حضور کتابخانه‌های سیار کانون در روستاها و حاشیه شهرهای ایران

کتابخانه‌های سیار و روستایی کانون به همراه تماشاخانه‌ها و با حضور مربیان مراکز فرهنگی‌هنری با درنظر داشتن جدول وضعیت کرونایی مناطق کشور، با حضور در حاشیه شهرها و روستاهای ایران با پخش فیلم و اجرای نمایش و مسابقه، بار دیگر شور و شوق کودکانه را به بچه‌ها بازگردانده‌اند.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، با رویکرد برپایی همزمان برنامه‌های مجازی و حضوری در هفته ملی کودک، کاروان پیک امید کانون خراسان جنوبی به روستای خوانشرف شهرستان نهبندان رفت. قصه‌گویی، شعرخوانی و بازی با کلمات، معرفی روزجهانی و هفته ملی کودک، آموزش کاردستی کاغذوتا و... از برنامه‌های اجرا شده از سوی مربیان پیک امید کانون در این روستا بود.
در این استان و در دومین روز از هفته ملی کودک، ویژه‌برنامه پرواز بادبادک‌ها با مشارکت کانون و اداره ورزش و جوانان شهرستان سرایان برگزار شده است. جشن پرواز بادبادک‌ها با حضور بیش از ۱۵۰ کودک برگزار شده و قرائت بیانیه و ‌نامه کودکان و نوجوانان ایران به کودکان دنیا در جمع خانواده‌های حاضر و همچنین تقدیر از کودکان در کنار برگزاری دیگر برنامه‌های هنری، از بخش‌های مختلف این جشن گزارش شده است.
در این هفته مربیان مراکز فرهنگی‌هنری کانون در شهرستان سربیشه نیز با مراجعه به مدارس سطح شهرستان، ویژه‌برنامه‌هایی را اجرا کرده‌اند. قرائت‌ نامه کودکان ایران به کودکان جهان، معرفی کتاب، اجرای مسابقات مختلف، قصه‌گویی، آموزش کاردستی کاغذوتا، پخش فیلم و... از بخش‌های این مراسم بوده است.
این برنامه‌ها در طول هفته ملی کودک در سطح مدارس و مهد کودک‌های این شهر ادامه خواهد داشت.


اما در خراسان شمالی نیز در دومین روز از هفته ملی کودک، اعضای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با حضور در صبحگاه مشترک نیروی انتظامی، محیط زیست و آتش‌نشانی استان، به شکل نمادین فعالیت‌های بزرگ‌سالان را تمرین کردند.
در همین حال در استان البرز نیز کتابخانه سیار کانون با مراجعه به مناطق سهیلیه و اخترآباد، برای کودکان عضو دفتر تسهیل‌گری این منطقه برنامه‌های مختلفی از جمله شعرخوانی، نمایش خلاق و بازی و مسابقه اجرا کرده است.
این درحالی است که در روز دیگری از این هفته، این کتابخانه سیار کانون در منطقه کلاک کرج حضور یافته و برنامه‌های فرهنگی برای کودکان اجرا کرده است.
در این روز، کتابخانه سیار کانون با حضور در این منطقه با مشارکت جهاد دانشگاهی، بهزیستی و اداره کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری البرز برای کودکان برنامه‌های متنوعی اجرا کرده است. معرفی کتاب «به خاطر خروسه»، اجرای بازی، مسابقه و سرگرمی‌ با هدف ایجاد هماهنگی دست و چشم، از جمله این فعالیت‌ها بوده است. نمایش فیلم و معرفی کارگاه‌های فرهنگی، هنری و ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز بخش دیگر این مراسم گزارش شده است.
در این برنامه هدایای فرهنگی از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و موسسه مهر گیتی به این کودکان اهدا شد.
خدیجه میرزایی مربی فرهنگی مرکز شماره ۴ کانون کرج، علی امام‌وردی‌زاده، مربی سیار کانون البرز را در این فعالیت همراهی کرد.
در سومین روز هفته ملی کودک نیز تعدادی از مربیان هنری البرز به عنوان راهنما و داور در جشنواره نقاشی که به همت معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری، شورای شهر و پلیس راهور کرج برگزار شده بود، حضور یافته‌اند.


به مناسبت این هفته، مربیان کانون پرورش فکری سنندج با حضور در میان کودکان و نوجوانان مناطق نایسر و ننله سنندج به اجرای برنامه‌های فرهنگی هنری و ادبی پرداختند.
براساس این گزارش، مربیان مراکز سنندج در قالب یک تیم با همکاری دفتر تسهیل‌گری نایسر و ننله، با حضور در میان کودکان این مناطق ضمن آشنا کردن دانش‌آموزان با فعالیت‌های کانون و جذب آنان به اجرای قصه‌گویی، برنامه‌هایی چون معرفی کتاب، مسابقه و اهدای نامه‌های مکاتبه‌ای را برگزار کرده‌اند.
در این برنامه که مدیرکل کانون استان کردستان نیز در آن حضور داشته، دانش‌آموزان در کارگاه‌های نقاشی لبخند روی ماسک و کارگاه کاغذوتا شرکت کرده‌اند و در پایان به آثار برتر کارگاه‌ها نیز جوایزی اهدا شده است.


در سومین روز از این هفته، مربیان کتابخانه‌های سیار روستایی شماره ۴ و۶ لرستان با حضور در منطقه کم‌برخوردار فلک‌الدین خرم‌آباد به اجرای برنامه‌های مختلفی پرداختند. دراین روز آن‌ها به معرفی کانون، معرفی روزشمار هفته ملی کودک، پخش فیلم و بازی و سرگرمی با حضور بچه‌ها پرداخته‌اند.
در روستای چشمه سرخه خرم‌آباد مرکز سیار روستایی شماره ۳ به اجرای برنامه‌های نمایش خلاق، پانتومیم، معرفی کتاب و قصه گویی پرداخته و در همین روز، مربی مرکز سیار روستایی شماره ۲ خرم‌آباد نیز در روستای ده باقر حضور یافته و برنامه‌های بازی و سرگرمی، معرفی کتاب و... را اجرا کرده است. مربی مرکز سیار شماره یک خرم‌آباد نیز به روستای بهرامی رفته و برنامه‌هایی چون معرفی کتاب، بازی و سرگرمی و معرفی هفته ملی را برای کودکان و نوجوانان به اجرا درآورده است.
همچنین مراکز سیار شهری شماره یک و دو نیز با همکاری دفتر تسهیل‌گری محله کرگانه خرم‌آباد، ساعاتی میزبان کودکان منطقه بوده‌اند.
مراکز سیار روستایی شماره ۲و۳ نیز با حضور در محله پشته با همکاری دفتر تسهیل‌گری این منطقه به اجرای برنامه پرداخته‌اند.


در سومین روز از هفته ملی کودک، مرکز نورآباد نیز با همکاری نیروی انتظامی و محیط زیست این شهرستان در سالن نوجوان مرکز ایستگاه نقاشی، معرفی کانون و شعرخوانی برپا کرده است.
مربیان مرکز شماره پنج در مدرسه شکوفه‌های انقلاب حضور یافته و برنامه‌های بازی و سرگرمی، کارگاه کاردستی، شعرخوانی و قصه‌گویی را اجرا کرده‌اند.
در همین روز، بخش مکاتبه‌ای و کتابخانه پستی خرم‌آباد نیز در مدرسه شهید باقر صدر حضوریافته و با اجرای برنامه‌هایی چون معرفی کتاب «جان شما کجاست»، شعرخوانی، معرفی کانون، بحث و گفت‌وگو در مورد ارتباط خوب و احترام به والدین، اجرای طرح ادبی «برای پدر و مادرم می‌نویسم» و... میزبان کودکان بوده‌اند.
اما در شمال شرقی کشور نیز مربیان کتابخانه‌های سیار روستایی شماره یک و دو گرگان در سومین روز هفته ملی کودک، با حضور در روستای تقرتپه این شهرستان، روز شادی را برای بچه‌های این روستا رقم زدند.
در این برنامه که با حضور معاون فرهنگی‌اجرایی کانون استان، کارشناسان فرهنگی و آفرینش‌های ادبی و مهمانانی از ادارات استاندارد، نیروی انتظامی، آموزش و پرورش و دهیاری همراه بود، محمد تورنگ و حبیب محبوبی، مربیان سیار روستایی گرگان اقدام به اجرای برنامه‌های شاد و مفرحی برای دانش‌آموزان مدرسه شریعتی این روستا کردند.
در این روز علاوه بر بازی و سرگرمی، بچه‌های حاضر اقدام به کشیدن نقاشی با موضوع هفته ملی کودک و نیروی انتظامی کردند و در بخش دیگر نیز بچه‌ها در کارگاه کاردستی کاغذوتا حضور داشتند.
برگزاری کارگاه ادبی از سوی کارشناس آفرینش‌های ادبی استان نیز از دیگر بخش‌های این روز بود.
صحبت‌های فرمانده پاسگاه تقی‌آباد و تبریک هفته ملی کودک، نیروی انتظامی و توضیحات وی در خصوص اهمیت همیاران پلیس و نقش پررنگ کودکان در این خصوص، در کنار حرف‌های کارشناس اداره‌کل استاندارد در خصوص اهمیت فرهنگ‌سازی برای رعایت استاندارد، پایان‌بخش برنامه بود.
در سمت دیگر شمال کشور، ویژه‌برنامه «با بچه‌های روستا» به میزبانی کودکان و عضو پیشین کانون و معلم امروز دبستان شهید مرتضی مطهری دشتویل شهرستان رودبار برگزارشد.
کانون استان گیلان گزارش کرده که «با بچه‌های روستا» پویشی ساختارمند و هدف‌مند است که به‌منظور افزایش گستره فعالیت‌های کانون و خدمات‌رسانی به تمامی کودکان و نوجوانانی که به کتاب‌خانه‌های ثابت این مجموعه فرهنگی دسترسی‌ ندارند، صورت‌ می‌گیرد. هفته ملی کودک سال جاری نیز فرصت مغتنمی برای دست‌اندرکاران این مجموعه فراهم ‌کرد تا در قالب برنامه «با بچه‌های‌ روستا» و با شعار «حال ‌خوش ‌کودکی، رنگ‌ خوش زندگی» میهمان کودکان روستای دشتویل شهرستان رودبار شده و با همراهی عضو دیروز کانون و معلم امروز مدرسه شهید محمدجواد باهنر، به اجرای فعالیت‌های فرهنگی، ادبی و هنری اقدام‌ کنند.


این حرکت فرهنگی با معرفی کانون و برنامه‌های آن آغاز شد و در ادامه نیز مربیان به برپایی کارگاه نوشتن خلاق، معرفی‌ کتاب و آموزش کاردستی اقدام ‌کردند. خوانش ‌شعر، قصه‌گویی و آشنایی با شاعر، خاطره‌گویی معلم این مدرسه از روزهای شیرین عضویت در بخش مکاتبه‌ای مرکز آفرینش‌های ادبی کانون و... از بخش‌های جذاب این روز بوده است.
در همین حال، مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمانشاه هم در این هفته اعلام کرده که بازدید از مجموعه تاریخی تاق بستان برای کودکان در روز ۱۶ مهر رایگان بوده است.
در روز شنبه ۱۷ مهر نیز کتابخانه‌های سیار روستایی شماره یک و دو کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمانشاه در روستاها و مناطق کم‌برخوردار حضور پیدا کرده و مربیان این کتابخانه سیار روستایی به اجرای برنامه‌های مختلف فرهنگی و همچنین توزیع کتاب در میان کودکان و نوجوانان روستایی پرداخته‌اند.

گزارش از علی حیدری

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =