به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان تهران؛ نشست سکوی کلمات که با هدف ایجاد فرصت هماندیشی و دانشافزایی میان کارشناسان، مربیان و رابطان ادبی و ایجاد فضای گفتوگو و تبادلنظر میان نویسندگان و شاعران طراحی شدهاست، دومین نشست خود را در بستر مجازی و همزمان با هفتهی ملی کودک، با موضوع "مخاطبشناسی ادبیات کودک و نوجوان" برگزار کرد.
دکتر مریم جلالی کارشناس این برنامه، با اشاره به مخاطبمحور بودن ادبیات کودک و اهمیت بهروز رسانی دانش و آگاهی در این حوزه، دربارهی تغییرات فرهنگی و اجتماعی مستمر و تأثیر آن بر مخاطب صحبت کرد و اذعان داشت که با توجه به سرعت تغییرات، الگوی ثابتی برای شناخت مخاطب وجود ندارد.
این پژوهشگر حوزهی ادبیات کودک و نوجوان در ادامه نکاتی دربارهی ویژگیهای رشد کودک ارائه و توجه مخاطبان را به اهمیت آگاهی نسبت به تواناییها و ظرفیتهای شناختی و زبانی کودکان و اهمیت واژهگزینی در محورهای "همنشینی و جانشینی" سوق داد.
دکتر جلالی در انتهای مباحث نظری این کارگاه، انواع رابطه میان متن ادبی و مخاطب را تبیین کرد و به شرح رابطهی تکمیلی، رابطهی توصیفی، رابطهی قرینهای و رابطهی تقابلی پرداخت تا مخاطبان بیش از پیش، اهمیت چگونگی مواجهه با مخاطب درون متن را دریابند و بتوانند با توجه به ویژگیهای مخاطب، آگاهانه از دریچهی ادبیات کودک با او ارتباط بگیرند.
در پایان این نشست کارگاهی که با حضور پویای مربیان و رابطان ادبی برگزار شد، شعر «ناخدای جهان» از مرتضی خدایگان، مربی فرهنگی و رابط ادبی مرکز ۸ تهران، از منظر مخاطبشناسی مورد جمع خوانی، نقد و بررسی قرار گرفت.