حال خوش شعر کودک در کانون ایلام برگزار شد

با حضور حسین تولایی شاعر مطرح ادبیات کودک،ویژه برنامه حال خوش شعر کودک در کانون ایلام برگزار شد

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان ایلام،  نشست حال خوش شعر کودک با حضور شاعر کودک ونوجوان جناب آقای حسین تولایی و مربیان و اعضای مراکز درهفته ملی کودک  در فضای اسکای روم به صورت برخط برگزار شد.
 
در این نشست که با خیرمقدم سرپرست کانون استان و کارشناس آفرینش های ادبی آغاز شد، شاعر نام آشنای کتاب های کودک ابتدادرمورد خاستگاه و ریشه های اولیه شعرکودک که ازمیان لالایی ها وجمله های امری و شعر های تعلیمی بود صحبت نمود. 
سراینده کتاب «ساندویچ قطار» در رابطه جایگاه شعر و ادبیات کودک و اساسا اهمیت دوران کودکی در گذشته چنین عنوان کرد که:«حتی تا دوران مشروطه و بعد از آن هم دوران کودکی متاسفانه چندان جایگاه مناسبی نداشت‌ یعنی دوره ای از زندگی انسان که با توجه به تجربه کم و آگاهی اندک، انسان نیازمند کسب دانش و تجربه است؛ یعنی دوره ای که باید حتما طی شود تا انسان به آگاهی و تکامل برسد و هرگز جایگاه مستقلی برای کودکی قائل نبودند بنابراین ادبیات هم با همین دیدگاه سعی می کرد بیشتر از این که برای کودک استقلال قائل شود او را مخاطب قرار داده و به او درس زندگی دهد. شعرها هم بیشتر جنبه های تعلیمی و تربیتی داشت مانند اشعار ایرج میرزا و ابوالقاسم لاهوتی و...». 

 ایشان ضمن اشاره به اولین جرقه های شعر کودک در آثار شاعرانی مانند نیما یوشیج، احمد شاملو، فروغ؛ از محمود کیانوش به عنوان بزرگ مرد عرصه ی ادبیات کودک و شاعر دغدغه مند نام برد و کتاب های ایشان در حیطه ی شعر کودک را آثاری ماندگار نامید.

 تولایی از مصطفی رحماندوست، جعفر ابراهیمی، شکوه قاسم‌نیا، اسدالله شعبانی، ناصر کشاورز و... به عنوان پیشگامان شعر نوین کودک نام برد.

حسین تولایی همچنین اشاره داشت که در دهه ی ۵۰  شاعران شعر کودک به طور جدی و تخصصی به شعر کودک توجه نشان دادند.  محمود کیانوش از بانیان شعر کودک این مسیر را آغاز کرد و در زمینه شعرکودک به کتاب «بچه های جهان» و تاثیر آن بر دیگر شاعران اشاره کرد. 

ایشان همچنین تاکید کرد که شاعران پس از کیانوش به شیوه او و با تاثیر از اشعار او به سرودن شعر کودک پرداختند واینکه ایشان چقدر در پایه گذاری شعر کودک نقش داشتند. 

سراینده کتاب «باران در خودم می بارد» در ادامه ویژگی های شعرکودک را برشمرد؛ ویژگی هایی چون احساس و عاطفه، تخیل و زبان کودکانه که از مهمترین مولفه های شعر کودک هستند.
وی ضمن اشاره به تفاوت بین شعر کودک و نوجوان  اشاره داشتند که شعر های قیصر امین پور عموما در حیطه ی شعر نوجوان هستند و این شاعر برجسته در زمینه کودک چندان طبع آزمایی نکرده اند.
شاعر کتاب «دمپایی خورشید» همچنین از ناصر کشاوز به عنوان شاعری که کودک و دنیای کودکی را عمیق می فهمد یاد کرد شاعری که معتقد است  نباید از بالا به کودک نگاه کرد برای درک کودک باید نشست و به اندازه کودک شد و او را فهمید تا بتوان از زبان کودک شعر گفت. 
تولایی،  ناصر کشاورز را شاعری ماهر و توانا دانست و از ایشان به عنوان استاد خود نام برد و کتاب های ارزنده او از جمله کتاب «بوی گردوهای کال و سیب جان سلام » را معرفی نمود. 
حسین تولایی همچنین افزود:«ناصرکشاورز شعر کودک را با همکاری مجله کیهان بچه ها شروع کرد و این همکاری سرآغازی شد تا آثار زیادی را برای کودکان خلق کند».

این منتقد شعر کودک در پایان نشست از قالب های متداول شعر کودک که از دهه ۸۰ تاکنون تازگی خاصی در آنها مشاهد ه نشده سخن گفت و با معرفی کتاب شعر سپید کودک از آثار خود، توجه شاعران را به شیوه های جدید و نوآوری در ساختار و محتوا جلب کرد.
در ادامه ایشان در رابطه با شعرنو فارسی و قالب ها و جریان های شعری پس از نیما توضیحاتی دادند. 

در پایان این نشست به سوالات مربیان واعضای ادبی پاسخ داد و در خصوص یافتن ایده جهت نوشتن به خوب دیدن توجه به جزئیات با نگاه ‌شاعرانه و متفاوت تاکید کرد و افزود: می توان با دقت در محیط پیرامون و با جزئی نگری و آشنایی زدایی، ایده های زیادی که در اطراف مان است کشف کنیم».

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =