کد خبر: 308695
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۸
اهدای کتابهایی با روبان قرمز به کودکان نایسر

روبان قرمز همیشه جذاب است وهرجا روبان قرمز هست هرکسی دوست دارد چند متری از آن را بخرد ،شاید لازم شد ، اصلا باید مادر باشی تا ضرورت داشتن روبان قرمز را در خانه احساس کنی چون می توان دامنگل گلی ای را که برای دختر کوچولویت دو خته ایی با آن تزیین کنی ، می توانی موهای زیبایش را ببافی و پایین گیسوهای بافته ی خوشکلش را پر نقش تر کنی میتوانی برای موهای کوتاهش یک تل سر درست کنی ، پرده های حریر اتاق کودک را می توانی با آن حاشیه بندی کنی ، گلدوزی و روبان دوزی کنی وهرروز عید را به خانه بیاوری و با آن سبزه ی عید را تزیین کنی شاید داری از من می پرسی این همه کاربرد روبان قرمز برای چیست ؟

روبان قرمز وقتی دور کتابها آنهم کتاب های کودک و نوجوان پیچیده می شود  مهر تاییدی بر اینهمه کاربردش می گذاری و زمزمه می کنی چه خوب است دور همه ی کتابهای دنیا  روبان قرمز بپیچند و آنرا به کودکان سراسر دنیا هدیه دهند و با صدای بلند بنویسیم و فریاد بزنیم کودکان دنیا کودکان شهر ها و روستا ها آسوده لخوابید ما  در کنارتان هستیم .همچنانکه ضرورت تربیت جسم شما با ماست ضرورت تربیت روح و روان شماهم باماست  . برای همین کانو نهای پرورش فکری کودکان و نوجوان در سراسر ایران فعالیت می کنند نا در دور افتاده ترین جاهای ممکن شما دلبندان را بیابند و برایتان کتابهایی با رو بانهای قرمز و رنگی از هر رنگی که دوست دارید بیاورند یا پست کنند تا بال پرواز شماهمواره به آسمان شادی باز باشد. یکشنبه هجدهم مهر ماه سال ۱۴۰۰ اولین سالی است که روز جهانی کودک طعم اولین سالروزش را در هفتمین ماه از شروع قرنی تازه در دفتر  روزگار می چشد و این خوشحالی را نصیب تنی چند از کودکان نایسر در حاشیه ی شهر سنندج در استان کردستان  با همکاری دفتر تسهیلگری این ناحیه از شهر ، می کند تا کتابهایی مناسب گروه سنی خود با روبان قرمز دریافت کنند .
گفتنی است دفاتر تسهیل گری چند سالی است از طرف استان داری در مناطق مختلف شهر داری من جمله حاشیه ی شهر ها دایر شده اند که متشکل از یک مدیر و چند کارشناس در بخش های اقتصادی ، شهر سازی ، اجتماعی و مدد کاری  که شاید بیشترین ارتباشان با مردم در بخش مددکاری و اجتماعی بتشد به وجود آمده اند تا مشکلات عدیده ی این نواحی به دست خودشان آسیب شناسی شود و اقدامی سریعتر برای حل  آنها انجام گید . اما آنچه که در این دفاتر بیشتر از همه به چشم می آید ارتباط خوب و مناسب کارشناسان این دفاتر با مردم و دایر کردن کلاسهای فرهنگی و هنری برای کودکان و نوجوانان است . مادر یکی از بچه ها از فعالیت  دفتر تسهیل گری نایسر ابراز خرسندی می کند و می گوید که هفته ایی دوروز  کودکانش را برای  انجام فعالیتهای فرهنگی به این دفتر می آورد و امیدوارست که با دایر نمودن کلاس گلدوزی و خیاطی برای بزرگسالان خودش هم از این ارتباط فرهنگی بی بهر نماند .
سینا بهدانی کلاس یازدهم رشته ی ریاضی فیزیک است نوجوانی که ارتباط نزدیکی با مرکز فرهنگی دارد می گوید قبلا که مکان دفتر تسهیلگری به خانه اشان نزدیکتر بود بیشتر بود و از فعالیتها راضی بود اما اودلش می خواست هر چه سریعتر یک ورزشگاه چند منظوره در نایسر دایر شود .
زی د زندی کلاس ششم است و هفته ایی دوروز  به دفتر تسهیلگری می آید .
این کودکان  و نو جوانان تازه با کانون پرورش فکری  آشنا شده اند و دوست دارند که در  نزدیک محل زندگی آنها هم  یک مرکز فرهنگی باشد تا بیشتر از کتاب و کتابخوانی استفاده کنند آنها همگی از نرفتن مدرسه  نا خرسند هستند   زیرا مشکلات درس خوان در فضای مجازی  با روح و روان آنها بازی می کند . کیهان صفری مدیر  دفتر تسهیلگری نایسر از این حرکت فرهنگی  ابراز خرسندی می کند  ضمن تشکر ویژه از کانون پرورش فکری کودکان و نو جوانان امید وار است این حرکت فرهنگی آغاز راهی باشد که منتهی به درست کردن یک کتابخانه یا  مرکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان باشد .
 یاد آور می شود انتهای مسیری که به دیدار کودکان و نوجوانان نایسر ختم شد از صبح زود از  مکان دفتر اداره کل کانون پرورش فکری در فیض آباد شروع شد و تمام مناطق حاشیه را دور زد تا در روز جهانی کودک لبخندی هر چند گذرا   بر لب  کودکان سنندجی شهر فرهنگ و هنر بیاورد و به هر چرخ ماشینها که نشان از حرکت دوار چرخ زندگی دارد همنوا با آهنگ کودکانه ی مرغک کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان بگوید کودکان سرزمینم با تمام وجود مشکلاتتان را درک می کنم اما با نثار لبخندی در این روز و هفته به شما یاد آوری می کنم  و آرزومی کنم نفس کشیدن در فضای کتاب و کتابخانه و داشتن  یک محیط فرهنگی  سر آغاز قدمهای بزرگی برای حل تمام مشکلات شما باشد زیرا با مطالعه و تحقیق است که مشکلات  پنهان آشکار می شوند و می شود با آسیب شناسی های جدی و ر اه حل های علمی آنها را  بیشتر مرتفع کند.

گزارشی از هاجر صفابخش مربی ادبی سنندج

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =