کد خبر: 308668
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۷
بازدید 123
مربیان ادبی کانون، روی سکوی کلمات

دومین نشست علمی و ادبی «سکوی کلمات» به مناسبت هفته‌ ملی کودک با حضور دکتر مریم جلالی، پژوهشگر ادبیات کودک و نوجوان و عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان تهران؛ نشست سکوی کلمات که با هدف ایجاد فرصت هم‌اندیشی و دانش‌افزایی میان کارشناسان، مربیان و رابطان ادبی و ایجاد فضای گفت‌وگو و تبادل‌نظر میان نویسندگان و شاعران طراحی شده‌است، دومین نشست خود را در بستر مجازی و همزمان با هفته‌ی ملی کودک، با موضوع "مخاطب‌شناسی ادبیات کودک و نوجوان" برگزار کرد.

 دکتر مریم جلالی کارشناس این برنامه، با اشاره به مخاطب‌محور بودن ادبیات کودک و اهمیت به‌روز رسانی دانش و آگاهی در این حوزه، درباره‌ی تغییرات فرهنگی و اجتماعی مستمر و تأثیر آن بر مخاطب صحبت کرد و اذعان داشت که با توجه به سرعت تغییرات، الگوی ثابتی برای شناخت مخاطب وجود ندارد.

این پژوهشگر حوزه‌ی ادبیات کودک و نوجوان در ادامه نکاتی درباره‌ی ویژگی‌های رشد کودک ارائه و توجه مخاطبان را به اهمیت آگاهی نسبت به توانایی‌ها و ظرفیت‌های شناختی و زبانی کودکان و اهمیت واژه‌گزینی در محورهای "همنشینی و جانشینی" سوق داد.

دکتر جلالی در انتهای مباحث نظری این کارگاه، انواع رابطه میان متن ادبی و مخاطب را تبیین کرد و به شرح رابطه‌ی تکمیلی، رابطه‌ی توصیفی، رابطه‌ی قرینه‌ای و رابطه‌ی تقابلی پرداخت تا مخاطبان بیش از پیش، اهمیت چگونگی مواجهه با مخاطب درون متن را دریابند و بتوانند با  توجه به ویژگی‌های مخاطب، آگاهانه از دریچه‌ی ادبیات کودک با او ارتباط بگیرند.

در پایان این نشست کارگاهی که با حضور پویای مربیان و رابطان ادبی برگزار شد، شعر «ناخدای جهان» از مرتضی خدایگان، مربی فرهنگی و رابط ادبی مرکز ۸ تهران، از منظر مخاطب‌شناسی مورد جمع خوانی، نقد و بررسی قرار گرفت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =