شبکه‌های ترویج کتاب‌خوانی راهی برای رفع نابرابری است

نویسنده و پژوهشگر کودک و نوجوان معتقد است فعالیت‌های کتاب‌خوانی در روستاها و مناطق محروم ضمن کاهش نابرابری در دسترسی به کتاب، نیازهای اجتماعی کودکان و نوجوانان را پاسخ خواهد داد.

به گزارش اداره کل روابط‌ عمومی و امور بین‌الملل کانون، علی‌اصغر سیدآبادی، ضمن اشاره به نقش ادبیات و کتاب‌خوانی در بهبود کیفیت زندگی گروههای محروم جامعه توضیح داد: «باید حواسمان باشد که ما نسبت به گروههایی که در ادبیات رسمی، مناطق محروم خوانده می‌شوند، در موضع بالاتری نیستیم که بخواهیم آن‌ها را کتابخوان کنیم یا این طور نیست که ما راهش را پیدا کرده‌ایم و بخواهیم به آن‌ها راه را نشان دهیم. چه بسا در بعضی از این مناطق میزان کتابخوانی بیشتر از شهر تهران باشد. اما اینکه افزایش کتابخوانی چه اهمیتی دارد می‌توان این توضیح را داد که چون در آنجا برای کودکان و نوجوانان دسترسی به همه جور تفریحی مانند تهران وجود ندارد در شهرها و روستاهای کوچک کتاب‌خوانی از این زاویه اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. یعنی کتاب‌خوانی نقشی چندگانه در آنجا بازی می‌کند.»
وی به بهانه ۲۰ مهر که در روزشمار هفته ملی کودک روز کودک، کتاب، هنر و ادبیات نام گرفته است، در ادامه‌ به تاثیر کتاب‌خوانی بر رشد اجتماعی در مناطق محروم پرداخت و گفت: بعضی از این مناطق کتابخانه‌هایی دارند که کار ترویج کتابخوانی هم انجام می‌دهند، بنابراین آن‌جا کتاب‌خوانی دیگر فقط خواندن یک کتاب نیست و می‌تواند به نیاز اجتماعی کودکان و نوجوانان پاسخ دهد. هر کدام از این کتابخانه‌ها می‌تواند مانند یک نهاد اجتماعی محل تجمع بچه‌ها باشد تا با هم همکاری و مشارکت کنند. به گفت‌وگو بپردازند و جنبه‌ای فراتر از مطالعه‌ی کتاب داشته باشند.
سیدآبادی به نابرابری در دسترسی به کتاب خوب نیز اشاره داشت و گفت: «فعالیت‌های کتابخوانی در روستاها و مناطق این‌ چنینی می‌تواند این نابرابری را که در دسترسی به کتاب وجود دارد کم کند. به هر حال کتابخانه‌ها و مراکز فرهنگی ‌ما در شهرهای بزرگ و بعد در مراکز استان‌ها و بعدتر در شهرهای دیگر متمرکز شده‌اند و در حاشیه‌ی شهرها، روستاها و شهرهای کوچک‌تر این امکانات کمتر وجود دارد، پس کارهای ترویج کتابخوانی باعث می‌شود کمی به سمت برابری در دسترسی به امکانات حرکت کنیم.»
مدیر سابق دفتر برنامه‌ریزی و مطالعات فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به این سوال که بر اساس آمار تعداد مروجان کتابخوانی چه میزان افزایش داشته، گفت: «من در این زمینه به دنبال آمار نیستم. بیشتر نهادهای دولتی به دنبال بحث آمار هستند و این هم موضوعی نیست که نهادهای متولی آمار خیلی به آن توجه کنند. اما در سال‌های اخیر تعداد مروجان کتاب در شهرها و روستاها بسیار افزایش پیدا کرده و فارغ از این که در دولت چه اتفاقاتی می‌افتد، و برای آن‌ها کاری انجام می‌شود یا نه، مروجان کتاب کار خود را پیش می‌برند و این اهمیت دارد.»
هفته ملی کودک، یادواره شهید علی لندی از ۱۶ تا ۲۲ مهر ۱۴۰۰ در سراسر کشور به شکل مجازی و حضوری با شعار «حال خوش کودکی، رنگ خوش زندگی» برگزار می‌شود.
پنجمین روز از هفته ملی کودک به عنوان «کودک، کتاب، هنر و ادبیات» نام‌گذاری شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =