی» به روستای معلمان دامغان رسید

کودکان و نوجوانان روستای معلمان دامغان در آستانه‌ی هفته‌ی ملی کودک، میزبان ویژه‌برنامه‌ی «مشق زندگی» بودند.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان سمنان، دومین کارگاه مهارت‌آموزی «مشق زندگی» از برنامه‌های پیشنهادی هفته‌ی ملی کودک به‌مناسبت روز روستا با مشارکت مرکز فرهنگی‌هنری شماره دو کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دامغان، کمیته فرهنگی خانه‌ی تسنیم و کانون مساجد در راستای موضوع «آداب گفت‌وگو»، عصر چهارشنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۰ با دعوت از رضا هوشمند پژوهشگر حوزه‌ی فرهنگ و مدیر مؤسسه انتشاراتی مشق شب در محل روستای معلمان، برگزار شد.

هوشمند در این نشست دوستانه با تأکید بر اهمیت آگاهی از آداب گفت‌وگو، یکی از فرصت‌های ناب و کلیدی در ارتباط‌گیری را دانستن این آداب از سوی کودکان و نوجوانان، عنوان و اظهار کرد: آگاهی در واقع گفت‌وگو را تأثیرگذارتر می‌کند.

وی یادآور شد: در گفت‌وگو بایست به نکات مهمی ازجمله دقت در موضوع، زمان و مکان مناسب و شرایط مخاطب پیش از گفت‌وگو، سخن‌گفتن از روی علم و آگاهی، بیان شمرده و بدون عجله، امانت‌داری در نقل قول از دیگران، دوری از تکلم به گناه، سخن نگفتن در وقت خشم، رعایت حیا در ادای کلام، سنجیدن سطح درک مخاطب، داشتن فن بیان، شنونده‌ی خوب بودن، تأکید داشتن بر نقاط مشترک یک‌دیگر، استفاده کم‌تر از جملات امری، استفاده از زبان بدن، قطع نکردن سخن دیگران و در صورت ضرورت کسب اجازه برای بیان مطلب خود، لبخند زدن و.... توجه داشت.

مدیر مؤسسه انتشاراتی مشق شب در ادامه افزود: تقویت توانمندی‌های فردی و اجتماعی کودکان و نوجوانان به‌عنوان یک اصل در شکل‌گیری آینده‌ای توسعه‌یافته و توأم با آگاهی می‌تواند ایران اسلامی و سربلند را در برون‌رفت از تنگناهای مختلفِ پیشِ رو با داشتن نیروهای کارآمد و توانمند، یاری‌رسان باشد.

هوشمند در پایان تصریح کرد: پرداختن به مهارت‌های فردی و اجتماعی در کودکان و نوجوانان می‌تواند زمینه‌ساز آینده‌ای پر بار برای آنان و کشور ایران باشد که این مهم از اهداف کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز بوده و هست.

فاطمه‌سادات امیرفخریان مسئول مرکز فرهنگی‌هنری شماره دو کانون دامغان، هدف از این برنامه را علاوه بر نگاه ویژه به جایگاه روستاها در انتقال فرهنگ‌ها، افزایش مهارت‌های کودکان و نوجوانان با موضوع شناخت و تقویت آداب گفت‌وگو در جامعه بین افراد در محیط‌های خانوادگی و دوستان با توجه به نیازهای کودکان و نوجوانان و قابلیت‌های ارتباطی در دوران پساکرونا، برشمرد.

مسئول مرکز فرهنگی‌هنری شماره دو کانون دامغان با بیان این‌که برگزاری کارگاه‌های مهارت‌آموزی در روستاهای دامغان می‌تواند فرصت مناسب و مساعدی برای فرهنگ‌سازی در عرصه‌های مختلف باشد و این مهم، توجه مسئولان شهری و روستایی را در حمایت، هم‌راهی و کمک‌رسانی به مجریان این برنامه نیاز دارد، تصریح کرد: در پایان کارگاه، مسئول کانون مساجد دامغان با اهدای کتاب و بسته‌های فرهنگی از کودکان و نوجوانان مستعد و پویای روستا قدردانی کرد.

گفتنی است؛ در پی همه‌گیری ویروس کرونا و ممنوعیت و محدودیت پذیرش حضوری کودکان و نوجوانان در مراکز فرهنگی‌هنری و از سویی توجه به کودکان و نوجوانان مناطق کم‌برخوردار و روستایی، برخی از برنامه‌های هفته‌ی ملی کودک با هم‌کاری دستگاه‌های فرهنگی و سازمان‌های مردم‌نهاد در فضای باز روستاهای اطراف شهرستان دامغان، برگزار خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =