اسباب‌بازی‌ها جایگاه ویژه‌ای در آموزش و پرورش دارند

رییس دبیرخانه شورای نظارت بر اسباب‌بازی در نشست مجازی آموزشی «تأثیر بازی و اسباب‌بازی بر رشد اجتماعی کودکان » در حضور مربیان مراکز کانون آذربایجان‌غربی گفت: در بین محصولات فرهنگی، اسباب بازی و ابزارهای آموزشی از جایگاه ویژه‌ای در آموزش و پرورش برحوردار هستند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان آذربایجان‌غربی، آیدین مهدی‌زاده در این نشست مجازی که به مناسبت هفته ملی کودک برگزار شد با تأکید بر گستردگی و تنوع موجود در دنیای اسباب بازی افزود: در نشست‌های آموزشی مشابه فقط می‌توان یکی از ویژگی‌های ابعاد وسیع دنیای اسباب‌بازی را تنها از یک زاویه‌ی دید مناسب مورد نقد و بررسی قرار داد.

وی در تبیین کارکردهای شناختی اجرایی گفت: ظرفیت‌هایی در وجود ما از لحاظ ذهنی موجود است که باعث می‌شود نسبت به مسائل و مشکلات پیرامون توانمند باشیم و به فعالیت‌ها و تکالیفمان در زندگی نظم بدهیم و در مورد آنها درست تصمیم‌گیری کنیم و رفتارمان حاصل خرد، تأمل و تعقل باشد.

 کارکردهای اجرایی به دنبال این هستند که قابلیت‌های بشری را به منصه‌ی ظهور بگذارند و استفاده از خرد یک نوع صبوری و توقفی را در رفتار ما ایجاد می‌کند که باعث می شود این رفتار بازتابی نباشد و برخوردمان از یک لایه‌ی عمیق تفکری حاصل شود و دسترسی به اهداف و آرزوهایمان آسان‌تر شود.

رییس دبیرخانه شورای نظارت بر اسباب‌بازی، بازی کردن را یکی از روش‌های آموزش و یادگیری دانست و ادامه داد: بازی به عنوان بخش جدایی ناپذیر تحول و رشد کودک یکی از فرصت‌هایی است که می تواند موجب پرورش کارکردهای اجرایی شود.

وی خاطرنشان کرد: همه اسباب‌بازی‌ها در دسته بندی‌ها و ابعاد متفاوت می توانند بخشی از مهارت‌های شناختی انسان را تحت تأثیر قرار دهند اما نکته‌ی مهم این است که مربی باید بداند برای هر گروه سنی چه بازی را انجام دهد و بداند که با انجام هر بازی کدام مهارت در کودک تقویت می‌شود.

مهدی‌زاده در بخش دیگری از سخنان خود به مولفه‌های کارکردهای اجرایی اشاره کرد و افزود: خودآغازگری، درک و دریافت، تمرکز انتخاب، پایداری، حافظه کاری، بازیابی، ذخیره و نگه داشتن، مولفه‌های مهم کارکردهای اجرایی به شمار می روند.

هفته ملی کودک در سال ۱۴۰۰ با شعار «حال خوش کودکی، رنگ خوش زندگی» از ۱۶ تا ۲۲ مهر و با تکیه بر حق بهره‌مندی تمام کودکان از بازی و نشاط در سراسر کشور برنامه‌ریزی شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =