پذیرش نقد و اصلاح اثر کلید موفقیت نویسنده نوپاست

ویژه برنامه حال خوش داستان کودک با حضور خداداد ابراهیمی نویسنده و مترجم و منتقد ایلامی و نوجوانان نویسنده و مربیان و مسئولین کانون استان ایلام برگزار شد

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان ایلام ،نخستین برنامه ادبی حضوری پسا کرونا در  سالن مرکز شماره یک کانون ایلام با  با عنوان حال خوش داستان کودک و با حضور خداداد ابراهیمی  نویسنده و روزنامه نگار و مترجم ایلامی  بر گزار شد

بر اساس این گزارشدراین نشست محمدرضا رستم پور سرپرست کانون استان ضمن تبریک هفته ملی کودک و خیرمقدم به مهمانان نشست، حضورشان را همزمان باحضور اعضا پس از مدتها اتفاق مبارکی دانست ایشانبر  برگزاری منظم و مداوم نشست‌های تخصصی و تاثیر آن براعضا تاکید کرد واز استاد ابراهیمی جهت آموزش مربیان در این حوزه دعوت  کرد.

نویسنده روزنامه نگار فعال ایلامی در خطاب به اعضا  گفت:شما عزیزان بالقوه هم شاعر هستید و هم نویسنده وچیزی که شما را به بالفعل بودن می رساند همین پویایی است .شما سالکانی هستید که در آغاز راه می باشید اگر یک راهنمای خوبی داشته باشید به مقصد می رسید .در بررسی زندگی نامه مشاهیر ادبی آبشخور ترقی و پیشرفت آنها از جایی شروع شده مثلا در کلاسی یک معلم استعدادیابی کرده و راهنمایی کرده هیچ کسی بدون مربی وراهبرنتوانسته به کمال مطلوب برسد. گاهی نیاز هست مربیان با توجه به بلوغ فکری در فضای فرهنگی و مجازی که صدها قدم جلو رفتند و باید انتخاب کتاب برای اعضا شناور باشدبراساس سن عقلی آنان باشد نه سن شناسنامه ای.نویسنده داستان کودک باید شخصیت کودک ونوجوان را در نظر بگیرد و پیامهای اورا در داستان بیاورد خودش را جای او قراردهد هم روانشناس وهم نویسنده وهم معلم باشد مسئله بعدی این که ما در داستان حق آموزش ونصیحت کردن نداریم چون کانون کلاس درس نیست خاستگاه فرهنگ وهنراست و بچه های که استعداد دارند باید به بالندگی برسندو ما در فعالیت ها به اعضا عشق بورزیم وبه عنوان فرزندان خود اعضا را حمایت کنیم و رابطه دوستانه داشته باشیم .در قصه ها ومتل ها وداستان های بسیاری که خواندم تجربه می گوید بهترین قصه ها کوتاه ترین ها هستند با کلمات و واژگان کم‌وفاخر.

همچنین در ادامه دکتر حیدر پناه نیز ضمن تشکرو خرسندی از حضور در این نشست ودر جمع اعضا ومربیان اعتقاد داشتند که هر جا کودک هست آرامش هست و مربیانی که در کانون کار می کنند آدمهای خوشبختی هستند و توصیه نمودند قدر محیط و حوزه کاری خود را بدانید که با این قشر کار می کنید . در ادامه چند داستان توسط اعضا خوانده شد و استاد ابراهیمی توصیه هایی برای رشد آثار به اعضا ارائه نمودند : عنوان باید سوژه را لو ندهد ، ابهام نداشته باشد و عطش در خواننده ایجاد نماید. بهترین داستانها ،داستان های کوتاه با واژگان کمتر و فاخر هستند . کلمات زائد در داستان آسیب زا ست داستان باید کوتاه و مختصر باشد. التذاذ روحی در داستان بسیار مهم هست . بیشتر بخوانید وکمتر بنویسید رابطه علت ومعلولی داستان مخاطب را به سمت خود می کشاند.سعی کنیدداستان بخوانیدکه صاحب سبک شویدکه اقتضای نویسنده است وقتی که با تکنیک قصه ها وداستانهای روز آشنا شدید بعد داستان بنویسید وهمواره از طبیعت الگو بگیرید.

در پایان این نشست از اعضای برگزیده وفعال در مهرواره ادبی کشوری و فعالیت های مرکز تقدیر شد .

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =