کودکان موفق امروز، شهروندان توسعه‌یافته‌ی جامعه‌ی فردا خواهند بود

نشست تخصصی کارگروه پایش و ارزیابی مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک استان اردبیل با شرکت نمایندگان دستگاه‌های اجرایی مرتبط با گرامیداشت هفته ملی کودک، صبح روز شنبه ۱۷ مهرماه سال ۱۴۰۰ در سالن کنفرانس مرکز شماره ۵ کانون اردبیل برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان اردبیل، زعفر احدزاده مدیرکل کانون استان اردبیل در نشست اعضای کارگروه هفته ملی کودک و کمیته پایش و ارزیابی مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک بابیان اینکه انسان‌های موفق امروز، کودکان آگاه دیروز بودند و کودکان موفق امروز، شهروندان توسعه‌یافته جامعه فردا خواهند بود، گفت: اگر تا دهه‌های قبل هدف از فرآیندهای آموزشی و پرورشی، دستیابی کودکان به مهارت‌های خواندن، نوشتن و محاسبه کردن بوده، امروزه افزون بر مهارت‌های یادشده؛ نیازهای جدیدی در قالب مهارت‌های زندگی و چگونگی رویایی با چالش‌های هزاره سوم در فرآیند شهروندسازی، از الزامات تربیتی محسوب می‌شود.

وی تصریح کرد: از یاد نبریم کودکان ۱۲ سال در سیستم‌های آموزشی و پرورشی و سایر نهادها زندگی می‌کنند، یاد می‌گیرند، با اولین تجارب زندگی اجتماعی مواجه می‌شوند و برداشت‌های ذهنی، پیش‌فرض‌ها، بازخوردهای آنان نسبت به زندگی در همین سیستم‌ها موردسنجش و تجربه قرار می‌گیرد و مدرسه و نهادهای تربیتی، سرچشمه مناسبات اجتماعی و رفتارها و کردارهای این نسل بوده و در درازمدت کل جامعه محصول فرهنگی آن محسوب می‌شود.

احدزاده ادامه داد: هفته ملی کودک با شعار «حال خوش کودکی، رنگ خوش زندگی» با محوریت کانون پرورش فکری و با همکاری کلیه نهادهای مرتبط با کودک، فرصتی برای توجه بیشتر به این نسل و تبیین حقوق کودکان به عنوان شهروندان فردای جامعه است.

رئیس کارگروه پایش و ارزیابی حقوق کودک استان افزود: حقوق کودکان و فراهم‌سازی محیط مناسب برای رشد و بالندگی این نسل، یکی از شاخص‌های مهم جوامع توسعه‌یافته است که باید دستگاه‌ها و نهادهای متولی در برنامه‌های سالانه و دائمی خود قرار دهند و در مناسبت‌هایی هم مثل هفته ملی کودک، توجه‌افزایی به موضوع کودکان بیشتر شده و رویکرد برنامه‌ها باهدف اجرا توسط خود کودکان یا برای کودکان اتخاذ شود.

زعفر احدزاده با اشاره به دیدگاه صاحب‌نظران در خصوص اهداف آموزش و پرورش در خصوص این نسل نیز خاطرنشان کرد: این اهداف در پنج قالب؛ یادگیری محتوای آموزشی؛ تقویت روحیه مطالعه؛ شناخت و هدایت استعدادها؛ ایجاد مهارت‌های لازم برای انتقال در آینده و فراگیری مهارت‌های لازم برای زندگی اجتماعی می‌باشد که کودک از نخستین واحد اجتماعی (خانواده) پا به اجتماع بزرگ‌تر و نهادهای رسمی و غیررسمی می‌گذارد تا شکل ثابتی از آموخته‌های قبلی و فعلی خود را برای خود مدیریتی در این دوران برگزیند.

مدیرکل کانون استان در پایان صحبت‌های خود در این نشست که در روز دوم هفته ملی کودک برگزار شد؛ اضافه کرد: از یاد نبریم وقتی کودکان با حقوق خود آشنا باشند و ببینند این حقوق، در ابتدا توسط والدین و سپس دیگر شهروندان جامعه و به ویژه مربیان و متولیان رعایت می‌شود، دنیایی که توسط آنان ساخته می‌شود، بی‌شک دنیایی قانون‌مندتر و انسانی‌تر خواهد بود و وظیفه مشترک والدین و متولیان، کمک به تحقق این حقوق برای آماده سازی نسلی برای زندگی در جهان جدیدی است که در آن صلح و برابری برای همگان حاکم است که نمود خود را، در حق برخورداری از آموزش‌های لازم نشان می‌دهد.

در ادامه این جلسه نمایندگان دستگاه‌های عضو به ارایه‌ی برنامه پرداخته و در خصوص ویژه‌برنامه‌های هفته ملی کودک به تبادل‌نظر پرداختند.

توجه به کودکان دارای نیازهای ویژه، برگزاری کارگاه‌های حقوق کودک و والدین، رسانه و کودکان امروز، همایش پیاده‌روی با شرکت کودکان، برگزاری نمایشگاه‌ها و معرفی دست‌آوردها در حوزه کودکان استان ازجمله مباحث مربوطه در این نشست تخصصی بود.

لطفا گزارش تصویری نشست را اینجا مشاهده نمایید.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =