ضرورت آموزش سواد رسانه‌ای به کودکان را جدی بگیریم

یک روزنامه‌نگار و پژوهشگر حوزه‌ کودک و نوجوان با اشاره به ضعف‌های آموزشی در حوزه سواد رسانه‌ای، برنامه‌ریزی هدفمند نهادهای دولتی و خصوصی در این حوزه را خواستار شد.

به گزارش اداره کل روابط ‌عمومی و امور بین‌الملل کانون، علی‌اکبر زین‌العابدین در خصوص چالش‌های مطرح شده در بهره‌مندی کودکان و نوجوانان از فضای مجازی به برداشت‌های نادرست در این حوزه اشاره کرد.
‌این نویسنده و پژوهشگر حوزه‌ کودک و نوجوان عنوان کرد: وقتی صحبت از استفاده‌ غیراخلاقی از فناوری می‌شود ربطی به گسترش این دسترسی ندارد. چون زمانی که فناوری هم گسترش نیافته بود نوجوانانی که به دنبال کار ناهنجار بودند، کارشان را انجام می‌دادند. این آسیب محصول تربیت خانوادگی و محیط زندگی است و ارتباطی با گسترش فناوری ندارد. در حال حاضر تنها تنوع رسانه‌ها بیشتر شده است و مخاطب باید در زمان محدود خود دست به انتخاب بزند و این انتخاب بستگی به جهان‌بینی او دارد.
این روزنامه‌نگار در ادامه عنوان کرد: اما اینکه نوجوان‌ها چه جهت‌گیری را در این فعالیت و تولید محتوای‌شان از طریق فناوری داشته باشند به فضای مدرسه، معاشرت‌ها، میزان دانش خانواده و ریشه‌های تربیتی از ابتدای نوزادی برمی‌گردد و میزان سواد رسانه‌ای مطرح می‌شود. چیزی که نیاز به آموزش دارد. نهادهای دولتی یا غیردولتی هیچ کدام فعالیتی جدی را در آموزش سواد رسانه‌ای پیش نگرفته‌اند.
او افزود: در کتاب درسی کلاس ششم و دهم اشاره‌هایی به سواد رسانه‌ای شده است. اما سواد رسانه‌ای باید از پیش‌دبستانی تا پیش‌دانشگاهی آموزش داده شود تا کودکان و نوجوانان بتوانند وزن رسانه‌ها را بسنجند. رسانه‌ زرد را تشخیص دهند و ریسک انتقال اخبار درست و غلط را تشخیص دهند. در حال حاضر ارتباط هدفمند نوجوان با فناوری فقط در حد پویش‌ها و جشنواره‌ها وجود دارد که برای شرکت در آن‌ها بچه‌ها مجبورند از فناوری استفاده کنند. اگر بخواهیم کاری در بعد خودشناسی و روانشناسی و توسعه فردی در فضای فناوری برای نوجوان انجام دهیم می‌توانیم اپلیکیشن‌هایی با این رویکرد بسازیم و نوجوانان را به این بستر فعالیت جذب کنیم. همچنین نهادی می‌تواند به وجود بیاید که در تمام طول سال به صورت متمرکز برای آموزش سواد رسانه‌ای کودکان و نوجوانان برنامه‌ریزی و فعالیت کند.
این کارشناس ارشد روانشناسی بالینی در خصوص اقبال نوجوانان به فضای مجازی گفت: فضای مجازی جای بسیار خوبی برای نوجوان‌ها است. زیرا نوجوان دوست دارد دیده شود. او ویدئوهای خلاقانه می‌سازد، عکس می‌گیرد و در فضای مجازی منتشر می‌کند. این شبکه‌ اجتماعی و محصول ادبی و هنری که آن‌جا با فناوری عرضه می‌کند، می‌تواند راه خوبی باشد برای دیده شدن. نوجوان‌ها می‌توانند از این طریق حرف‌هایشان را بزنند و بدون هیچ آموزش خاصی هم هنر تولید می‌شود، هم محصول فناوری با هزینه‌ پایین و سرعت بالا. این را کسی از آن‌ها نخواسته است و این پیوندی اتوماتیک و خودکار است. با این پتانسیل و جذابیت فکر می‌کنم هر چه در این حوزه کار کنیم، کم است.
وی به کاربردهای گسترده فضای مجازی و اپلیکیشن‌ها در توسعه دانش مخاطبان پرداخت و خواستار برنامه‌ریزی‌های صحیح در این حوزه شد و گفت: یکی از بهترین نمادهای فناوری امروز را برای نوجوان‌های بالای ۱۱ سال، ساخت ویدئو و انیمیشن می‌بینم. بچه‌ها امروز به راحتی اپلیکیشن‌های رایگان را دانلود می‌کنند و فیلم کوتاه می‌سازند. و حتی تعدادی از آن‌ها از این مسیر وارد فیلم‌سازی حرفه‌ای می‌شوند. برای نمونه سال گذشته، جشنواره فیلم دانش‌آموزی بیش از ۴۰۰ انیمیشن و فیلم کوتاه دریافت کرد که از سوی نوجوانانی از سراسر کشور تولید شده بود. این امکانات فناوری در خدمت آموزش بچه‌ها نیز آمده است.
زین‌العابدین همچنین گفت: الان در کلاس درس، پاورپوینت به عنوان یک محصول فناوری، رایج‌ترین وسیله‌ ارائه‌ پژوهش دانش‌آموزی است. این مهارت به بچه‌ها برای تحقیق کردن شوق می‌دهد. آن‌ها حتی بسیار بهتر از دبیرانشان با پاورپوینت کار می‌کنند. نوجوان‌های زیادی می‌شناسم که در مدرسه به خواست خودشان یا به توصیه‌ کادر مدرسه و با کمک همان اپلیکیشن‌های رایگانی که در تلفن همراه در اختیار دارند نشریه الکترونیک درست می‌کنند. مطالبش را که می‌تواند عکس، فیلم، خبر یا چیزهای دیگر باشد خودشان با کمک موبایل تهیه و تولید می‌کنند. در نتیجه این خود نوجوان‌ است که از دل فناوری رسانه تولید می‌کند. هیچ کدام از این چیزها را هم کسی به آن‌ها یاد نمی‌دهد. خودشان یاد می‌گیرند و کشف می‌کنند.
هفته ملی کودک یادواره شهید علی لندی نوجوان فداکار ایذه‌ای از ۱۶ مهر آغاز شده و تا ۲۲ مهر ۱۴۰۰ در مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سراسر کشور ادامه دارد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =