کانون، بازیگر اصلی تعلیم و تربیت در طراحی اسباب‌بازی

مسوول اجرایی رویداد ملی ایده‌آزاد اسباب‌بازی به نمایندگی از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سمپوزیوم طراحی اسباب‌بازی و نوآوری هندوستان حضور یافت و گزارشی از فعالیت‌های این نهاد ارائه کرد.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، علی شیرکرمی با هماهنگی شورای نظارت بر طراحی، ساخت و توزیع اسباب‌بازی به عنوان نماینده این رویداد در روز سه‌شنبه ۱۳ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۱۶ تا ۱۸ (به وقت محلی) به ارائه گزارشی از فعالیت‌های این رویداد و کانون در زمینه ترویج بازی و اسباب‌بازی در سمپوزیوم طراحی اسباب‌بازی و نوآوری هندوستان پرداخت.
شیرکرمی به معرفی عاملان اصلی در توسعه طراحی اسباب‌بازی ایرانی پرداخت و بر اهمیت ترویج فرهنگ بازی و اسباب‌بازی در دل جامعه و در تعامل با محیط تأکید کرد.
او توضیح داد: کانون پرورش فکری با داشتن بیش از هزار مرکز، ساختاری منحصر به فرد در دنیا دارد و به‌طور گسترده آموزش‌های فرهنگی و هنری را به کودکان در تمام نقاط کشور ارائه می‌دهد.
وی افزود: آموزش بازی و فعالیت‌های فوق برنامه نیز از این قاعده مستثنا نیستند و این فعالیت‌ها نقش کلیدی در تعلیم و تربیت طراحی بازی و اسباب‌بازی دارند.
این فعال حوزه سرگرمی همچنین به تأثیر رویداد ملی ایده‌آزاد بر ترویج فرهنگ طراحی بازیهای اصیل و ایرانی بین عموم مردم و نه‌تنها گروههای طراح و متخصص تأکید کرد.
شیرکرمی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، شورای نظارت بر اسباب‌بازی، جشنواره ملی اسباب‌بازی و رویداد ملی ایده آزاد اسباب‌بازی را عاملان اصلی ترویج و تعلیم و تربیت طراحی اسباب‌بازی دانست و گفت: رویکرد کانون در زمینه تعلیم و تربیت طراحی اسباب‌بازی بر ۴ ویژگی اصلی استوار است. تعلیم و تربیت جامع به این معنی که کل اکوسیستم طراحی اسباب‌بازی (طراح، تولید کننده، فروشنده و مصرف‌کننده) را درگیر می‌کند.
وی در بخش دوم توضیح داد: تعلیم و تربیت در طراحی اسباب‌بازی گفت‌وگو محور است؛ به این معنی که گفت‌وگو با تعلیم و تربیت شکل می‌گیرد و همواره بازی از اسباب‌بازی اهمیت بیشتری دارد.
تعلیم و تربیت در طراحی اسباب‌بازی جامعه‌محور، بخش سوم این رویکرد عنوان شد؛ به این معنی که در این رویکرد اسباب‌بازی به دغدغه مردم و مخاطب تبدیل می‌شود و افراد جامعه را نیز درگیر خود می‌کند.
در بخش چهارم، شیرکرمی افزود: تعلیم و تربیت در طراحی اسباب‌بازی تعاملی، به این معنی است که هم یادگیرنده و هم آموزش‌دهنده هر دو با هم رشد می‌کنند. به‌عنوان مثال در رویداد ایده‌آزاد اسباب‌بازی، ایده‌پردازان با تجارب مختلفی وارد رویداد می‌شوند، آموزش می‌بینند و طرح خود را به تولیدکننده ارائه می‌دهند و از طریق ایده یا طرح خود بر جامعه تأثیر می‌گذارند.
شیرکرمی در ادامه به نقش شورای نظارت بر اسباب‌بازی در ترویج و توسعه تعلیم و تربیت طراحی اسباب‌بازی نیز اشاره کرد: شورای نظارت بر اسباب‌بازی نیز به دنبال تشکیل و توسعه یک اکوسیستم در زمینه طراحی اسباب‌بازی است و از تولیدات و طراحان ایرانی و اصیل در مراحل مختلف طراحی و تولید حمایت می‌کند.
در این جلسه به تفاوت‌های آموزش طراحی اسباب‌بازی با تعلیم و تربیت و طراحی اسباب‌بازی نیز اشاره شد که براین اساس، در آموزش طراحی اسباب‌بازی خروجی فرایند معمولا افراد حرفه‌ای است، اما در تعلیم و تربیت، افراد متخصص تربیت می‌شوند. تفاوت طراح حرفه‌ای و متخصص در این است که یک طراح متخصص تجربه واقعی از طراحی اسباب‌بازی دارد و این تجربه را از تعامل با صنعت و جامعه مخاطب به دست آورده، اما طراح حرفه‌ای لزوما تجارب کاربردی در اختیار ندارد و بیشتر متمرکز بر آموزش‌های دانشگاهی است.
در این سمپوزیوم سخنران‌هایی از کشورهای هندوستان، سوئد، آلمان، دانمارک و ایران از ۳۱ شهریور تا ۱۶ مهر درباره موضوع‌هایی درباره طراحی اسباب‌بازی و نوآوری انجام گرفت و تجارب خود را با مخاطبان بین‌المللی این رویداد درمیان گذاشتند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =