سلامت مادر، سلامت خانواده

سلامت در وهله نخست به ظاهر در جسم و بدن فرد خلاصه می شود، اما کمی که دقیق‌تر نگاه کنیم، سلامت، مفهومی وسیعتر و عمیق تر از بدن ما بوده و روح و روان ما را هم در بر می گیرد.

محمدحسین دیزجی
شاید این صحنه را به دفعات در زندگی یا بین اطرافیان خود شاهد بوده‌اید که وقتی کودک برای دقایق و لحظاتی از مادرش فاصله می‌گیرد، بلافاصله از نزدیک‌ترین افراد پیرامونش به طور پیوسته می پرسد: مامانم کو؟ مادرم کجا رفته؟ مامانی کجاست؟ و سوال‌هایی از این دست. آیا می‌دانید علت این پرسش‌ها چیست و چرا کودکان درصدد یافتن مادر خویش هستند؟
مطالعات نشان داده است که سلامتِ عزیزان و خانواده یک زن، به‌طورِ مستقیم با سلامتِ خودِ زن ارتباط دارد.
یعنی مادرخانه که غمگین است همه خانواده آشفته می‌شود!  
طبقِ باورهایِ شرقی، بدنِ زن‌ها متفاوت از بدنِ مردان است، بدین ترتیب که انرژی زمین در بدن و درونِ زنان در گردش است.
انرژی زنانه، انرژی به درون، کشاننده است.
این انرژی زنانه به قدری نیرومند است که در زندگی خانوادگی، بیشتر ِ افرادِ خانه دوست  دارند گرداگرد ِ فردی باشند که نیرویِ مرکزگرا در او از همه نیرومندتر است - که معمولاً مادرِ خانواده است - و نبودِ او کاملاً هویدا و پیدا است.
اینکه بچه ها عادت دارند همیشه بدانند مادر کجاست و اگر مادر به هر دلیل از خانه بیرون برود به شکل شگفت‌انگیزی متوجه می‌شوند و پیوسته  می‌پرسند مامان کجاست؟ این نیروی جادویی از زن نشات می‌گیرد.
زن‌ها معمولاً نقطۀ ثقلِ خانه هستند ومسئولیتِ روانی را به منظورِ تامینِ و حفظِ سلامتِ سایرِ افراد خانواده، برعهده دارند.
به همین دلیل هنگامی که زنی تغییری در جهتِ بهبود بر می‌دارد، تمامِ افرادِ خانه (چه او فرزند داشته یا نداشته باشد) از این بهبود بهره می‌برند.
لذا سلامتِ خانواده و جامعه به تنهایی بستگی به سلامت روح و جسم زن دارد.  
زنانِ زخمی، زنانِ افسرده، و زنان رنجور بدونِ اینکه بدانند و یا بخواهند، می‌توانند برایِ خود و عزیزانشان منشاء درد باشند!
تصور کنید در جوامعِ پدر سالار با حجمِ بالایِ بی اعتنایی و کم لطفی که در حق زنان شده است چقدر خودِ مردانِ آسیب دیده‌اند؟
در جامعه‌ای که زنان خوشحال و سلامت نیستند دیگر نمی‌توان تمایزی مابینِ مظلوم و ظالم قائل شد، چون در چنین وضعیتی همگی از زن و مرد و کودک بازنده هستند!
قدرتِ «سلامت بخشی» هر زن آن‌قدر بزرگ است که می‌توان ادعا کرد : با یک گل بهار می شود!
بنابراین اگر می‌خواهیم فرزندان ما، از سلامت کامل، امنیت کافی و بهداشت مفید برخوردار باشند، باید که به همین نکات در وجود مادران و زنان توجه کنیم.
•    روز ۱۹ مهر ۱۴۰۰ در چهارمین روز هفته ملی کودک، روز کودک، امنیت، بهداشت و سلامت جامعه نام‌گذاری شده است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =